Aviseringar
Rensa alla

SD vill registrera fångars ursprung


Ämnesstartare

kakakaka:

Registerar de etnicitet eller ifall personen är utländsk lr ej? 

De registrerar ursprungsland och i USA brukar även etnicitet registreras. Typ "asian", "african-american", "hispanic", "caucasian" etc.


   
SvaraCitera
Kudhos

   
SvaraCitera
Kudhos

SGjVIip.png

ifall du inte orkar hitta. Vad för info olika länder registrerar på sina invånare. 


   
SvaraCitera

Nachac:
Judestjärna.

Inte samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bryr mig inte


   
SvaraCitera

Neonazistiskt trams.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan förstå intresset för att ta reda på vilka typer av kulturer och bakgrunder som kan uppmuntra brottslighet, men det bör inte testas av en (eller flera) statlig myndighet eller under sådana former (registrering av enskilda medborgare). Risken för missbruk bör undvikas. Därtill skulle det vara bättre att inte heller bara testa utländskt kopplade kulturer och värderingar, utan alla kulturer och värderingar; även de svenska. Annars fångar man inte upp alla potentiella variabler och då får vi inte heller statistisk som talar tydligt. Dessutom hår det att ifrågasätta om metoden som används för syftet är hållbart och säkert. Jag undrar om det inte finns stort utrymme för felkällor om man bara ser på fängslade brottslingar och deras eller deras föräldrar ursprungsländer; det finns så många andra faktorer som kan spela roll och som inte är klart och tydligt kopplat till en homogen kultur, sm missas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna: det är helt jävla befängt.
man ska inte föra register över folk ursprung, oavsett vad meningen med det är

I USA görs det redan med stor framgång.

Eftersom man gör det kan man få det svart på vitt att vita poliser särbehandlar svarta brottslingar eller att svarta brottslingar ger sig på vita kvinnor.

Eftersom man för statistik så får man allt svart på vitt och vet vilka grupper man ska göra insatser för på olika nivåer i samhället, det fungerar som en garanti för att ingen grupp ska sko sig på någon annan. Låter det inte som en bra grej egentligen?


   
SvaraCitera
höna

Weeaboo:

I USA görs det redan med stor framgång.

Eftersom man gör det kan man få det svart på vitt att vita poliser särbehandlar svarta brottslingar eller att svarta brottslingar ger sig på vita kvinnor.

Eftersom man för statistik så får man allt svart på vitt och vet vilka grupper man ska göra insatser för på olika nivåer i samhället, det fungerar som en garanti för att ingen grupp ska sko sig på någon annan. Låter det inte som en bra grej egentligen?

det är skillnad på när poliser ger sig på svarta just för att svarta är och har varit en förtryckt folkgrupp, inte minst i USA. plus att det är från de svartas sida som upproret började. skillnad om nån politiker bestämmer att man ska föra data över folks etnicitet. det går inte att jämföra dom två fallen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:

I USA görs det redan med stor framgång.

Eftersom man gör det kan man få det svart på vitt att vita poliser särbehandlar svarta brottslingar eller att svarta brottslingar ger sig på vita kvinnor.

Eftersom man för statistik så får man allt svart på vitt och vet vilka grupper man ska göra insatser för på olika nivåer i samhället, det fungerar som en garanti för att ingen grupp ska sko sig på någon annan. Låter det inte som en bra grej egentligen?

Nja, som det verkar är det snarare fokus på eventuella brottsbejakande kulturer och värderingar hos brottslingar med utomländska kopplingar. Alltså försöker det undersökas om specifika brottsbejakande kulturer och värderingar förekommer och i så fall vilka dessa är (genom att registrera uppgifterna om föräldrarnas ursprungsländer (ländernas kulturer) och sedan jämföra med sonen/dotterns brottsliga karriär). Det jag tror människor oroar sig för är att uppgifterna om brottslingarnas relation till vissa ursprungsländer ska innebära att intaget av flyktingar och från dessa länder kraftigt skulle minskas, om det visade sig att förekommer en hög korrelation mellan härkomst från ett visst land och hög/allvarlig brottslighet. Jag tror att folk menar på att det är fel och oriktigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är så fel på flertalet nivåer. Det öppnar upp för att annat registreras hos icke-fångar... ja alltså mer än vad det görs nu.

Det jag menar är att det kommer att öppna upp för att sådant här skulle vara ok och bli mer acceptabelt:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polis-kritiseras-for-personuppgifter_4183421.svd

Jag menar seriöst... bara för att en person konverterat till islam????????? Give me a FUCKING break. Inte nog med att polisen i det här landet är nästintill verkningslös, men så ska man också ha vidriga "listor" på folk?

Eller hmm, jag kanske fått det om bakfoten, det kanske behövs sådana register för att polisen i dom flesta fall ska kunna göra mer än bara rubricera brott?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

10849934_564298343670944_330402084786106


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I själva verket kommer listan skickas till tomten. Sjukt oetiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Risken för missbruk bör undvikas.

Vilka åtgärder skulle du se som missbruk av detta förehavande?

Skulle vi exempelvis, om fakta stipulerade det, kunna neka storskalig invandring av svårintegrerade folkslag från tredje världen? Hårdare medborgarskapskrav? Lättare att utvisa utomfödda kriminella?

höna: det är skillnad på när poliser ger sig på svarta just för att svarta är och har varit en förtryckt folkgrupp, inte minst i USA.

Är det okej om vi utreder varför svarta blir diskriminerade hos polisen men inte exempelvis varför svarta begår mer brott än vita? Bägge situationerna är ju problematiska och problem är väl lämpliga att åtgärda?

höna: plus att det är från de svartas sida som upproret började.

Va? Vilket uppror?

höna: skillnad om nån politiker bestämmer att man ska föra data över folks etnicitet. det går inte att jämföra dom två fallen

Jag börjar nu bli osäker på om du greppat hela frågan faktiskt.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

Kudhos: SD gillar att snacka ursprung men när man tar upp deras blir det tyst.

Cool


   
SvaraCitera