Aviseringar
Rensa alla

Sammafattning av Operativsystem


grön_apa:

Men skriv det då.. opensolaris är bra men inte för alla.

Jag gjorde ju det nyss.[shake]


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Jag gjorde ju det nyss.[shake]

Men från början;) en tråd som innehåller en massa komentarer i still med:

använd inte opensolaris, windows suger, OSX är bäst, linux är cpdåligt osv hjälper ingen speciellt mycket


   
SvaraCitera

Xerth:

Mac

Xerth:

väldigt stabilt

Min mac krashar oftare än min dator med windows 7 [zzz].


   
SvaraCitera

Xerth:

Standarden.

Nej. Finns det någon standard, så är det POSIX, och Windows är det enda större operativsystem idag som inte är hyfsat POSIX-kompatibelt.

Myksa:

Windows och det är helt enkelt enklast.

...om man är van vid Windows. Rent objektivt går det knappast att uttala sig om vilket system som är enklast.

Xerth:

Ubuntu
Om jag ska vara ärlig så vet jag inget om detta.

En Linuxvariant.

Xerth:

Vilken operativsystem vore bäst för detta? [smile]

Windows.

Xerth:

Mac
Det näst mest kända operativsystemet. Finns inte så mycket virus till det och ska tydligen vara väldigt stabilt med få buggar.

Har säkerhetshål stora som ladugårdsdörrar. Apple bryr sig överhuvudtaget inte om säkerhet; enda anledningen till att folk inte får särskilt mycket problem med malware på OSX är att det finns så få användare att det inte är värt besväret att skapa malware.

Xerth:

Linux
Rätta mig om jag har fel, men av det jag har hört så är detta det som flest programmerare använder. Har även hört att det ska vara JÄVLIGT svårt och komplicerat att använda, speciellt för nybörjare.

Du har fel på alla punkter. Det är precis så komplicerat som du vill att det ska vara (det finns många olika varianter, vissa lättare men sämre att konfigurera, vissa krångligare men mer lättkonfigurerade.) Det är troligtvis betydligt större ande programmerare som använder det än "vanliga" människor, men det är knappast så att någon överväldigande majoritet av programmerare använder det.


   
SvaraCitera

Xerth:

Jag själv kan inte så mycket om de olika operativsystemen då jag endast använt Windows men funderar på att byta.

Varför funderar du på att byta? Är du inte nöjd med Windows?

Xerth:

Har även hört att det ska vara JÄVLIGT svårt och komplicerat att använda, speciellt för nybörjare.

Beror på vad man anser som mer komplicerat. I många avseenden så är Windows mer komplicerat än Linux. Fast Windows passar väl bäst när du ska lira spel och liknande.


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Xerth:

ska tydligen vara väldigt stabilt med få buggar.

:

Uptime: 3d 8h 57m

Men vadfan... Once you go mac you never go back.
[party]


   
SvaraCitera

Gentlernen:

...om man är van vid Windows. Rent objektivt går det knappast att uttala sig om vilket system som är enklast.

Kan i alla fall säga att Windows är enklare än Ubuntu. I Windows kan man alltid(?) klicka, högerklicka eller gå upp i menyer för att leta rätt på det man vill göra. I Ubuntu var jag tvungen att googla fram kommandon... [n]


   
SvaraCitera

tigr:

Men vadfan... Once you go mac you never go back.

Det är asdyrt om man ska köpa en apple... Jag föredrar Ubuntu då.


   
SvaraCitera
Åtta

Myksa:

I Windows kan man alltid(?) klicka, högerklicka eller gå upp i menyer för att leta rätt på det man vill göra. I Ubuntu var jag tvungen att googla fram kommandon... [n]

Vad var det du försökte göra som tvingade dig att använda terminalen direkt?

Jag har inga problem med att erkänna att Linux har användarvänlighetsproblem. T.ex. så finns det inget enkelt sätt att ta sig ur ett fullskärmsprogram som hängt sig. Ens enda alternativ är att hoppa till en annan virtuell terminal och därifrån döda processen, vilket kanske inte är sådär fruktansvärt användarvänligt. Men förutom sådant som har att göra med direkta fel eller buggar så kan jag helt ärligt inte komma på något som faktiskt kräver att man använder terminalen, om man inte vill (det är fruktansvärt mycket snabbare när man väl vet vad man sysslar med).


   
SvaraCitera

Åtta:

kan jag helt ärligt inte komma på något som faktiskt kräver att man använder terminalen, om man inte vill (det är fruktansvärt mycket snabbare när man väl vet vad man sysslar med).

Ja det kanske finns andra sätt men inte som jag hittade.
Exempelvis när man laddade ner något och skulle installera - det är ju inte bara att klicka på setup.exe [smile]
Så jag googlade och där hittar jag några rader som jag fattar nada av. Men det är bara att klippa och klistra i terminalen...


   
SvaraCitera
Åtta

Myksa:

Exempelvis när man laddade ner något och skulle installera - det är ju inte bara att klicka på setup.exe [smile]

Jo... Fast först och främst så ska man inte installera random filer man hittar på the internets. Det är ungefär lika vist som att idka oskyddat könsumgänge med den lokala byhoran. Gå istället till en ordentlig bordell, där alla arbetare är testade och förhoppningsvis sjukdomsfria.

T.ex. som i Ubuntu:
Image

Men om det nu skulle vara så att du är ute efter någonting väldigt speciellt som inte bordellen kan tillhandahålla så kan du ibland bli tvungen att ge dig ut på the internets. I så fall är det såhär otroligt svårt:

1. Leta upp ditt program och ladda ned installeraren för ditt system:

Image

2. När nedladdningen är klar, dubbelklicka på filen och tryck på "installera":

Image

3. Skriv in ditt lösenord och låt den göra sin grej.

4. Klart!

Jag förstår om omställningen är extremt stor. Det är ju trots allt en oerhört komplicerad process.


   
SvaraCitera

Myksa:

Kan i alla fall säga att Windows är enklare än Ubuntu. I Windows kan man alltid(?) klicka, högerklicka eller gå upp i menyer för att leta rätt på det man vill göra. I Ubuntu var jag tvungen att googla fram kommandon... [n]

Myksa:

Ja det kanske finns andra sätt men inte som jag hittade.
Exempelvis när man laddade ner något och skulle installera - det är ju inte bara att klicka på setup.exe [smile]
Så jag googlade och där hittar jag några rader som jag fattar nada av. Men det är bara att klippa och klistra i terminalen...

Problemet här är inte att Ubuntu är krångligare, utan att du som van Windowsanvändare förväntar dig att saker funkar på vissa sätt. En överväldigande majoritet av problemen nya användare har med Linuxbaserade system är att de tror att de kan göra saker på samma sätt som i Windows och blir frustrerade när de inser att så inte är fallet.


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Ensamvargen:

Det är asdyrt om man ska köpa en apple... Jag föredrar Ubuntu då.

Skiljer inte många kronor, men jag orkar inte argumentera. Du är nöjd, jag är nöjd, alla är nöjda. [bigcheers]


   
SvaraCitera

tigr:

Skiljer inte många kronor, men jag orkar inte argumentera. Du är nöjd, jag är nöjd, alla är nöjda.

Hue menar du, att apples produkter inte är mycket dyrare än motsvarande pc? Eller menar du priset på operativsystemet?^^


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

aristoteles:

Hue menar du, att apples produkter inte är mycket dyrare än motsvarande pc? Eller menar du priset på operativsystemet?^^

Formulerade mig lite konstigt där, men det är meningslöst att ens försöka argumentera. En del fanboys blir topp tunnor rasande över den berömda Appleskatten....

OS:et är billigt. I alla fall i förhållande till Windows.


   
SvaraCitera