Aviseringar
Rensa alla

SD-politiker tog sitt liv efter att ha blivit uthängd som rasist och nazist av Expressen


Ämnesstartare

isola: Hemskt gjort av expressen. Åsiktsregistrering är ju rätt olagligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsregistrering


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsregistrering

ja ska man vara petig så är ju inte expressen ngn myndighet, även om de ju nu gav denna infon till hela  sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mm man säger att 1 offentlig politiker skriver hat på rasistiska sidor och är tidigare medlem i vit makt. Sen går d dåligt för hnm ekonomiskt pga ngt helt annat. Hur e d åsiktsregistrering lr expressens fel?

Mem fortfarande beklagligt dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox: Poängen är väl lite att han valde att ta livet av sig för livet blev svårt p.g.a saker andra gjort mot honom och att det är fel. att använda hans självmord för att nu kräva blod från de som skrev artikeln är ju minst lika fel det för då börjar vi på en nu kula

men andra skulle inte ha gjort dessa saker om han inte hade valt att vara aktiv i en kontroversiell politik, och den politiken skulle aldrig fått luft under sina vingar om det inte vore för invandringen, och invandringen skulle förmodligen inte tillåtas i överdriven skala om det inte vore för att vi är väldigt rädda för att framstå som hatiska mot främmande människor pga andra världskriget, och andra världskrigets brott mot mänskligheten skulle aldrig ha skett om judarna inte hade bosatt sig i europa, så i grund och botten bör det vara egypternas fel som fördrev den judiska befolkningen från landet

Det blir rätt absurt om man fortsätter några led till i att hitta saker att skylla på, i slutändan är det personen som väljer att avsluta sitt liv som bär ansvaret för vad som har skett

Pappbox: Mjeah om det händer lokalt kan jag hålla med att vem fan bryr sig men om någon sätter upp lappar i ditt område där det står nedlåtande saker om dig för allmän beskådan så är det en annan sak.

Ja, och likadant så är det kort och gott "hat" om samma princip sker på internet, "näthat" är ett luddigt drapperibegrepp för att demonisera de minsta saker som kan tänkas uppröra någon och göra internet till syndabock (när det går från småsaker till allvarligare) och användas som språngbräda för brott mot integriteten i vad som påstås vara goda ärenden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett bra sätt att inte bli uthängd som rasist är att inte vara rasist.


   
SvaraCitera

Morgonstjärna: Det blir rätt absurt om man fortsätter några led till i att hitta saker att skylla på, i slutändan är det personen som väljer att avsluta sitt liv som bär ansvaret för vad som har skett

Men man kan ändå visa förståelse för att upplevelsen var jobbig för individen och
 att förutsättningarna skapade kanske en perfekt storm i detta fall.
jag vet faktiskt inte vad han gjort mer exakt för såpass intresserad är jag inte av expressen och deras trams men det kan knappast vara såpass illa att han förtjänade sitt öde

Morgonstjärna: Ja, och likadant så är det kort och gott "hat" om samma princip sker på internet, "näthat" är ett luddigt drapperibegrepp för att demonisera de minsta saker som kan tänkas uppröra någon

Näthat när vi pratar om typ "någon kallade mig svenne på nätet, vad i helvete näthat!" så är det klart det är löjligt men när en känd tidning tar på sig att agera skampåle för människor så är ju det en helt annan skala på problemet.
Klart man får ha lite skinn på näsan om man vill finnas på nätet eller leva alls för den delen men det måste ju även finnas gränser för vad vi behöver utstå, inte sant?
vi måste ju inte röra oss mellan att allt är kränkande eller inget borde kunna kränka dig för det är ju en minst lika lat lösning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox: Klart man får ha lite skinn på näsan om man vill finnas på nätet eller leva alls för den delen men det måste ju även finnas gränser för vad vi behöver utstå, inte sant?

Givetvis, men vi har redan begrepp för systematisk förföljelse och hat som duger utmärkt utan den semantiska trojanska hästen som det begreppet innebär


   
SvaraCitera

Morgonstjärna: Givetvis, men vi har redan begrepp för systematisk förföljelse och hat som duger utmärkt utan den semantiska trojanska hästen som det begreppet innebär

Problemet där är väl att socialt accepterat hat (mot "översittargrupper") inte är så lätt eller önskat att få bukt med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta borde få Expressen och andra medier att tänka efter några extra gånger innan de hänger ut människor. Det finns faktiskt människor bakom åsikterna. Hur relevant är egentligen informationen, och hur viktig är personen det handlar om?

Jag menar, en sak är naturligtvis om Jimmie Åkesson eller en riksdagsledamot sitter och näthatar på Avpixlat, då ska det naturligtvis publiceras till fullo. Men om det är en lokalpolitiker i ett litet samhälle som för 15 år sedan var med i ett halvrasistiskt parti, då tycker jag nog att man ska fundera en extra gång innan man sätter namn och bild på rikstäckande löpsedlar. Kanske hade det bästa i sådana lägen varit att publicera anonymt utan namn och sedan meddela partiet om vem det handlar om.

Självmordet är tragisk och förhoppningsvis kan det få media att tänka en extra gång innan de publicerar allt som kan tänkas sänka SD och kanske också få vänstermänniskor att förstå att det faktiskt finns riktiga människor bakom åsikterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: och kanske också få vänstermänniskor att förstå att det faktiskt finns riktiga människor bakom åsikterna.

men är vänstermänniskor riktiga människor? det är frågan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

men är vänstermänniskor riktiga människor? det är frågan

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: ?

ironiserar över det faktum att du klumpar ihop människor av annan övertygelse för att påpeka att de som delar din åsikt är verkliga och separata individer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

ironiserar över det faktum att du klumpar ihop människor av annan övertygelse för att påpeka att de som delar din åsikt är verkliga och separata individer

Jag delade inte åsikt med mannen som tog självmord. Jag skulle absolut aldrig rösta på en sådan person. Men det betyder inte att jag tycker att han förtjänar att bli uthängd löpsedlar över hela landet. Det är det som är poängen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Jag delade inte åsikt med mannen som tog självmord. Jag skulle absolut aldrig rösta på en sådan person. Men det betyder inte att jag tycker att han förtjänar att bli uthängd löpsedlar över hela landet. Det är det som är poängen.

Du är gullig när du försöker vara pk
Men ja, jag har ingen koll på personens åsikter, byt ut "din åsikt" mot "den åsikten"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns väl inget som säger att hans "uthängning" måste haft något med självmordet att göra? Det är bara spekulationer. 

Läste att en SD-politiker anklagat IRM för "mordet".
https://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-anklagar-irm-annan-sd-politikers-sjalvmord-nu-slapper-vi-inspelingen/


   
SvaraCitera