Aviseringar
Rensa alla

segt internet, hjälp!


Ämnesstartare

hej! 
Skulle behöva lite hjälp med mitt sega internet eftersom jag själv inte är så bra på sånt. Det står att det skickas ut 135.0Mbit/s men internet är hur segt som helst. Läste runt lite och stod att man kunde ändra kanal i routern så loggade in på "192.168.1.1".  Men hur vet man vilken kanal man ska ha? Någon som kan hjälpa mig?


   
Citera
Ämnesstartare

Är det lika segt med kabel? Det kan vara dina grannar som användet samma bandbredd som du. Gå in i gatewayn och testa dig fram mellan olika bandbredder och se viöken som fungerar bäst. På vissa routrar kan man se vilken bandbredd grannarna kör med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du väljer vilken kanal du ska använda genom att höra med dina grannar om du har några. Ni ska ha olika kanaler så långt det går. Om dina grannar tex har 1, 4 och 2 så ska du ha tex 3. Bor du utan några andra trådlösa nätverk i närheten så spelar det ingen roll vilken kanal du har. 
Hur länge har det varit så här? Vilken tillverkare har du på routern? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror mycket på hur mycket nätverkskraft som används bortom din eller annans vetskap. Alltså program och tjänster som tar nätverkskraft.

Hur långt ifrån nätverksmätningen som du har din router/dator eller annan apparat. Som hos mig så mäts internätskraften vid en punkt, och därifrån så går det en kabel till mitt hus, som det sedan går en andra kabel till routern, och sedan en tredje kabel till datorn. Längre avstånd = tappar kraft. Även skadade kablar eller böjda kablar orsakar mindre kraft. Det är ofta många leverantörer som myglar med sina siffror då det är mycket svårt att motbevisa då det finns flertalet svårfigurerande faktorer som ändrar värdet.

Jag kan inte så mycket just om kabellösa nätverksanslutningar men vad jag vet är att avstånd har betydelse även här, liksom om nätverkets prestanda delas till andra, andra program/tjänster såsom nedladdningar eller om flera personer/hushåll/apparater delar på samma nätverk.


   
SvaraCitera
Turbo

Sluta seeda bögporr


   
SvaraCitera