Aviseringar
Rensa alla

Samtyckeslagstiftning - ja eller nej?


time
 time
Ämnesstartare

Idag ändrade Socialdemokraterna sig och bestämde sig för att de vill jobba för en ny samtyckeslag.


– Vi vill att man ska se över sexualbrottslagstiftningen igen. Vi har naturligtvis tagit intryck av debatten. Och också av det nya politiska läget, säger Morgan Johansson (S) till Sveriges radio.

Sedan tidigare är det Miljöpartiet och Vänsterpartiet som drivit frågan. Sverigedemokraterna har inte uttalat sig helt klart och tydligt men ska enligt Ekot vara "försiktigt positiva". Moderaterna är fortsatt negativa till lagändringen. 


original.jpg
Bild från DN.


För den som inte hängt med hittills går samtyckeslagstiftningen, kortfattat, ut på att det inte är tillåtet att ha sex med någon som inte uttryckligen sagt att hen vill. Det gäller (naturligtvis) både män och kvinnor. 


   
Citera

Ja.. för att det är det vad vi behöver.


   
SvaraCitera
GraGo

Lite osäker då det känns som att personer lite lättare kommer bli dömda oskyldiga, dock så är tanken väldigt bra.

Men om det finns stödbevis i ett fall så självklart, allt är väl bättre än den nuvarande lagstiftningen.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

time: Jaaaa, för att...

...det är sunt förnuft att verkligen försäkra sig om att ens partner vill till hundra procent. Det är bara hälsosamt att kanske ha en diskussion angående till exempel sexlekar som involverar dominans (det borde alla ha, om inte annat så för att klargöra till exempel ett stoppord, som ska respekteras till hundra procent). 


Har man problem med det här lagförslaget så bör man nog se över hur man behandlar sina sexpartners, alternativt inte ha sex alls förrän man vet att man är mogen nog att hantera ett nej utan att gå bananas. Bra sex är lyhört sex, kommunikativt sex, och klarar man inte ens av att läsa av sin partner om huruvida denne vill ligga eller inte, så borde man avstå tills man verkligen fattar.


   
SvaraCitera

time: Osäker/neutral

Låter bra på sätt och vis, men samtidigt konstigt om alla parter alltid ska behöva säga "ja" före som någon slags ritual.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

I nuläget osäker, tanken låter ju bra. Men tror tyvärr inte att ännu en lagförändring kommer att förändra de strukturella tankar som verkar vara rådande inom rättsväsendet.
Men alla försök till förbättring bör givetvis uppmuntras.


   
SvaraCitera

1560447_10151839432076360_1024600773_n.j

Kan jag känna, rent spontant. Eller, jag vet inte... vad säger ni?

Man ska inte komma undan med "jag förstod inte vad hon menade"...


   
SvaraCitera

Nej, för att...

En åklagare beskrev varför våldtäkter sällan leder till rättegång/straff. Det var för att ord emot ord inte funkar för fällande domar. 

Om samtycket är ett muntligt avtal mellan parterna så är det ord emot ord.

Om samtycket är skriftligt kan den ena partern hotas att skriva på och ord står emot ord.


   
SvaraCitera

Ja. Det är skrämmande hur många våldtäktsmän som får bekräftat att de gjort rätt genom att inte bli fällda, och så har det ju alltid varit mer eller mindre. Även om den inte alltid skulle fungera i praktiken så sänder det ett tydligt budskap att lagen finns.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Galvmeister: Om samtycket är ett muntligt avtal mellan parterna så är det ord emot ord.

Men det är ord mot ord som det är nu. Du tror inte att en lagstiftning kan få folk att tänka till och verkligen försäkra sig om att partnern vill? Jag tror att lagstiftningen kan revolutionera hur folk tänker bakom stängda dörrar - och då menar jag sovrummet, inte rättssalen.


   
SvaraCitera

time: Jaaaa, för att...

det finns fler sätt att verbalt uttrycka ett jakande svar på, men ett nej är glasklart.


   
SvaraCitera

honolulu:
1560447_10151839432076360_1024600773_n.j

Kan jag känna, rent spontant. Eller, jag vet inte... vad säger ni?

Man ska inte komma undan med "jag förstod inte vad hon menade"...

ja precis.


   
SvaraCitera

ceka92:

det finns fler sätt att verbalt uttrycka ett jakande svar på, men ett nej är glasklart.

men men, jag fattade inte att du menade nej när du sa nej jue Rodnar och jag var kåt ... det blev som det blev.... 


   
SvaraCitera

seriosly, jag är lite förvånad att man kan ursäkta sig med att man inte fattade att någon sa nej 😛


   
SvaraCitera

time:

...det är sunt förnuft att verkligen försäkra sig om att ens partner vill till hundra procent. Det är bara hälsosamt att kanske ha en diskussion angående till exempel sexlekar som involverar dominans (det borde alla ha, om inte annat så för att klargöra till exempel ett stoppord, som ska respekteras till hundra procent). 


Har man problem med det här lagförslaget så bör man nog se över hur man behandlar sina sexpartners, alternativt inte ha sex alls förrän man vet att man är mogen nog att hantera ett nej utan att gå bananas. Bra sex är lyhört sex, kommunikativt sex, och klarar man inte ens av att läsa av sin partner om huruvida denne vill ligga eller inte, så borde man avstå tills man verkligen fattar.

röstade som du och tycker som dudu sammanfattar min åsikt perfekt. tack för det snygging


   
SvaraCitera