Aviseringar
Rensa alla

SDU - gratis att bli medlem!


Ämnesstartare

Sverigedemokraternas ungdomsförbund Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) har infört gratis medlemskap. Det räcker med att fylla i ett formulär på deras hemsida för att bli medlem. Och man behöver inte få saker hemskickat i brevlådan från SDU om man inte vill. Ingen kommer att få reda på att man är medlem om man inte avslöjar det själv.

Målet är att SDU ska få över tusen medlemmar, för då får förbundet rätt till statligt ungdomsstöd från Ungdomsstyrelsen. Det ligger på ungefär en miljon kronor per år. I skrivande stund har förbundet 730 medlemmar, och enligt förbundsordföranden Erik Almqvist ökar medlemsantalet med en medlem per timme. Värt att nämna är att SSU bara har cirka 1 250 medlemmar...

Läs mer här: http://befriasverige.blogspot.com

Medlem kan man bli här: http://www.sdungdom.se/medlem.php

Deras community/forum: http://www.ungsvensk.se

Vad tycker ni om detta? Hur ser ni på att Sverigedemokraterna kan få 1 000 000 kronor i bidrag varje år för sin ungdomsverksamhet? Tycker ni att det är rätt eller fel? Är det någon som är eller kommer att bli medlem i SDU nu?


   
Citera
Ämnesstartare

mod, banna TS. reklam och spam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

mod, banna TS. reklam och spam

Det är inte reklam. Jag vill diskutera sakfrågan. Du vill banna oliktänkande, eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

percynilegard:

Det är inte reklam. Jag vill diskutera sakfrågan. Du vill banna oliktänkande, eller?

Disskutionsunderlag? Och varför spammar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

Disskutionsunderlag? Och varför spammar du?

Diskussionsunderlaget är det som anges i trådstarten:

:

Vad tycker ni om detta? Hur ser ni på att Sverigedemokraterna kan få 1 000 000 kronor i bidrag varje år för sin ungdomsverksamhet? Tycker ni att det är rätt eller fel? Är det någon som är eller kommer att bli medlem i SDU nu?


   
SvaraCitera

Tycker du det är lustigt att människor som har sympatier för partiet blir medlemmar när de inte behöver göra ett dyft för att visa engagemang?

Om t.ex SSU har så många medlemmar som du säger är det betalande medlemmar och därigenom engagerade sådana.

Men om Ungdomsstyrelsen har den policyn att ge statligt bidrag till ungdomsföreningar med tusen eller mer medlemmar så finns det väl ingen juridisk anledning att neka SDU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Tycker du det är lustigt att människor som har sympatier för partiet blir medlemmar när de inte behöver göra ett dyft för att visa engagemang?

De flesta partier och ungdomsförbund har ju passiva medlemmar. Jag förutsätter att de som blir medlemmar i SDU nu delar förbundets politiska åsikter.

Nachac:

Om t.ex SSU har så många medlemmar som du säger är det betalande medlemmar och därigenom engagerade sådana.

Inte alls. De flesta är som sagt passiva. Sedan har ju SDU trots allt 700 betalande medlemmar. Det är bara nu som man vill ha statligt stöd som man har infört gratis medlemskap. Även Piratpartiet och Ung Pirat har gratis medlemskap, och UP får statligt stöd av Ungdomsstyrelsen. Så varför skulle inte SDU kunna göra samma sak? Sedan tycker jag att piratpartister är väldigt engagerade, i alla fall på nätet. Ungdomsförbunden av idag är ganska små:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_politiska_ungdomsf%C3%B6rbund_i_Sve...


   
SvaraCitera

percynilegard:

De flesta partier och ungdomsförbund har ju passiva medlemmar. Jag förutsätter att de som blir medlemmar i SDU nu delar förbundets politiska åsikter.

Man är inte särskilt passiv om man betalar pengar till föreningen.

Slapp jag betala skulle t.ex jag vara medlem både lite här och var, bara för att jag har lust. Dock inte i SDU.

percynilegard:

Även Piratpartiet och Ung Pirat har gratis medlemskap, och UP får statligt stöd av Ungdomsstyrelsen.

Klart att folk är aktiva där "i alla fall på nätet". Partiets medlemmar består förmodligen av människor som tillbringar mycket tid på nätet.

Sedan sa jag inte att ni inte kunde göra samma sak, utan att det inte riktigt var jämförbart med medlemsantalen.

percynilegard:

Det är bara nu som man vill ha statligt stöd som man har infört gratis medlemskap.

Förresten, hur länge hade ni tänkt behålla det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SD är ju ett grymt fint parti! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Man är inte särskilt passiv om man betalar pengar till föreningen.

Tja, det är ju en årsavgift på 50 kronor, så det är inte direkt svårt att betala det, exempelvis via sms. Men det är förstås en psykologisk spärr som släpper om det är helt gratis

Nachac:

Slapp jag betala skulle t.ex jag vara medlem både lite här och var, bara för att jag har lust. Dock inte i SDU.

Precis, du ser. Varför gillar du inte SDU, förresten?

Nachac:

Klart att folk är aktiva där "i alla fall på nätet". Partiets medlemmar består förmodligen av människor som tillbringar mycket tid på nätet.

Japp, men sd är också ett slags nätparti. Partiet har ett starkt stöd bland ungdomar, och dessa är mycket aktiva på nätet.

Nachac:

Sedan sa jag inte att ni inte kunde göra samma sak, utan att det inte riktigt var jämförbart med medlemsantalen.

Ett missförstånd från min sida i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Förresten, hur länge hade ni tänkt behålla det?

Jag är bara en vanlig medlem, så jag har inte koll på det där, men jag tror inte att folk kommer att gå ur, och sedan är det osäkert om man kommer att införa medlemsavgift senare. Det var bara en gissning från min sida. Kanske gör man inte det eftersom det statliga stödet kommer att kompensera kostnaderna och mer därtill. Och de som blir gratis medlemmar nu kommer ju inte att få betala något det närmaste året. Det blir i så fall nästa år om de vill förnya sitt medlemskap, men det är som sagt inte säkert att det kommer att kosta då. Det kan likaväl vara gratis då också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BTW bara undrar vad du tycker är bra med SD? nyfiken.


   
SvaraCitera

percynilegard:

Tja, det är ju en årsavgift på 50 kronor, så det är inte direkt svårt att betala det, exempelvis via sms. Men det är förstås en psykologisk spärr som släpper om det är helt gratis

Oavsett siffra är det ett bidrag, med vilket man gynnar föreningen.

percynilegard:

Precis, du ser.

Det var mitt argument för att ni på det här viset inte får in så engagerade medlemmar, så jag "ser" ingenting.

percynilegard:

Varför gillar du inte SDU, förresten?

De är ett dotterfenomen till Sverigedemokraterna, vilka verkar göra sig skyldiga till populism och att vara bakom flötet.

percynilegard:

Japp, men sd är också ett slags nätparti. Partiet har ett starkt stöd bland ungdomar, och dessa är mycket aktiva på nätet.

Jo, men er kärnfråga handlar inte om en internetföreteelse.

percynilegard:

statliga stödet kommer att kompensera kostnaderna och mer därtill. Och de som blir gratis medlemmar nu kommer ju inte att få betala något det närmaste året

Hur är det med de som redan är medlemmar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

BTW bara undrar vad du tycker är bra med SD? nyfiken.

Jag gillar det mesta hos sd, bland annat invandrings-, försvars-, EU-, kriminalpolitiken och så vidare.

Nachac:

Oavsett siffra är det ett bidrag, med vilket man gynnar föreningen.

Japp, men du menar alltså att man är en aktiv medlem om man betalar en liten avgift och att man inte kan vara en aktiv medlem om man inte betalar något?

Nachac:

Det var mitt argument för att ni på det här viset inte får in så engagerade medlemmar, så jag "ser" ingenting.

Jag menade att ett gratis medlemskap gör att fler går med, inget annat. Att det är en psykologisk grej, alltså.

Nachac:

De är ett dotterfenomen till Sverigedemokraterna, vilka verkar göra sig skyldiga till populism och att vara bakom flötet.

Ja, SDU är sd:s ungdomsförbund, och nja, sd är inte särskilt populisitskt, faktiskt. Hur skulle sd vara bakom flötet? Jag tror att de flesta håller med om sd:s verklighetsbeskrivning, i alla fall på vissa områden.

Nachac:

Jo, men er kärnfråga handlar inte om en internetföreteelse.

Nej, men Internet har gjort sd så stort som det är. På Internet kan sd komma till tals och nå ut till folk på ett helt annat sätt. Sd har motionerat en hel del om e-demokrati i vissa kommuner och är det mest aktiva partiet på nätet och så vidare.

Nachac:

Hur är det med de som redan är medlemmar?

Deras nuvarande medlemskap måste de betala för, men om de vill förnya sitt medlemskap senare och om det är gratis då behöver de inte betala, förstås. Om medlemsavgiften införs då igen kommer de att få betala. Men det gäller alltså endast de som var medlemmar innan SDU införde gratis medlemskap.


   
SvaraCitera

Kan du göra lite fler trådar?[tired]


   
SvaraCitera