Aviseringar
Rensa alla

Samtal med en påverkad person


Ämnesstartare

En alkoholpåverkad person gick igår lite bärsärk på stationen i Jönköping några meter ifrån mig.
Började skrika och ha sig och sparkade ner en skylt och kom sedan fram till mig.

"Vet du vad det kostar?"
"Det kostar mycket"
"Det kostar stryk!"

Trodde man skulle få en smäll på käften [sad]
Men han gick som tur var därifrån då.

Vad ska man göra för att bäst sköta en situation med en påverkad person?

(Ska dessutom jobba med bl.a alkisar i tre veckor nu)


   
Citera
Ämnesstartare

Vara lugn och försöka att inte provocera antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska inte lägga handen på deras axel och försöka lugna dem ifall dem är riktigt påverkade och ostabila, det har jag lärt mig [blush][mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var jag. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man ska inte göra nåt, bara svara på frågorna sen säga att man måste gå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns en jätterolig missbrukare som är precis överallt.
Åkte samma buss som honom för ett tag sedan och hörde honom säga att det borde vara gratis för hundar att åka buss & eftersom han var en fyllehund, så borde det vara gratis för honom med, när busschauffören upplyste honom om att han var tvungen att betala för sina hundar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

håll med om allting bara.


   
SvaraCitera

Var trevlig och håll med om allt.


   
SvaraCitera

Har sjukt svårt att inte börja tjafsa med folk som tjafsar med mig. Fast det beror på hur hotfull situationen är, och det där lät jobbigt och hotfullt :s

Skulle nog slash ignorat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som tidigare nämnt är det ofta effektivt att hålla med personen. Ifall gormar om något specifikt så kan du instämma att "ja det är fan förjävligt".

Du skrev inte så mycket om miljön,men nånting som jag alltid gör när personer som beter sig misstänksamt kommer nära eller verkar singla ut mig är att jag ändrar omständigheterna så jag inte är i underläge. Sitter jag ner så ställer jag mig upp, ser till att inte ha ryggen emot personen och jag har absolut inte händerna i fickorna. Sen på ett icke otrevligt sätt så kan du antingen försöka prata med personen så han lugnar ner sig, räcker att det blir minsta lilla kontakt emellan er så är risken för otrevligheter betydligt mindre. Om du känner av att det inte fungerar så fortsätter du bara prata medans du avlägsnar dig.

För jobbet med alkisar kan jag väl bara rekommendera att du håller dig lugn. Börjar man trissa upp stämningen genom att prata snabbare eller högre/hårdare, ställer sig hotfullt och liknande så kommer konflikten bli ett faktum. Är du lugn,sansad och neutral så får du med största sannolikhet inget värre än förolämpningar i värsta fall, och i bästa fall får du en ursäkt istället.


   
SvaraCitera

Crypto:

En alkoholpåverkad person gick igår lite bärsärk på stationen i Jönköping några meter ifrån mig.

Jag är ganska påläst på alkisarna på stationen i Jönkan, hur såg han ut?

Enligt min erfarenhet är dom ganska snälla, snällare än genomsnittet faktiskt. Men jag kan tänka mig ett par av dom snetända, de lite äldre skäggiga kanske.
Man ska nog ta det lugnt, typ om nödvändigt svara på tilltal annars håll tyst och se så oprovocerande ut som du bara kan. 🙂

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Quaggie:

Jag är ganska påläst på alkisarna på stationen i Jönkan, hur såg han ut?

Quaggie:

lite äldre skäggig

[y] rätt lång också.

Quaggie:

annars håll tyst och se så oprovocerande ut som du bara kan.

låtsades som om inget fram tills att han började snacka personligt med mig 😛
då är man ju tvungen att hålla med...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade varit roligare om han smällt till dig. Roligare story.[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Hade varit roligare om han smällt till dig. Roligare story.[party]

Hade inte blivit glad då och då är jugge (innerst inne) är jag rädd att jag smällt tillbaka [n]


   
SvaraCitera

Crypto:

rätt lång också.

Jag tror att jag vet! Han och ett gäng satt och tittade på två fjortonåringar som hånglade på stationen för nån vecka sen. Citat:
-"Åh, han är sugen, han vill hem och banka på. Hahahaha! Va, lägger du tomglas bakom min rygg?"

Han är skitrolig att lyssna på, men sitta ensam med honom.. nej tack.
^^


   
SvaraCitera