Aviseringar
Rensa alla

Sammafattning av Operativsystem


Xerth
Ämnesstartare

Hejsan,

Vart jag än går på internet, så är det alltid folk som klagar på olika operativsystem. Då jag hör mest tjat om att Windows suger så måste det ju antingen

1.) Vara så
2.) För att flest användare har Windows

Jag själv kan inte så mycket om de olika operativsystemen då jag endast använt Windows men funderar på att byta.

Ni som kan lite om de olika operativsystemen, skulle ni kunna skriva en liten summering om de följande [smile] Jag skriver en egen med allt jag vet om alla [smile]

Windows
Standarden. Ska tydligen ha fler buggar än antal gånger jag kollat på porr. Ska också krascha väldigt ofta.

Mac
Det näst mest kända operativsystemet. Finns inte så mycket virus till det och ska tydligen vara väldigt stabilt med få buggar.

Linux
Rätta mig om jag har fel, men av det jag har hört så är detta det som flest programmerare använder. Har även hört att det ska vara JÄVLIGT svårt och komplicerat att använda, speciellt för nybörjare.

Ubuntu
Om jag ska vara ärlig så vet jag inget om detta.

-------

Så, det jag vill använda min dator till är
- Spel (så som Counter-Strike, Team Fortress, Total War spelen.. även vissa webbaserade spel)

- Surfning

- Se på film via stream (Voddler, South Park Studios etc)

Vilken operativsystem vore bäst för detta? [smile]

Tack,
Xerth


   
Citera

Xerth:

Vilken operativsystem vore bäst för detta? [smile]

Windows.
Allt finns till Windows och det är helt enkelt enklast.


   
SvaraCitera

Xerth:

Vilken operativsystem vore bäst för detta? [smile]

Myksa:

Windows.
Allt finns till Windows och det är helt enkelt enklast.

Vill du istället hålla på med videoeditering eller fotoeditering på stor skala är Mac att rekommendera.

Vill du istället programmera är Windows eller Linux att rekommendera.

Vill du istället vara speciell är Ubuntu att rekommendera.


   
SvaraCitera

Xerth:

Linux
Rätta mig om jag har fel, men av det jag har hört så är detta det som flest programmerare använder. Har även hört att det ska vara JÄVLIGT svårt och komplicerat att använda, speciellt för nybörjare.

Ubuntu
Om jag ska vara ärlig så vet jag inget om detta.

Ubuntu är linux.

Jonnybravo91:

Vill du istället programmera är Windows eller Linux att rekommendera.

beror helt på vad du ska programera...


   
SvaraCitera

grön_apa:

beror helt på vad du ska programera...

Programmerare till Mac använder sig av Windows när de programmerar. 'Nuff said.


   
SvaraCitera

Kör inte opensolaris.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Programmerare till Mac använder sig av Windows när de programmerar. 'Nuff said.

IPhone sdk går bara att köra på OSX. Nuff said


   
SvaraCitera

My dreams are her:

ör inte opensolaris.

vad baserar du det på?


   
SvaraCitera

grön_apa:

IPhone sdk går bara att köra på OSX. Nuff said

Öh.. Coolt argument du.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Öh.. Coolt argument du.

Inte speciellt men det bekräfftar det jag sa.

grön_apa:

beror helt på vad du ska programera...


   
SvaraCitera
Issen

Jonnybravo91:

Vill du istället hålla på med videoeditering eller fotoeditering på stor skala är Mac att rekommendera.

Inte alls, dedär handlar mer om hårdvara än mjukvara då den finns till de flesta systemen.

Avid som är de som ofta används till filmredigering idag i t.ex. hollywood är ökänt för att vara bland de codecs som krånglar mest i världen.

Adobe på en jävligt bra 64 bits W7 dator kommer räcka alla vägar och kosta 100000 ggr mindre.


   
SvaraCitera

Issen:

Avid som är de som ofta används till filmredigering idag i t.ex. hollywood är ökänt för att vara bland de codecs som krånglar mest i världen.

Adobe på en jävligt bra 64 bits W7 dator kommer räcka alla vägar och kosta 100000 ggr mindre.

Tycke och smak. De båda är rätt invalida på många plan, men som en god vän till mig alltid använder som argument för avid, "Man kan fan verkligen göra allt." Han sitter dock väldigt mycket i Adobe AE också, så varför välja när man kan ha båda?

Men jag rättar mig efter vad "branschen" säger. Personligen editerar jag bra mycket hellre på en PC/Windows.


   
SvaraCitera

grön_apa:

vad baserar du det på?

Jag kör det, min Internetbank USB-dosa fungerar inte tillsammans med det(eller rättare sagt säkerhetsprogrammet handelsbanken använder sig av). Jag får inte heller min kamera att föra över bilder till datorn. Samt att VLC inte fungerar till det på ett lätt sätt. Att spela spel är bara att glömma.


   
SvaraCitera
Issen

Jonnybravo91:

Tycke och smak. De båda är rätt invalida på många plan, men som en god vän till mig alltid använder som argument för avid, "Man kan fan verkligen göra allt." Han sitter dock väldigt mycket i Adobe AE också, så varför välja när man kan ha båda?

Skönare att bara använda ett åt gången då dom interagerar med varandra rätt bra och inte kräver massa omrenderingar och codecs för att få de att funka, men visst, när de väl göra är de rätt fint.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Jag kör det, min Internetbank USB-dosa fungerar inte tillsammans med det. Jag får inte heller min kamera att föra över bilder till datorn. Samt att VLC inte fungerar till det på ett lätt sett. Att spela spel är bara att glömma.

Men skriv det då.. opensolaris är bra men inte för alla..


   
SvaraCitera