Aviseringar
Rensa alla

samhällskunskap b


Ämnesstartare

Ska snart börja läsa samhällskunskap b och vad skiljer den åt från a-kursen... Har redan kollat kriterier och så men det skulle vara schyst om alla som har fått vg-mvg i kursen kunde skriva på ett ungefär vilka arbetsområden som tas upp, hur ser uppsatserna/proven ut, och är det så mycket svårare än a-kursen som vissa hävdar?


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se" [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi hade inga prov alls inom den kursen, men vi hade istället diskussioner och uppsatser som vi fick skriva.
Vi skrev en uppsats som handlade om brott. Man fick välja vad man ville inom brott så länge det fanns en problemformulering. T ex några från min SamB grupp höll på med trafficking och anledningen till att trafficking uppstår.

Sen fick vi även rikta in oss på valfritt ämne och även där skriva en uppsats, jag riktade in mig mer åt psykologi hållet. Uppsatserna är dock relativt jobbiga att skriva, vi behövde nämligen utgå från en "uppsats form" som man tydligen använder sig av när man går på universitetet.
Minns inte om vi gjorde något mer än det jag nämnde ovanför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ser antagligen väldigt olika från skola till skola, känns ganska meningslöst att folk ska skriva hur det var på den skolan de läste kursen, eftersom det antagligen inte kommer att se ut så för dig. Fråga din lärare istället [shake]


   
SvaraCitera

när jag läste den fick vi göra typ vad vi ville, bestämma egna områden vi ville ta upp. fast det är kanske annorlunda nu när hitler bestämmer skolreglerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

annorlunda nu när hitler bestämmer skolreglerna.

true that[sad]

[love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se" [bigsmile]

I know, enda stället jag kan lägga diskussionen i -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Baader_Meinhof:

Det ser antagligen väldigt olika från skola till skola, känns ganska meningslöst att folk ska skriva hur det var på den skolan de läste kursen, eftersom det antagligen inte kommer att se ut så för dig. Fråga din lärare istället [shake]

Jo jag vet men det är intressant att höra lite från folket utifrån hur det var för dem osv... Jag vet inte vilken lärare jag ska ha i kursen än och har ingen lust att gå och fråga alla samhällskunskapslärare på skolan heller... Hoppas alla förstår att det är frivilligt att både läsa och svara på det jag skriver..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fördjupningskurs, därför inte så många prov men mycket med uppsatser.
Nej den var inte så mycket svårare än SamhälleA, allt är helt och hållet beroende på läraren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var lite olika. Vi pratade om olika länders styrelseskick och sen en del om EU osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah, vi hade också mycket EU och så hade vi FN-rollspel och EU-rollspel [crazy]


   
SvaraCitera