Aviseringar
Rensa alla

Sekter i sverige


Ämnesstartare

Jag vet att det är svårt att göra något åt det, men när jag läser om t.ex laestadianismen och hur religiösa ibland behandlar och utsätter sina barn i hela världen undrar jag om det inte är på plats att faktiskt kritisera hela kärnfamiljen. Hur stor rätt och makt ska man ha över sitt barn? Borde man verkligen ha så stor rätt att hjärntvätta, manipulera och utsätta sitt barn för de faktiska övergrepp som sker?

Det finns ungefär 20,000 livets ordare och 20,000 laestadianer i sverige. Plymouth är en sekt som i princip stänger sig helt från omvärlden och där du som barn redan då "ägs" av din familj och de andra. Tar du dig ut från sekten är du helt ensam. Den enda gemenskap du har är i den sekt som försöker kontrollera och styra över ditt liv.

Människor får tro på vad de vill - men hur pass långt då? Det är ju uppenbart att många sekter sysslar med att aktivt bryta ner, utsätta medlemmar och andra för mind-control genom att t.ex svälta, slå, och utsätta de som bara blivit erbjudna en snabb kurs i "personlig utveckling."

Jag vill på intet sätt generalisera och säga att alla sekter är lika dåliga eller att alla laestadianer eller livets ordare är onda.

Hur ska man göra med sekter? Jag blir så förbannad av att läsa om dem, men jag vet inte hur man kan arbeta mot dem utan att samtidigt inskränka människors frihet och annat - och var ska gränsen dras, vad är en sekt och vad är inte det?


   
Citera
Ämnesstartare

Det värsta är ju att de får starta friskolor där dem kan indoktrinera de unga från ännu en vinkel. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det värsta är ju att de får starta friskolor där dem kan indoktrinera de unga från ännu en vinkel.

Är det verkligen det värsta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Resultat:

Är det verkligen det värsta?

Nej men ett av det värsta uttrycken för hur etablerade dem är.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

men när jag läser om t.ex laestadianismen och hur religiösa ibland behandlar och utsätter sina barn i hela världen undrar jag om det inte är på plats att faktiskt kritisera hela kärnfamiljen.

hur tänker du där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det värsta är ju att de får starta friskolor där dem kan indoktrinera de unga från ännu en vinkel.

Skolorna sysslar ju inte med faktiskt indoktrinering, men ja, de är ju en skyddad zon där sekterna kan hålla barnen från andra, men t.ex plymouthskolans rektor är ju inte troende utan de drivs ju som vilken annan friskola som helst.

Blivande_japan:

hur tänker du där?

Förtydling: faktiskt kritisera hela maktmonopolet i familjer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Skolorna sysslar ju inte med faktiskt indoktrinering, men ja, de är ju en skyddad zon där sekterna kan hålla barnen från andra, men t.ex plymouthskolans rektor är ju inte troende utan de drivs ju som vilken annan friskola som helst.

Bullshit.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Förtydling: faktiskt kritisera hela maktmonopolet i familjer.

Jag förstår ändå inte vart du vill komma.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Det finns ungefär 20,000 livets ordare och 20,000 laestadianer i sverige.

Hade en tjej som var laestadian i min gamla klass. Hon var lite speciell och kunde få förbud att komma hem om hon gjorde något som inte var i enlighet med tron eller nåt. Men det riktigt skrämmande var ju egentligen att hon var utstött av hela klassen också. Visst det är illa att barnen knappt kan lämna sekten och så vidare, men ifall de lyckas så tar ju tyvärr inte samhället emot dem med öppna armar direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diederik:

men ifall de lyckas så tar ju tyvärr inte samhället emot dem med öppna armar direkt.

Nej, de betraktas typ som missbrukare ofta. [sad]

Blivande_japan:

Jag förstår ändå inte vart du vill komma.

Anarkandi:

hur religiösa ibland behandlar och utsätter sina barn

Anarkandi:

Hur stor rätt och makt ska man ha över sitt barn? Borde man verkligen ha så stor rätt att hjärntvätta, manipulera och utsätta sitt barn för de faktiska övergrepp som sker?

Jag vet inte själv exakt var jag vill komma, ämnet i tråden är alltså hur man ska göra med sekter och jag ifrågasätter också hur stor rätt de ska ha att behandla sina barn och hjärntvätta människor på det sättet.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Jag vet inte själv exakt var jag vill komma

då var det inte konstigt att jag inte förstod med andra ord

Anarkandi:

jag ifrågasätter också hur stor rätt de ska ha att behandla sina barn och hjärntvätta människor på det sättet.

hur menar du att man ska lösa det då? Göra listor över vilka grupper som kan klassas som sekter och sedan ta barnen ifrån alla som anses höra till en sådan grupp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

då var det inte konstigt att jag inte förstod med andra ord

Är väl aldrig konstigt när du inte förstår.

oooouuuf [cool]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

hur menar du att man ska lösa det då? Göra listor över vilka grupper som kan klassas som sekter och sedan ta barnen ifrån alla som anses höra till en sådan grupp?

Tråden handlar btw om att han inte vet vad man ska göra åt det.


   
SvaraCitera

Resultat:

Är väl aldrig konstigt när du inte förstår.

oooouuuf [cool]

fu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

hur menar du att man ska lösa det då? Göra listor över vilka grupper som kan klassas som sekter och sedan ta barnen ifrån alla som anses höra till en sådan grupp?

Resultat:

Tråden handlar btw om att han inte vet vad man ska göra åt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soc råder ju över dem också, precis som över alla andra som har barn.


   
SvaraCitera