Aviseringar
Rensa alla

Se den förgångna tiden!


Ämnesstartare

Jag skulle precis sova men när jag låg och försökte sova kom jag på en grej!! Så jag va ba tvungen att skriva de på um.se!

Ni vet när man kollar på stjärnor så är dom stjärnorna redan döda typ? Men man ser ju dom ändå!

Om man t.ex skulle åka några 100 ljusår ifrån jorden, då skulle man ju kunna se hitler (om man har en bra kikare [cool])!!!!


   
Citera

Fotografier är fantastiska ting ja


   
SvaraCitera

motorcykelkillen:

Om man t.ex skulle åka några 100 ljusår ifrån jorden, då skulle man ju kunna se hitler (om man har en bra kikare )!!!!

mnja asså, du kan ju inte åka snabbare än ljusets hastighet så nä, men om ma kunde teleportera sig dit direkt så ja[y]

motorcykelkillen:

Ni vet när man kollar på stjärnor så är dom stjärnorna redan döda typ? Men man ser ju dom ändå!

Det beror lite på vilken filosofiska syn man har på relativitetsteorin och sådär. På vissa sätt så ser vi ju dem som de är "nu" alltså som i denna punkten i tiden, eftersom att inte ens tiden kan röra sig snabbare än ljuset. Då når ju ljuset från stjärnan oss, samtidigt som tidpunkten då de såg ut som de gjorde då når oss. fast blir bara för mycket mindfuck när man försöker tänka på sånthär om man är trött[n]


   
SvaraCitera

Fysik och universum är inte mina starkaste områden. Men jag vill åtminstone försöka bidra med någonting till diskussionen.

Här har vi en någorlunda mer "lättbegriplig" förklaring.


   
SvaraCitera

Well... No... Det är ljuset som färdas. Planeterna som är i omloppsbana om ljuset, syns bara som svarta prickar framför ljuset. Tänk dig att du håller en mörk kula mot en extremt starkt lysande lampa, du kan möjligtvis se kulan när du själv står i vägen för ljuset för ljuset då blir ett medljus, håller du den mot lampan dock, blir ljuset allt för påtagligt för att dina ögon ska kunna urskilja vad som är vad.

Så i teorin skulle du behöva ha ett starkare ljus en solen bredvid jorden för att ge jorden ett slags sidoljus. Dock måste detta sidoljus ha funnits under hans levnadstid och även om du lyckades få dit det, samt lyckas ta dig till andra sidan galaxen snabbare än ljusets hastighet, skulle det fortfarande krävas en enormt stor tur för att kunna pin-pointa precis där Hitler står. Och även om du lyckades, skulle du se honom rakt från ovan, dvs skulle du säkert inte ens känna igen honom.


   
SvaraCitera

JB Den Andre:

Så i teorin skulle du behöva ha ett starkare ljus en solen bredvid jorden för att ge jorden ett slags sidoljus.

eh, eller så tittar man bara på den sidan av planeten som är upplyst av solen 😛


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

eh, eller så tittar man bara på den sidan av planeten som är upplyst av solen 😛

Jorden är inte en spegel eller reflektor. Dvs, hamnar jorden utanför direkt solljus kommer den inte att synas om du tittar från ett avstånd. Och för att se sidan av planeten som är upplyst av solen när den står i rak linje från var du står, skulle du behöva stå på distansen mellan solen och jorden, eller kunna se genom solen.

I det första försvinner hela poängen med grundtanken. Det andra är fullkomligt fysiskt omöjligt.


   
SvaraCitera

motorcykelkillen:

Om man t.ex skulle åka några 100 ljusår ifrån jorden, då skulle man ju kunna se hitler (om man har en bra kikare

Tror forskare sitter och försöker klura ut ett sätt att skicka en fet kamera med extrem hastighet, extremt jävla långt med ett sjukligt extremt helvetes super-zoom as we speak..

True story! [smile]


   
SvaraCitera

JB Den Andre:

d. Och för att se sidan av planeten som är upplyst av solen när den står i rak linje från var du står, skulle du behöva stå på distansen mellan solen och jorden, eller kunna se genom solen.

eh, nej och nej. planeter är runda duvet, man behöver inte stå på andra sidan solen för att se dem. ser man dem från sidan skulle man ju helt enkelt bara se en halvjord istället, där alltså bara halva sidan man ser är upplyst.

sedan så är både solen och framförallt alla planeter enormt små i förhållande till avstånden mellan varandra, vilket gör att man inte behöver stå exakt i rak linje med något ens för att se hela dess upplysta sida. på samma sätt som att vi ser en fullmåne ungefär en gång i månaden utan att jorden hamnar ivägen för solstrålarna mer än någon gång per år. och venus är till exempel tydligast just när den är på andra sidan solen, eftersom att den då är helt upplyst.

aja, vet inte varför jag förklarade dethär då du antagligen ändå trollar när jag tänker efter på hur självklart detta är[blush] men men, här är en bild på en halvjord, alltså tagen från sidan och varken mellan solen och jorden, eller på andra sidan solen. och bilden skulle nog se likadan ut om kameramannen backade rakt bakåt i några ljusår och hade en bra kikare[party]

Image


   
SvaraCitera