Aviseringar
Rensa alla

Sen när fick ordet "flickvän" en negativ klang?


oerfaren:

Varför gillar inte killar att prata mycket, ligga i sängen å bara snacka/kramas?

Min kille är sån [cool]

oerfaren:

Hur kommer det sej att så fort man blir någons "flickvän" så får det en negativ klang av att försöka undvika en?

Det låter som att din kille är rädd och kanske inte redo för ett förhållande.


   
SvaraCitera

oerfaren:

Hur kommer det sej att så fort man blir någons "flickvän" så får det en negativ klang av att försöka undvika en?

Det förstår jag inte, man ska inte behöva vara utan sin partner för att kunna slappna av och ta det lugnt. Det är en av anledningarna till att man har en partner, att ha någon att slappna av tillsammans med.

oerfaren:

Men sen när kan man ej vädra tankar med sin partner?

Det kan man, om man litar på sin partner och är bekväm med att dela med sig av allting.

Många av mina polare skiljer på flickvän och vänner, det är olika saker för dom. Min flickvän är min bästa kompis, det är henne jag först och främst vänder mig till om jag behöver prata om något, speciellt om det är något som handlar om oss.


   
SvaraCitera

oerfaren:

Varför gillar inte killar att prata mycket, ligga i sängen å bara snacka/kramas?

Det gör vi visst, kan ligga och mysa och småprata med min kille i timmar..

oerfaren:

Sen blev vi ihop.... vi snackar allt mindre, vi umgås mindre

Det är nog ganska naturlig när man varit ihop ett tag och de rosa dimmorna börjar skingra sig lite. Det är ohälsosamt att inte vårda sina egna liv parallelt med sitt förhållande.

oerfaren:

Men sen när kan man ej vädra tankar med sin partner? Jag vill inte vara flickvän om jag ska vara den där som han vill smita hemifrån för få en paus.

Han kanske vill förbereda sig genom att prata med en "neutral" part först för att försöka förstå hur du kommer reagera? Eller så säger och gör du saker som han inte förstår och som han behöver prata om? Jag vet många personer som inte tål att bli ifrågasatta och bara blir sura eller "kränkta" om man säger att man tycker att de beter sig konstigt.

oerfaren:

Han sa idag då jag trodde att VI diskuterade.. "märker inte du att jag bara håller med dej i allt du säger.. för att du ska lägga ner diskussionen". vad tycker ni om detta?

Har du lätt för att mala på om saker länge? Märker du inte när din partner tycker att det räcker? Han är iaf ärlig och rak mot dig.

Jag tycker din kille verkar helt normal, snarare du som bör fundera över vilka förväntningar du har på ett förhållande egentligen. De flesta människor har lätt för att lösa andras problem eller prata om andra, men är usla på att ta tag i sina egna issues eller prata om dem. Du kanske kommunicerar på ett helt nytt sätt med honom nu när ni är ihop och han behöver ett nytt bollplank.

Tycker du att jag är hård mot dig så är det så. Det är inte din kille det är fel på, inte bara iaf. NI måste prata om detta.

Låt din kille läsa denna tråden tex, så kanske han fattar.


   
SvaraCitera

oerfaren:

Varför gillar inte killar att prata mycket, ligga i sängen å bara snacka/kramas?

Generalisera mera. [zzz]

Men han verkar lite förvirrad kanske. Eller så. Fråga honom precis det du frågar oss, och säg att du skulle vilja att han vädrade sina tankar med dig ibland också. [no-no]


   
SvaraCitera

vet inte

tycker inte man ska vara tsm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fakotza:

Det kommer ju inte bli någon diskussion alla håller väl bara med dig för få tyst på dig.

Allså, så kan det väl mycket väl vara.. eller allså, jag har BARA hört det från min partner, ingen annan. Jag har aldrig direkt haft såna diskussioner med folk jag träffar på fester osv, bara med de närmaste, och jag har aldrig mött nåt liknande. Min partner har dock "erkänt" massa killknep för mig tidigare, oavsett dom handlar om mej eller int... typ "hur man fintar sin tjej" osv, hört hur han snackar i tele med polarn ibland å tipsar honom hur "hon fungerar" och hur han ska "få tyst på henne" typ... som om att alla flickvänner e pladdermajor så vi ska tysta ner.. som att vi bara pratar skit.

Jag tycker bara det e respektlöst.. och jag kom på det först igårkväll, då han låg å sov, så ja. jag ska ta upp det med han sen ikväll, att jag inte förstår varför jag helt plötsligt kom som "vän som jag älskar att vara med och prata med" till "flickvän som jag ej pallar lyssna på å helst slipper". Okej jag tar i... han säger int att han vill slippa mej, men ibland känns det så.

uppenbar:

Det låter som att din kille är rädd och kanske inte redo för ett förhållande.

Nej, så är inte fallet. Han har bara haft seriösa förhållanden i sitt liv... det var han som tog intiativet till en relation mellan oss.

Gryphon:

Många av mina polare skiljer på flickvän och vänner, det är olika saker för dom. Min flickvän är min bästa kompis, det är henne jag först och främst vänder mig till om jag behöver prata om något, speciellt om det är något som handlar om oss.

där har vi det!!!! varför är det så??? det e ju så tragiskt... Jag vill int vara den enda han går till dock, såklart han måste vädra tankar nån annanstans ibland, det är ju bra! Men att verkligen känner mej som han FLICKVÄN och int som hans vän... en person som man knappt umgås med, även fast man bor ihop.. å bara har sex som umgänge typ.. Och när jag försöker prata, diskutera, då fintar han mej.. för "flickvänner kan man ju ej snacka med" ??

AndyH:

Eller så säger och gör du saker som han inte förstår och som han behöver prata om? Jag vet många personer som inte tål att bli ifrågasatta och bara blir sura eller "kränkta" om man säger att man tycker att de beter sig konstigt.

Jag vill att han öppnar sej för mig då han har en fråga. Men han har typ inga såna... Han har då aldrig ifrågasatt nånting i vårt förhållande, allt verkar perfekt för hans del... medans jag själv tar upp dit å dat ibland.

AndyH:

Har du lätt för att mala på om saker länge? Märker du inte när din partner tycker att det räcker? Han är iaf ärlig och rak mot dig.

Ja, jag får erkänna här att jag har en passion för å snacka ibland.. Men att mala på kanske är en annan sak. Hur många minuters prat snackar vi om? Igår stod jag å snacka i kanske 5min... han höll med med olika meningar, vilket fick mej å tro att han var intrs av ämnet.. tills han säger så där "märker inte du..". Visst, jag förstår.... men är det int shysstare isf att typ säga "jag lyssnar inte", näe kanske inte... jag vet inte... Men jämt då jag drar igång en diskussion, så får jag samma respons, å där dör konversationen, vi äter.. å han lägger sej å glor på serier, ensam.
När var och hur ska vi snacka då? och OM vadå?

AndyH:

Jag tycker din kille verkar helt normal, snarare du som bör fundera över vilka förväntningar du har på ett förhållande egentligen. De flesta människor har lätt för att lösa andras problem eller prata om andra, men är usla på att ta tag i sina egna issues eller prata om dem.

Visserligen hade jag nog rätt höga förväntningar på förhållandet, verkar det som iaf.
Jag vill ha "vår stund" på dagen, att vi ligger å myser och snackar, kanske 30min-1h om dagen, och umgås, vad som helst. Det enda umgänge vi har nu är matlganingen, då jag försöker prata med honom. Äta maten, då äter vi. Sen går han typ... Sen kanske han kommer tybax och vill ha sex... om inte, så näe.. vi ses imorrn då.
Och ja.. jag har gått till honom 1000tals ggr å försökt umgås.. men han bara ligger där å glor på sina serier, hychar mej.. det e ju inge kul å bara ligga bredvid han, då känner man att man kan göra nåt roligare, det där e hans liv liksom.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Men han verkar lite förvirrad kanske. Eller så. Fråga honom precis det du frågar oss, och säg att du skulle vilja att han vädrade sina tankar med dig ibland också.

Saken e den att jag har vädrat mina tankar för honom kanske 5-6ggr senaste året, med "problem", dvs frågeställningar ang vårt förhållande.... och han tycker det är för mycket. Att jag "bara klagar", så jag börjar få dåligt samvete. Men ikväll ska jag ta upp skillnaden mellan vän och flickvän... ej som ett klagomål, mer som ännu en diskussion, fast han ska få snacka denna gång.


   
SvaraCitera

oerfaren:

Men att verkligen känner mej som han FLICKVÄN och int som hans vän

Det är ingen kul känsla, man måste komma överens både som kompis och som partner.

Det kanske hjälper att både jag och min flickvän inte har några direkta hobbies eller något sånt, vi är båda väldigt slappa. Att bara sitta och titta på tråkiga tv-program en hel eftermiddag/kväll är helt perfekt för min del, så länge jag kan göra det med henne.

Man ska ju vilja umgås med sin partner, annars är något väldigt fel.


   
SvaraCitera

oerfaren:

Det enda umgänge vi har nu är matlganingen, då jag försöker prata med honom. Äta maten, då äter vi. Sen går han typ... Sen kanske han kommer tybax och vill ha sex... om inte, så näe.. vi ses imorrn då.

Låter ju iof ganska trist om det enda han är intresserad av är mat och sex..

oerfaren:

Och ja.. jag har gått till honom 1000tals ggr å försökt umgås.. men han bara ligger där å glor på sina serier, hychar mej.. det e ju inge kul å bara ligga bredvid han, då känner man att man kan göra nåt roligare, det där e hans liv liksom.

Min kille kan vara lite likadan, med serier och så. Men jag brukar bara lägga mig brevid och mysa, läsa läxor, sova eller vadsom. Jag är glad om jag får ur honom 10min romantik i veckan haha [crazy]

Annars är jag ganska nöjd med att bara känna hans kroppsvärme och hans lukt när jag pluggar eller klipper klorna på hunden, att han ger mig en kram i skolan på morgonen, eller tittar min i ögonen och ler när han lindar mina händer på träningen, små saker typ. Måste det vara mer komplicerat?

Känns som tag tappade tråden helt..


   
SvaraCitera

oerfaren:

"vän som jag älskar att vara med och prata med" till "flickvän som jag ej pallar lyssna på å helst slipper". Okej jag tar i... han säger int att han vill slippa mej, men ibland känns det så.

Tänkt dig själv han har kämpat för bli ihop med dig nu när han är de så ar han förgivet att han har dig för alltid typ. han är en idiot bara, tror att du håller ihop med honom oavsett finns killar som är tvärtom och skiter i sina vänner för tjejen.

En annan teori är att han tröttnat på dig och inget blev som han hade tänkt.

En ytterligare en teori är att du inte är uppriktig med allt och är en "pain in the ass" och han kanske behöver komma bort från dig för att de skall fungera från hans sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gryphon:

Det kanske hjälper att både jag och min flickvän inte har några direkta hobbies eller något sånt, vi är båda väldigt slappa. Att bara sitta och titta på tråkiga tv-program en hel eftermiddag/kväll är helt perfekt för min del, så länge jag kan göra det med henne.

Samma här egentligen... vi har hobbies, men inte samma slags. I början av förhållandet så låg vi helg ut å helg in å glodde på serier IHOP i timmmmmar..... Men nu är det int så längre. Vi utvecklades, nog mycket pga mej oxå. Kan va mycket det att jag ej klarar av att bara ligga i soffan varenda kväll å glo på tvn, jag KAN göra det 1-2h, men int 3-5h som han gör/vill. + att han kollar på serier som tråkar ut mej till helvetet:/
Jag vill umgås med honom... men varken han lr jag vet då vad vi ska hitta på.... å om vi hittar på nåt annat än å glo på tv så känns det så framklämt, liksom oäkta... "hej vi går på promenad för vi måste, inte för att vi vill" :/

AndyH:

Min kille kan vara lite likadan, med serier och så. Men jag brukar bara lägga mig brevid och mysa, läsa läxor, sova eller vadsom. Jag är glad om jag får ur honom 10min romantik i veckan haha

AndyH:

Måste det vara mer komplicerat?

ooh det låter som en bra personlighet och att du ej "kräver" så mycket... önskar jag kunde vara detsamma. Men jag är nog en person som behöver mer respons från min partner... Och han vet om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oerfaren:

Men jag är nog en person som behöver mer respons från min partner... Och han vet om det.

Eller int respons hela tiden allså... om han glor på serier och jag ligger bredvid honom så behöver han naturligtvis ej snacka med mej, för han kollar ju på serier. Men jag ser ingen direkt "grej" å göra där bredvid han.... jag har legat på hans arm å tappert kollat med han några ggr, men det e så himla tråkit.... för serierna är verkligen int av mitt intressen. Sen att jag kan liggaå läsa bredvid han, visst... men jag störs ju av serien då, blir svårt att läsa boken och samtidigt lyssna på serien.
Men jag har kommit på att han tycker det e skönare om han gör "sin grej" i samma rum som mej... då känns det som vi umgås endå, 50% iaf typ hah. Men nu är det ju så att han stänger dörrarna om sej (för att jag ska slippa störas), åså ligger han där bakom stängda dörrar i flera timmar å glor på serier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oerfaren:

Men jag har kommit på att han tycker det e skönare om han gör

men jag har kommit på att jag* tycker det är skönare


   
SvaraCitera

oerfaren:

Men jag har kommit på att han tycker det e skönare om han gör "sin grej" i samma rum som mej...

Exakt, precis så känner jag med. Man kan vara tillsammans men göra olika saker, och det är ändå mysigt [smile]

Typ om han kollar på tv och jag ligger brevid och pluggar så kan han köra in handen under min tröja och typ klia mig lite på ryggen. Han är helt inne i sin serie och hand hand lever sitt eget liv, men det är ändå så skönt att jag får gåshud av det varje ggn. Och jag vet att han tänker på mig och bryr sig, även om han inte pratar med mig.

Tror det är överskattat att man måste "göra saker tillsammans", för mig räcker det bra att man gör sin sak tillsammans, typ som du beskrev.


   
SvaraCitera

oerfaren:

24 å 25år

HERREJÄVLAR [chocked]
Trodde först ni var 10 år yngre, max.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Tror det är överskattat att man måste "göra saker tillsammans", för mig räcker det bra att man gör sin sak tillsammans, typ som du beskrev.

Ja som du beskrev med handen.... han gör väl så på mej oxå ibland då jag ligger bredvid han å glor med han. Men samtidigt blir det tråkit för mej, istället skuille jag ju kunna göra "min grej" bredvid honom... så att jag drar nytta av tiden oxå.

Jag tycker oxå det e lite överskattat med att göra saker tillsammans bara för ATT... det känns istället påtvingat på nåt sätt, om man vill gå promenad så är det för att det är fint väder och man pallar ej sitta inne... men int för att man måste, för vi är ett par..

Om han glor på tv och jag sitter vid datorn = i samma rum. Då känns det genast mycket bättre... då har man kontakt.


   
SvaraCitera