Aviseringar
Rensa alla

SD påstår att det finns hur mycket pengar som helst att spara på att minska invandringen...


Ämnesstartare

Men det stämmer inte för Sandviken i alla fall.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-over-en-halv-miljard-pa-invandringen/

Alltså en halv miljard... bara i Sandviken...

"– Alla strävar efter att få egen försörjning och bidra till samhällsekonomin." - något som är uppenbart för dom flesta, men tittar man på det mesta som SD-supportrarna på forumet skriver så handlar det nästan enbart om vilken belastning invandringen är både vad gäller brott och rent ekonomiskt...

Hur kan det funka så bra för Sandviken men inte för resten av Sverige (frågan riktar sig mest till SDs fanclub)? Och till er som bara tänker tjata om att det bara är påhitt och falskt ska jag redan nu passa på att säga:Sover

Hjärta


   
Citera
Ämnesstartare

Vem bryr sig om politik ^_^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu kan det vara så att Sandviken kommit på en succéformel och om så är fallet så hoppas i alla fall jag att de delar med sig av sin modell. Personligen är jag skeptisk, vilket jag även är när jag tar del av till exempel SD:s ekonomiska kalkyler gällande invandringen - sanningen tror jag ligger någonstans i mitten. Man har i rapporten inte tagit med bidrag ifrån statlig nivå eller landstingsnivå, vilka tydligen skall vara omfattande. Men jag är själv inte insatt gällande bidragen och har ingen tillförlitlig källa så därmed är detta endast spekulationer ifrån min sida i nuläget.

Sandviken är ett samhälle som fortfarande har en  stor industrisektor, alltså arbetstillfällen med låga eller inga utbildningskrav. I sådana miljöer så underlättas såklart integrationen enormt eftersom det inte spelar någon roll om invandrarna inte kan språket mer än hjälpligt eller inte har någon utbildning. Annat blir det i större delar av övriga Sverige där industrisektorn och de enkla jobben i princip är borta och ersatta med ett kunskapssamhälle där människor säljer sin kunskap/tjänster snarare än produktion av fysiska produkter.

Sandviken beboddes dessutom av cirka 28 000 personer (innan det sjönk till 22 000 under 90-00-tal) under 80-tal vilket innebär att det redan fanns boenden och tillräcklig infrastruktur, det tillkom alltså inga eller få kostnader. I Stockholm som ett motsatt exempel så är staden totalt överfull när det kommer till behovet av bostäder, vilket innebär att man måste bygga nytt.

Av stadens 22 000 invånare arbetar till exempel 5 500 inom Sandvik AB (industri). I dessa 22 000 ingår såklart också barn och pensionärer, vilket innebär att det finns en stor tillgång på enkla arbeten per person jämfört med övriga Sverige.

Det beror såklart också på vilka invandrare man tar emot, jag vet inte vilka invandrare Sandviken har tagit emot. En amerikan är självklart nästa alltid mer lönsam än en Somalier. Tar vi Romer som exempel så beräknas de kosta staten cirka 12.5 miljarder kronor i utgifter per år, och de 50.000 som finns här idag beräknas totalt kosta staten 560 miljarder kronor under deras levnadstid.

I Norge har man räknat ut att varje enskild Somalier kostar staten 9 miljoner NOK under sitt liv, detta enligt den norska motsvarigheten till SCB. Totalt beräknas den icke-västliga invandringen kosta 4100 miljarder NOK. Är det möjligt att invandringen är så pass negativ i Norge men samtidigt positiv i Sverige? Tveksamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Det beror såklart också på vilka invandrare man tar emot, jag vet inte vilka invandrare Sandviken har tagit emot. En amerikan är självklart nästa alltid mer lönsam än en Somalier. Tar vi Romer som exempel så beräknas de kosta staten cirka 12.5 miljarder kronor i utgifter per år, och de 50.000 som finns här idag beräknas totalt kosta staten 560 miljarder kronor under deras levnadstid.

Lol enligt vad? SDs "kalkyler"?

Greken: I Norge har man räknat ut att varje enskild Somalier kostar staten 9 miljoner NOK under sitt liv, detta enligt den norska motsvarigheten till SCB. Totalt beräknas den icke-västliga invandringen kosta 4100 miljarder NOK. Är det möjligt att invandringen är så pass negativ i Norge men samtidigt positiv i Sverige? Tveksamt.

Bara kostnad, inget om vad man tjänar på det - precis som jag förväntade mig...

Storchen84: tittar man på det mesta som SD-supportrarna på forumet skriver så handlar det nästan enbart om vilken belastning invandringen är både vad gäller brott och rent ekonomiskt

...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill även tillägga att det redan finns acceptans på Regeringsnivå att invandringen är en nettokostnad. Här erkänner man mycket motvilligt och slingrande att det är en nettokostnad. Enligt Riksdagens utredningstjänst så ligger invandringens nettokostnad på cirka 18 till 50 miljarder per 4 år. Alltså i värsta fall cirka 12 miljarder per år, i bästa fall cirka 4.5 miljarder per år.

Här inkluderar man givetvis all form av invandring. Den invandringskritik som SD  för handlar nästan uteslutande om invandringen ifrån tredje världen, och hade det gjorts en kalkyl utan de europeiska invandrarna/de födda i "i-länder" (ca. 50 %) så hade siffrorna definitivt sett bra mycket sämre ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Lol enligt vad? SDs "kalkyler"?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-romers-utanforskap-osannolikt-stort/

Storchen84: Bara kostnad, inget om vad man tjänar på det - precis som jag förväntade mig...

Det här är ekonomiska nettokostnader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Den invandringskritik som SD  för handlar nästan uteslutande om invandringen ifrån tredje världen

Det enda jag ser här är förskönande av diskriminering, fördomar, nedvärdering pga ursprung och negativ särbehandling.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Det enda jag ser här är förskönande av diskriminering, fördomar, nedvärdering pga ursprung och negativ särbehandling.

Anledningen till att SD kritiserar sådan invandring beror på att de generellt sett har lägre utbildningsnivå samt ligger längre ifrån Sverige kulturellt än invandrare ifrån I-länder, därmed blir integrationskostnaderna högre samtidigt som integrationsprocessen blir långsammare.

Somalier är väl det "bästa" exemplet på en total motpol till västlig invandring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ju fler trådar som skapas med SD i rubriken, ju fler röstar på dem!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Ju fler trådar som skapas med SD i rubriken, ju fler röstar på dem!

Hur har du kommit fram till den här slutsatsen? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

Hur har du kommit fram till den här slutsatsen? 

Magkänslor, har alltid rätt då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: .

Åter till ditt exempel Sandviken, man har en intressant syn kring ekonomiska beräkningar under den här undersökningen. Man nämner här att en genomsnittlig nyanländ familj får bidrag ifrån staten på 621 000 kronor per år. (Inte att familjen får dessa pengar direkt ned i fickan, utan att staten betalar för deras uppehälle till kommunen). Sandviken menar ju alltså på att det staten betalar ut inte skall tas med i utgifterna. 41 % av invandrarna i Sandviken i arbetsför ålder är arbetslösa, kontra 18 % av de infödda (vilket bara det är extremt höga siffror).

Om statligt tillskjutna ekonomiska medel inte tas med gällande ekonomiska utgifter så kan jag skapa en kalkyl där Rosengård ser ut som världens mest lönsamma område någonsin, trots att arbetslöshetssiffrorna ligger på extremt höga nivåer. Skjut till 100 statliga miljarder per år öronmärkta för Rosengård och exkludera detta ifrån kalkylerna så har du nya Wall Street , Rosenstreet.

Om vi skall tro dig och dina gelikar Storchen så verkar det som om ni är de nya moderna alkemisterna, som faktiskt lyckats skapa guld och gröna skogar, vilket ni tyvärr inte har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: vilket ni tyvärr inte har

Oj, vilken chockerande åsikt från en SD-supporterSover

S3ON: Ju fler trådar som skapas med SD i rubriken, ju fler röstar på dem!

Fuck, tänkte inte på dettaLedsen

Greken: Sandviken menar ju alltså på att det staten betalar ut inte skall tas med i utgifterna

Jaha, så vad faller kategorin "bostäder" under? Och bidrag?

"... Medan kostnaden för bostäder, försörjningsstöd och lönekostnader i verksamheterna bara motsvarar 110 miljoner. ... "

Jag vet inte riktigt varför du försöker kontra en källa med din egna och SDs "kalkyler" eller vad man nu ska kalla det, men du hade nog åstadkommit mer av att typ... se färg torka, eller nåt. Min poäng är att du försöker lura, eller jag menar "övertyga" (som SDare hellre kallar det) helt fel person. Du har ännu inte skrivit något som jag inte förväntade mig när jag skapade tråden, dock är jag nyfiken på om någon annan gör det.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: "... Medan kostnaden för bostäder, försörjningsstöd och lönekostnader i verksamheterna bara motsvarar 110 miljoner. ... "

Ja, eftersom staten skjuter till pengar. Efter att staten har betalat ut 621 000 för en familj så tjänar Sandvikens kommun 374 000 per familj. Staten förlorar 621 000 per familj.

Med tanke på att 41 % av de i arbetsför ålder bland invandrarna är arbetslösa så sker det troligtvis en hel del statliga ekonomiska transaktioner till Sandviken.

Om vi nu bortser ifrån det här, och antar att det ändå faktiskt är lönsamt i Sandviken, så är förutsättningarna annorlunda jämfört med de flesta övriga städer i Sverige. Man hade många färdigbyggda bostäder och man hade många enkla arbeten inom industrin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Ja, eftersom staten skjuter till pengar. Efter att staten har betalat ut 621 000 för en familj så tjänar Sandvikens kommun 374 000 per familj. Staten förlorar 621 000 per familj.

Fast nu snackar du om en nyanländ familj om du fortfarande pratar om artikeln - vilket alltså inte säger något om hur mycket som går tillbaka till både staten och sandviken sedan när familjen etablerat sig och dom arbetsföra i familjen börjat jobba.

Greken: Man hade många färdigbyggda bostäder och man hade många enkla arbeten inom industrin.

Ok, med andra ord lyckas sandviken med något som större delen av övriga sverige inte lyckas med?

Hjärta


   
SvaraCitera