Aviseringar
Rensa alla

Seg videouppspelning!


Ämnesstartare

Har precis börjat använda Ubuntu 11.10, tröttnade på Windows 7.

När jag ska spelar upp filmer, genom VLC eller programmet som kommer med så är det väldigt segt, bilduppdateringen under filmvisningen är dålig så det känns som att man kollar på stop-motion.

Jag undrar vad det kan bero på, det funkade bra med Windows, även med 1080 format.

Har AMD Athlon(tm) II P360 Dual-Core Processor × 2 2,3

2 G RAM och 500 gb hårdiskminne.

Kör på en Lenovo Thinkpad Edge.


   
Citera
Ämnesstartare

åtta:

mjukvara

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

mjukvara


   
SvaraCitera
Åtta

Låter som att du inte har videodrivrutinerna installerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Låter som att du inte har videodrivrutinerna installerade.

Hmm, okej, skaffade detta typ för två dagar sedan [crazy]

Hur ska jag ta mig väga för att installera dom?

En annan lustig sak, att 66% av mitt minne används just nu, fast jag har bara chrome, spotify och systeminställningar igång. [shake] Något måste väl vara fel där med. [shake]


   
SvaraCitera

Det är du dig det är fel på - inte Ubuntu. Det lärde jag mig de sex månaderna jag höll på med det.

Det var så jäkla intressant om hur bra och enkelt Ubuntu var. Det skulle verkligen slå och nu jäkla skulle Windows se upp.
Jag säger bara: [bigsmile]

Macktorsken:

tröttnade på Windows 7.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Varför?

Tog 5 minuter att öppna musikmappen, program hängde sig jämt osv, plus så ville jag ha en bra musikspelare (banshee) för tyckte de flesta till Windows är urk. En massa fel bara.. orkade inte med det längre.

Ubuntu fungerar otroligt mycket snabbare, men att spela video är segt.

Myksa:

Det är du dig det är fel på - inte Ubuntu.

Vad gör jag för fel då? [sad]


   
SvaraCitera
Åtta

Macktorsken:

Hur ska jag ta mig väga för att installera dom?

Det borde installeras automatiskt, men om du söker på "additional drivers" i dashen så bör den söka och se om du har några nya drivrutiner att installera.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Tog 5 minuter att öppna musikmappen, program hängde sig jämt osv,

Vad mycket konstiga problem folk har med Windows. [shake]
Sådant där råkar jag aldrig utför.
Formatera och håll städat på datorn och bland program så blir det aldrig några problem.

Macktorsken:

plus så ville jag ha en bra musikspelare (banshee) för tyckte de flesta till Windows är urk.

Just det, det där kommer jag ihåg. Nu kör jag KMplayer som är Winamp-liknande (mest för att det är världens bästa videospelare). Annars kör jag bara Spotify och internetradio.
Jag hittade MusikCube som jag tycker är helt fantastiskt. Tyvärr har det inte uppdaterats sedan 2006. =/

Macktorsken:

Vad gör jag för fel då? [sad]

Som jag ser det...
Ubuntu är till för nördar.
Att köra Ubuntu är som vanlig Svensson köpa en gammal veteranbil.
Det blir en hel del jobb och mycket besvär och faktasökande.
Men vill man lära sig är det ju bra. =)

Urtipset för att få en trevlig dator. Köp en SSD hårddisk och håll ordning och reda i Windows.
Min dator startar på ca 30 sekunder och krånglar aldrig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fast det var svårt att hitta fakta och förstå. När man väl hittade rätt forum så stod det såhär:

-Skriv in #¤%&/&"#¤!"%¤/(&(%¤"#¤%¤/%(/¤&¤ i cmd så funkar det.
Och det gjorde det. Men inte fan förstod jag vad något av det där betydde. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det borde installeras automatiskt, men om du söker på "additional drivers" i dashen så bör den söka och se om du har några nya drivrutiner att installera.

Jag har Radeon HD 4250 och när jag ska ladda ner drivrutinen så går det ej. Kommer upp ett felmeddelande.

Har hittat denna sida: http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

men finns inget alternativ för ubuntu 32bit.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Verkar inte finnas http://manpages.ubuntu.com/manpages/jaunty/man4/radeon.4.html

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Myksa:

Formatera och håll städat på datorn och bland program så blir det aldrig några problem.

Gjorde det. Defragmenterade också.

Myksa:

Som jag ser det...
Ubuntu är till för nördar.

Verkar inte vara sååå svårt, har läst att det är Linux mest lätt använda OS. Plus så går det snabbare och är snyggare. (fast jag inte har drivrutiner till mitt grafikkort förnuvarande.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Plus så går det snabbare

Inte märkbart för mig. Men om man sitter på en trött bärbar så förstår jag.

Macktorsken:

och är snyggare

Om man gillar bajs och brunt ja! [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

Myksa:

Om man gillar bajs och brunt ja!

Ubuntu har inte varit brunt sedan... 8.10? Så 2008. [wink]

Macktorsken:

Verkar inte finnas http://manpages.ubuntu.com/manpages/jaunty/man4/radeon.4.html

Jaunty är en 3 år gammal version. Om du söker på "About Ubuntu" i dashen så kan du se vilken version du kör. Förhoppningsvis 11.10, vilken är den senaste.

Det verkar som att folk har haft problem med HD-uppspelning med HD 4250. ​Här finns information om hur man installerar en nyare version av drivrutinen, vilken bör ha lite bättre prestanda. ATI-drivrutinerna är dock ganska kassa, tyvärr. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Förhoppningsvis 11.10, vilken är den senaste.

Japp.

Åtta:

vilken bör ha lite bättre prestanda. ATI-drivrutinerna är dock ganska kassa, tyvärr

Att ha en drivrutin är nog bättre än att inte ha det. Men synd att dom är kassa. [sad] Ska pröva.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Myksa:

Inte märkbart för mig. Men om man sitter på en trött bärbar så förstår jag.

Plus så fungerar musplattan mycket bättre och höj/sänk, och ljusstyrka knapparna bättre. [crazy]


   
SvaraCitera

Åtta:

Ubuntu har inte varit brunt sedan... 8.10? Så 2008. [wink]

Där ser man!
Ja det är snyggare nu. Lite mer Mac över det tycker jag, men det gör de kanske medvetet? Tänker speciellt på när de flyttade minimera-maximera-stäng knapparna..?

Macktorsken:

Plus så fungerar musplattan mycket bättre och höj/sänk, och ljusstyrka knapparna bättre. [crazy]

Åfan! Funkar det helt enkelt bättre eller är det trevligare respons på skärmen?

En annan grej med Win7 på bärbara är att man ska köra ett rent Win7 och bara drivrutinerna till grejerna.
När man köper en dator med Win7 eller kör en återställning så kommer det ju så ofantligt mycket skit så datorn blir skräp. [sad]
Nu har jag tur så jag får Windows genom skolan men annars har man ju inte möjlighet att göra så.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

11.10

Wow!
Det här var verkligen snyggt och smart av dem.

Men de kallar program och plugins för "apps". Vilka horor. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Åfan! Funkar det helt enkelt bättre eller är det trevligare respons på skärmen?

tvåfingersrullningen fungerar bra nu faktiskt, den var värdelös innan, höj/sänk saken frös ofta tidigare, men nu är det bra respons och den fryser inte.


   
SvaraCitera