Aviseringar
Rensa alla

SD påstår att det finns hur mycket pengar som helst att spara på att minska invandringen...


Ämnesstartare

Storchen84: Visste att jag skulle markerat det redan från början"dom flesta" och "alla" är inte samma sak.

 Berätta för mig och de som läser tråden istället hur invandringen är lönsam. Det är vad som intresserar mig, inte hur vi tolkar varandras uttryck såsom "ofta".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Berätta för mig och de som läser tråden istället hur invandringen är lönsam.

Det har jag reda gjort. Sen började du med ditt nonsens-trams.

Greken: inte hur vi tolkar varandras uttryck såsom "ofta"

*Du tolkar. Lär dig ords innebörd i stället.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Det har jag reda gjort. Sen började du med ditt nonsens-trams.

Mitt nonsenstrams? Det var en minimal del av min text där jag skrev syrligt att du kunde rösta M, och du har gjort det till värsta grejen. Det har ingenting med sakfrågan att göra, lägg det åt sidan nu ffs.

Visa i vilket inlägg du berättar för oss alla hur dagens invandring av lågutbildade i en lågkonjunktur är lönsam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Det var en minimal del av min text

Minimal? Större delen av din text var nonsens.

Greken: Visa i vilket inlägg du berättar för oss alla hur dagens invandring av lågutbildade i en lågkonjunktur är lönsam.

Ok jag rättar mig, det var inte jag per say som berättade, se första inläggetSover

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Ok jag rättar mig, det var inte jag per say som berättade, se första inlägget

Det gäller Sandviken och rapporten exkluderar som sagt statliga utgifter för att uppnå lönsamheten man upplever i Sandviken. Jag undrar om du ställer dig bakom påståendet att den rådande invandringen på riksnivå är ekonomiskt lönsam, netto?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce:
Mycket glad

Storchen gör bra reklam för (S)/SSU.  Ni bör känna stolthet.

Thumbsup-alec.gif


   
SvaraCitera

Em, jag tycker det är märkligt hur ni debatterar mot Storchen84: När det är vad som tycks kanske brist på argument, blir han anklagad istället för personangrepp för att det jag tycker verkar som till för att fylla den enorma bristen av vad ni kallar till fördelar för att vinna diskussionen.

@Greken :  Det känns som att dina inlägg är väldig luddigt till vad du försöker säga; verkar som att du drar med in på spekulationer för att till hoppets återvändo få chansen till att vända knivens spets mot trådskaparen.
Vilka ideologiska förutsättningar tycker du behövs, för att klara denna "invandrarkris" gentemots Socialdemokraternas? 

Eller rättare sagt: kan du se in till på vilket perspektiv Storchen har och, vad är fel med hans?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Det gäller Sandviken och rapporten exkluderar som sagt statliga utgifter för att uppnå lönsamheten man upplever i Sandviken. Jag undrar om du ställer dig bakom påståendet att den rådande invandringen på riksnivå är ekonomiskt lönsam, netto?

Storchen84: Problemet är fortfarande inte invandringen, utan snarare den bristfälliga hanteringen av dom som kommer hit - oavsett var dom kommer ifrån.

.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: 84: Problemet är fortfarande inte invandringen, utan snarare den bristfälliga hanteringen av dom som kommer hit - oavsett var dom kommer ifrån.

Om vi skiter i vems fel det är för tillfället, håller du med om att invandringen i nuläget är en ekonomisk börda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Om vi skiter i vems fel det är för tillfället, håller du med om att invandringen i nuläget är en ekonomisk börda?

Simpel ja eller nej-fråga, eller hur? Nä, inte simpel alls. Ja, invandringen i dagsläget är en liten ekonomisk ... petitess är ett mer passande ord, nej lösningen är inte att minska/stoppa den.

Edit: jag ändrar mig. Invandringen är inte den ekonomiska bördan, hanteringen av dom som kommer hit är det - så det går inte att bara skita i vems fel det är.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Krossan: @Greken :  Det känns som att dina inlägg är väldig luddigt till vad du försöker säga; verkar som att du drar med in på spekulationer för att till hoppets återvändo få chansen till att vända knivens spets mot trådskaparen.
Vilka ideologiska förutsättningar tycker du behövs, för att klara denna "invandrarkris" gentemots Socialdemokraternas?

Luddigt på vilket sätt? Jag föredrar att hänvisa till så pass opartiska källor som möjligt, vilket jag även gjort. Jag har hänvisat till; Riksdagens utredningstjänst, Regerings egen hemsida, professor i nationalekonomi Jan Ekberg, SVT:s Aktuellt, professor i nationalekonomi Assar Lindbeck, forskare vid institutet för näringslivsforskning Tino Sanandaji

Om vi tar professor Jan Ekbergs slutsater om en kostnad på 50-60 miljarder så är det ett slags "försvar" i en debatt mot docent i företagsekonomi Jan Tullbergs siffror vilka han fick till 250 miljarder per år. 

http://www.dn.se/debatt/undermalig-rapport-motar-inte-framlingsfientligheten/

Den debattartikeln av Tino Sanandaji borde flera läsa. Desto längre tid man ägnar åt propaganda, huvudet i sanden, ignorans av elefanten i rummet - desto mer möjligheter ger man rasistiska krafter att växa, de som faktiskt skiter fullständigt i huruvida invandringen är lönsam eller inte utan bygger sin invandringskritik på att människor har en annan hudfärg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

Storchen gör bra reklam för (S)/SSU.  Ni bör känna stolthet.

Thumbsup-alec.gif

mkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Edit: jag ändrar mig. Invandringen är inte den ekonomiska bördan, hanteringen av dom som kommer hit är det - så det går inte att bara skita i vems fel det är.

Hur hade du hanterat situationen med invandrarna menar du? Hur hade du löst arbetslösheten hos lågutbildade människor som befinner sig i ett land där de inte kan språket samtidigt som arbetsmarknaden nästan uteslutande är kunskapsinriktad, d.v.s nästan inga få enkla arbeten.

Såvida vi inte går in i en högkonjunktur och ekonomin börjar "blomstra igen" så finns det mer eller mindre förenklat två lösningar ur ett nationalekonomiskt perspektiv;

1. Lönedumpa + avveckla välfärden. Det här är vad alliansen håller på med. 
2. Stoppa/kraftigt minska invandringen samtidigt som välfärden bibehålls intakt och löner inte behöver dumpas. Det här är vad SD vill. 

Tja, sedan finns ju såklart de rödas lösning. Fortsätt ha en hög invandring i kärva tider och finansiera detta med tokhöga skatter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Hur hade du hanterat situationen med invandrarna menar du?

Jag är inte politiker.

Greken: Hur hade du löst arbetslösheten hos lågutbildade människor som befinner sig i ett land där de inte kan språket samtidigt som arbetsmarknaden nästan uteslutande är kunskapsinriktad, d.v.s nästan inga få enkla arbeten.

Problemen sträcker sig rätt långt och huruvida man är lågutbildad eller inte spelar inte så stor roll då vissa yrken ändå måste skolas om när dom kommer hit, hur länge dom än haft sitt yrke. En läkare som varit läkare i 20 år måste ändå skolas i inte vet jag hur länge innan den får jobba som läkare i sverige - exempelvis.

Sen har vi problemet med SFI - nivån på det har stigit rätt mycket. Det är inte särskilt grundläggande, det är inte särskilt lätt att lära sig svenska på SFI så som SFI ser ut idag. Jag vet inte detta själv, jag kan inte jämföra. Dock har jag pratat med sådana som kan, sådana som vet hur SFI var för många år sedan jämfört med hur mycket svårare det är idag.

Så ja, att lågutbildade kommer hit är en nästan obetydlig detalj, det finns andra saker som är ett mycket större problem.

Hjärta


   
SvaraCitera