Aviseringar
Rensa alla

Sekter i sverige


Ämnesstartare

Mörda alla maktgalna sektledare - problem solved. De har ändå inget rätt att leva.

EDIT: Konstigt formulerad mening. [sad]


   
SvaraCitera

Bara upp till ännu en maktgalen (sekt)ledare att skriva hela den svarta listan över vilka som får leva och inte...

Hugrmunr kanske vill ha jobbet?

Finns fullt av er våldsbejakande "problemlösare" till hycklare på nätet, ta en kölapp.

Vem ska definiera vem som är vem och vem som gör vad baserat på en inneboende ondska, en liberal uppfostran, en för hård uppfostran eller i övrigt knasigt liv av tidigare hjärntvätt?
Vem vet hur mycket av tidningarna skriverier om varenda detalj om sekter som är sant dessutom (kom inte o flejma om Knutby lr nåt sånt omoget nu bara).

Läste FRI:s lista senast idag, var förvånad över att finna exempelvis Amway där, samt att jag kände till många av de andra rörelserna antingen genom att ha läst vad de skrivit eller genom att ha träffat någon som är med. Vad det verkar är de flesta ganska harmlösa utåt. Men det här samhället vill ha något slags monopol på vad som får kalla sig fakta, vad som får läras ut till barn, vad som är åsikter eller "sinnessjukdom," vilka som tycker ok eller inte.
Hela konceptet bakom denna tråd skulle utmynna i en betryckande diktatur om någon skulle försöka praktisera det.

Du kan inte göra något åt saken om du inte själv vill bli en galen sektledare är min slutsats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Soc råder ju över dem också, precis som över alla andra som har barn.

Tyvärr så betraktas inte isolering inom en sekt som ett tecken på att man inte är kapabel att ta hand om sina barn, och sättet som sekter fungerar på behöver inte innebära några fysiska övergrepp eller ens psykiska på ett sätt som ses som misshandel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Människor får tro på vad de vill - men hur pass långt då? Det är ju uppenbart att många sekter sysslar med att aktivt bryta ner, utsätta medlemmar och andra för mind-control genom att t.ex svälta, slå, och utsätta de som bara blivit erbjudna en snabb kurs i "personlig utveckling."

Sekter (åtminstående ledaren/ledarna) handlar inte om Tro.
Det handlar i Grund och botten om 4 saker.

Maktutövning/Kontroll

Pengar

Utnyttjande (sexuellt osv)

och njuta av att kunna manipulera folk till det man vill.

_________
sekter:

Mormonkyrkan (ej kristna fast de älskar att påstå det.)

(det var det ända jag kunde komma på för tillfället)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Sekter (åtminstående ledaren/ledarna) handlar inte om Tro.

Är det inte ganska uppenbart att det inte är ledarna som Anarkandi är oroad för?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Är det inte ganska uppenbart att det inte är ledarna som Anarkandi är oroad för?

ArbetaMera:

(återminstående ledaren/ledarna)

vilket betyder att även det även gäller medlemarna/offren också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

vilket betyder att även det även gäller medlemarna/offren också.

Nej. För medlemarna handlar det om helt andra saker än makt, pengar, utnyttjande och manipulation. För medlemarna handlar det i regel om uppriktig tro och/eller en väldigt stark känsla av samhörighet. Dessutom handlar det om en upplevd känsla av att inte kunna fungera utanför sekten. Det är därför sekter fungerar, lite på samma sätt som folk kan välja att stanna i förhållanden där de blir fysiskt och psykiskt misshandlade. Om folks upplevelse var att de blev utnyttjade och manipulerade så skulle de inte stanna i en sekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Nej. För medlemarna handlar det om helt andra saker än makt, pengar, utnyttjande och manipulation

Men sekten finns inte för de Troendes eller Trons skull utan för ledarnas begärs skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Men sekten finns inte för de Troendes eller Trons skull utan för ledarnas begärs skull.

Sektens hela existens bygger på att den har medlemar, så det där är inte helt sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Sektens hela existens bygger på att den har medlemar, så det där är inte helt sant.

Har ändå med Ledarnas begär att göra.
Ja men det är min syn på det och jag förtår vad du menar.
visst Tron är viktig för att det är den som är lockelsen i sekten. det man gick med i från första början.
Jag tog upp att det inte handlar om Tron bara, utan ledarnas begär.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Jag tog upp att det inte handlar om Tron bara, utan ledarnas begär.

Men det är ju fullständigt irrelevant för vad tråden handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Men det är ju fullständigt irrelevant för vad tråden handlar om.

Jo om sekter i sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Borde man verkligen ha så stor rätt

Nej, man borde inte ha någon sån rätt överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Jo om sekter i sverige.

Mer specifikt så handlade den om hur man ska kunna motverka sekters inflytande över medlemarnas barn utan att ta ifrån folk de friheter som de rimligen bör ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Mer specifikt så handlade den om hur man ska kunna motverka sekters inflytande över medlemarnas barn utan att ta ifrån folk de friheter som de rimligen bör ha.

Okej [smile]

då tycket det är viktigt att veta vad en sekt fungerar som jag skrev, ändast då kan man motarbeta sekt(er/en) man motarbetar inte en sekt genom att motarbeta Tron för då blir den starkare (gäller dock ej hos alla sekter men den "vanliga" sekten så att säga)

det är vad jag tycker/tror om frågan iaf.
ledsen om du eller någon annan tog illa upp av mina påståenden.
[smile]


   
SvaraCitera