Aviseringar
Rensa alla

SCÄs lägenhetsbehandling


Ämnesstartare

På måndag (26 april) kommer jag att läggas in i en av SCÄs lägenheter. Kommer väl att stanna minst två veckor. Jag är jättenervös, är det någon som varit där? Skulle vara bra att veta vad som väntar mig. Är väldigt rädd men samtidigt ganska lugn.
Hur är det? Hur ser uppläggen ut? Känns bättre att höra det från någon annan än behandlare.
Kram


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag har vart inlagd på vårdavdelningen på scä å capios slutenvård, dock inte i lägenheten. Jag tackade nej till den efter att jag vart på scä:s akutplats, men har vart där för informationssamtal och har pratat med ett par som vart inlagda där! 🙂
Det verkar vara en skiitbra behandling om jag får säga det själv!
Om jag blivit erbjuden den behandlingen från början av min sjukdomstid så hade jag nog kunnat bli bättre mycket tidigare.
Det jag tycker verkar vara så bra är att man inte har kontakt med andra sjuka, det gör ju att man slipper triggas av andras beteénden och kroppar. Och så får man ju ha familjen där och dom hjälper en ju å så får ju de också lära sig mer om sjukdomen 🙂
Har i alla fall hört att de ska vara bra där av dem som vart där! 🙂
Vi kanske ses på scä, fast vi lär ja inte veta vem den andre är 😉
Lycka till i alla fall!
kram!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej, jag ska också in på SCÄ, i 2 veckor. Jag är jätteorolig över hur det kommer att vara . <=( Jag har alltid vart petig med mat, och är orolig att det kommer vara mat jag inte gillar.. [cry]

*Och till t.ex frukost så har jag ett speciellt bröd som jag tycker om, tror ni man får ta med sig det?

*Och är det någon som vet någolunda vad man får för t.ex mellis och kvällsmål? Dom tvingar väl inte i en 1 glass? [sad]

Jag ska dit nästa måndag alltså den 29/6 någon annan som ska dit då. Kanske man träffas!

Och en sista fråga? Finns det någon som vet vad man gör om dagarna, kan man inte få träffa andra som också "bor" där och göra saker tillsammans? Eller vad gör man? [sad]


   
SvaraCitera

malinn:

Och till t.ex frukost så har jag ett speciellt bröd som jag tycker om, tror ni man får ta med sig det?

Det lär fungera till en början, om du kompromissar. De vill ju att du ska kunna äta vilket bröd som helst tillslut, att du inte styrs av dina tvångstankar. Så om du kommer överens med dem att du får äta "ditt" bröd i x antal veckor, så byter du till ett annat sedan. [smile] Prata med dem, annars kommer de bestämma allt åt dig, och du kommer vara extremt missnöjd.

malinn:

Jag har alltid vart petig med mat, och är orolig att det kommer vara mat jag inte gillar..

Det kommer vara mat du inte tycker om, och du kommer vara tvungen att äta varenda liten bit. Så är det bara.

malinn:

Och är det någon som vet någolunda vad man får för t.ex mellis och kvällsmål? Dom tvingar väl inte i en 1 glass?

Mellanmålet består vanligtvis av macka med pålägg samt ett glas juice/mjölk, nötter och dryck, yoghurt med müsli eller liknande.
Som jag nämnde tidigare så är de ute efter att du ska kunna variera dig - och kommer (när de märker att du kanske är redo) föreslå att du äter en glass som mellanmål.

Det kommer gå bra, sålänge du är villig och inte motstridig[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guide Me Home:

De vill ju att du ska kunna äta vilket bröd som helst tillslut, att du inte styrs av dina tvångstankar.

ja, men VILKET bröd som helst har jag aldrig kunnat äta. =/ Och jag burkar variera mellan flera olika bröd, men det känns ju löjligt att ta med sig så himla många olika bröd.. 😛

Guide Me Home:

Det kommer vara mat du inte tycker om, och du kommer vara tvungen att äta varenda liten bit. Så är det bara.

Tar dom inte reda lite på vad man tkr om? jag menar, om det är en maträtt man aldrig tyckt om så är det svårt att få en att gilla det.. :/

Guide Me Home:

Mellanmålet består vanligtvis av macka med pålägg samt ett glas juice/mjölk, nötter och dryck, yoghurt med müsli eller liknande.

Menar du allt det är är 1 mellanmål? [surprised] det är väl lite mycket. Enligt matschemat här hemma, så är BARA nötter + dryck ett mellanmål. En smörgås med pålägg + mjölk ett mellanmål. Och yoghurt med mûsli och frukt ett mellanmål..

Guide Me Home:

och kommer (när de märker att du kanske är redo) föreslå att du äter en glass som mellanmål.

Vet du om man kan säga nej, och hellre få något annat? Om man inte skulle vilja ha glass?

ÖVRIGT BARA!
Någon som vet om dom kommer smussla i extra ingredienser i min rätt? Ja ska ju fortfarande äta normal kost och inget tillsatt. Det har de ju själva sagt!


   
SvaraCitera

malinn:

Menar du allt det är är 1 mellanmål?

Nej nej, antingen eller [smile] Det där är ju olika alternativ man har

malinn:

Vet du om man kan säga nej, och hellre få något annat? Om man inte skulle vilja ha glass?

Om man vägrar så ger de en något annat

malinn:

Någon som vet om dom kommer smussla i extra ingredienser i min rätt?

Du får precis samma husmanskost som alla andra på SCÄ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guide Me Home:

Nej nej, antingen eller [smile] Det där är ju olika alternativ man har

Jaag tänkte väl det [bigsmile]

Guide Me Home:

Om man vägrar så ger de en något annat

Okej, kanske inte ska bli så farligt att bo där ett tag iaf..

Guide Me Home:

Du får precis samma husmanskost som alla andra på SCÄ

Även som de som jobbar där?

BTW. hur vet du allt de här? Har du bott där? [wink]


   
SvaraCitera

malinn:

hur vet du allt de här? Har du bott där?

Nej, jag har aldrig bott där. Känner dock många som har, och har varit under SCÄs "beskydd" i snart två år [wink] Fast förra veckan var jag där för sista gången!

malinn:

Även som de som jobbar där?

De som jobbar äter även de samma mat, ja[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guide Me Home:

Nej, jag har aldrig bott där. Känner dock många som har, och har varit under SCÄs "beskydd" i snart två år [wink] Fast förra veckan var jag där för sista gången!

Jaha, vad skönt 🙂 Hoppas jag blir friskförklarad snart.. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guide Me Home:

De som jobbar äter även de samma mat, ja[smile]

Tänkte väl det 🙂 vet du något om dom lassar på mer till mig än dom själva ? Har väldigt svårt för stora portioner eftersom jag aldrig vart speciellt stor i maten [wink]


   
SvaraCitera

malinn:

Har väldigt svårt för stora portioner eftersom jag aldrig vart speciellt stor i maten

Det är lika stora portioner till alla, vare sig man är stor eller liten i maten. (Alla sjuka är små i maten, och som nykomlingen får man ibland äta halva portioner som de sedan höjer till 3/4 och sedan hela)
Men alla får mer eller mindre exakt lika mycket[smile]


   
SvaraCitera

Jag har varit inlagd där.
Alla får samma mat, men när jag var där kunde man välja lite fritt vad för slags mellanmål man skulle ha de olika tiderna. Jag hade tex yoghurt m hallon och en knäckeacka en gång och på ett annat mellanmål hade jag en macka m ost och juice. Men tror att alla får samma mellis nu.
Maten finns det tre olika rätter. Kött, fisk och vegetariskt. På lunchen får bara vegetarianerna äta veg men på kvällen finns det bara två rätter och då får alla välja det. Men äter man veg så är det en macka till som gäller.
Jag är etremt kräsen, verkligen EXTREMT! Har aldrig träffat någon som mig och de har nog inte min dietist och de på scä gjort heller. 😛 Men det mesta gick ned på SCÄ ändå, helt enkelt för att man var tvungen. Det är skönt att man i alla fall har några alternativ och funkar det absolut inte får det ju bli näringsdryck!
Jag antar att du ska till korttidsplatsen och då är man mest på sitt rum med sin förälder. Man kan kolla på tv, läsa tidningar, spela spel osv. I vardagsrummet som alla patienter delar finns det en dator som man kan använda. Jag umgicks en del med de andra patienterna men det är väl egentligen meningen att man ska försöka låta bli det då korttidsplatsen och vårdavdelningen typ är två olika behandlingar.
Hoppas du fått svar på dina frågor!
Kram och lycka tiill!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vildaatilda:

Maten finns det tre olika rätter. Kött, fisk och vegetariskt.

Jaha. gud vad skönt! Jag är också väldigt kräsen av mig... Men tror du man kan välja fisk varje gång eller? Gillar det så mycket bättre än kött. =)

vildaatilda:

Jag hade tex yoghurt m hallon och en knäckeacka en gång och på ett annat mellanmål hade jag en macka m ost och juice. Men tror att alla får samma mellis nu.

Måste man ha hårdost på mackan isåfall, och vet du vad det är för slags bröd? Hehe, KRÄSEN som jag sa.. Ja tycker bara om mjukost elr philadelphia och tycker bara om riktigt grova bröd.

vildaatilda:

Jag umgicks en del med de andra patienterna

Får man det?, för det skulle jag hellre vilja, alltså träffa lite kompisar än att bara va på sitt rum med mam/pap. 🙂

vildaatilda:

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Kram och lycka tiill!

Ja, verkligen tack!

Kram, tack !


   
SvaraCitera

Jag minns inte. Men jag åt mycket fisk då jag heller inte gillar så myckt kött.
Ja man hade hårdost på mackan. Bröd fanns det olika tror ja. Både ljust, mittemellan och mörkt. MEn försök att skilja på vad du gillar och vad ätstörningen gillar och ät det DU gillar! 🙂
Asså jo får får man ju. Men tips är att låta bli. Man triggas väldigt mycket. Inte bra i slutändan. Men man får ju ha besök så ta dit kompisar 🙂
Men om du får mediciner kommer du typ inte orka annat än å ligga på rummet i början... Man blir så trött av dem.
Kraam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vildaatilda:

MEn försök att skilja på vad du gillar och vad ätstörningen gillar och ät det DU gillar! 🙂

Sen jag fick min ätstörningar har jag börjat äta mkt grovt bröd, och nu tycker JAG om det alltså inte bara "sjukdomen" utan jag själv tycker det är gott, så då kan jag väl ändå välja mörkt? 🙂

vildaatilda:

Men om du får mediciner kommer du typ inte orka annat än å ligga på rummet i början... Man blir så trött av dem.

Medicin? Mot vaddå?

Och minns du någon rätt du tyckte va god, man får säkert inte samma som du fick men iaf =)


   
SvaraCitera