Forumet - SD påstår att det finns hur mycket pengar som helst att spara på att minska invandringen...

SD påstår att det finns hur mycket pengar som helst att spara på att minska invandringen...

32906 0 113

Storchen84: Edit: jag ändrar mig. Invandringen är inte den ekonomiska bördan, hanteringen av dom som kommer hit är det - så det går inte att bara skita i vems fel det är.
Hur hade du hanterat situationen med invandrarna menar du? Hur hade du löst arbetslösheten hos lågutbildade människor som befinner sig i ett land där de inte kan språket samtidigt som arbetsmarknaden nästan uteslutande är kunskapsinriktad, d.v.s nästan inga få enkla arbeten.

Såvida vi inte går in i en högkonjunktur och ekonomin börjar "blomstra igen" så finns det mer eller mindre förenklat två lösningar ur ett nationalekonomiskt perspektiv;

1. Lönedumpa + avveckla välfärden. Det här är vad alliansen håller på med. 
2. Stoppa/kraftigt minska invandringen samtidigt som välfärden bibehålls intakt och löner inte behöver dumpas. Det här är vad SD vill. 

Tja, sedan finns ju såklart de rödas lösning. Fortsätt ha en hög invandring i kärva tider och finansiera detta med tokhöga skatter.

Greken: Hur hade du hanterat situationen med invandrarna menar du?
Jag är inte politiker.
Greken: Hur hade du löst arbetslösheten hos lågutbildade människor som befinner sig i ett land där de inte kan språket samtidigt som arbetsmarknaden nästan uteslutande är kunskapsinriktad, d.v.s nästan inga få enkla arbeten.
Problemen sträcker sig rätt långt och huruvida man är lågutbildad eller inte spelar inte så stor roll då vissa yrken ändå måste skolas om när dom kommer hit, hur länge dom än haft sitt yrke. En läkare som varit läkare i 20 år måste ändå skolas i inte vet jag hur länge innan den får jobba som läkare i sverige - exempelvis.

Sen har vi problemet med SFI - nivån på det har stigit rätt mycket. Det är inte särskilt grundläggande, det är inte särskilt lätt att lära sig svenska på SFI så som SFI ser ut idag. Jag vet inte detta själv, jag kan inte jämföra. Dock har jag pratat med sådana som kan, sådana som vet hur SFI var för många år sedan jämfört med hur mycket svårare det är idag.

Så ja, att lågutbildade kommer hit är en nästan obetydlig detalj, det finns andra saker som är ett mycket större problem.

Hjärta

Spana också in:

Storchen84: Så ja, att lågutbildade kommer hit är en nästan obetydlig detalj, det finns andra saker som är ett mycket större problem.
Jag håller inte med. En lågutbildad som inte ens kan språket kan utan större problem arbeta på en arbetsmarknad som inte är inriktad mot kunskap och service utan mot mer fysiskt arbete och tillverkning.

Sverige har sedan länge övergett den inriktningen och därmed blir nästan varenda invandrare ifrån icke-västliga länder ett problem.

Greken: Sverige har sedan länge övergett den inriktningen och därmed blir nästan varenda invandrare ifrån icke-västliga länder ett problem.
Du tycker att personer som kommer hit är ett problem. Ser inte logiken i detta, när det är hanteringen av dom som kommer hit som brister. Vilket jag iofs redan påpekat mer än en gång, och har inget emot att fortsätta påpeka det i all oändlighet heller.

Greken: Sverige har sedan länge övergett den inriktningen och därmed blir nästan varenda invandrare ifrån icke-västliga länder ett problem.
Men där är står det ju, svart på vitt - det är alltså sverige och sveriges "inriktning" som är problemet och alltså inte dom som kommer hit.

Hjärta

Storchen84: Men där är står det ju, svart på vitt - det är alltså sverige och sveriges "inriktning" som är problemet och alltså inte dom som kommer hit.
Precis, och ett land kan inte bara ändra sin ekonomi och sin arbetsmarknad. All produktion ligger idag i de fattigare delarna av Asien. Sverige kommer inte att återgå till att vara ett land med en arbetsindustri och med många enkla arbeten, och om så skulle ske så är det långt i framtiden när dagens produktionsländer i Asien blivit så pass rika att det inte längre är lönsamt att tillverka sina produkter i fabriker där. Därför är det destruktivt att ta emot så många invandrare som vi gör idag.

Tar du en somalisk getherde som inte kan läsa eller skriva till ett högteknologiskt land så är det i mina ögon Somaliern som är problemet, inte landets nivå på utbildning och arbete. Men vems roll det egentligen är spelar mindre roll eftersom det går åt helvete ändå.

Att vi idag dessutom har en lågkonjunktur är inte Sveriges fel på något sätt, inte invandrarens heller. Men lågkonjunkturen gör det värre.

Greken: ch om så skulle ske så är det långt i framtiden när dagens produktionsländer i Asien blivit så pass rika att det inte längre är lönsamt att tillverka sina produkter i fabriker där
Ergo - det är inte dom som kommer hit som är problemet - fortfarande. Outsourcing är alltså en av problemen.

Hjärta

Storchen84: Ergo - det är inte dom som kommer hit som är problemet - fortfarande. Outsourcing är alltså en av problemen.
Vill du att Sverige skall återgå till att vara något slags bondesamhälle á la 1905 eller? Sverige har helt enkelt utvecklats, det är inte vårat fel att människorna som kommer hit i rådande stund kommer ifrån samhällen som är mindre utvecklade och att de därmed inte har tillräckligt att bidra med. 

Sedan fortfarande, vad man än har för typ av arbetsmarknad och samhälle så kommer en lågkonjunktur att begränsa antalet arbetstillfällen och det är då dumt att ösa in mer människor och skapa mer utanförskap, kriminalitet, bostadsbrist och bidragsberoende.