Aviseringar
Rensa alla

Ser du ner på kristna?


Ämnesstartare

Ni som är ateister, ser ni ner på kristna? Typ anser dem vara mindre intelligenta, mer omoraliska osv?


   
Citera
Ämnesstartare

Som fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja. Hmm. Det beror på vilken sorts kristendom det handlar om. Ja, jag tror att man måste vara ganska ointelligent för att tro på kreationism och dylikt, men för det behöver inte alla som är kristna vara ointelligenta. Den där sorten som "tror att det finns någon mening med allt" tror jag inte är mindre intelligent än oss andra. Bara lite... Konstigare. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det gör jag inte.


   
SvaraCitera

tror inte det, kommer inte i kontakt med såna überkristna så..


   
SvaraCitera

z i n:

Typ anser dem vara mindre intelligenta,

Nej. Det finns en mängd orsaker till varför folk väljer religion framför det som jag anser vara "sanningen". Skitbra om man lyckas lura till sig själv en världsbild fylld med trygghet, nästan något jag beundrar istället för att förakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Skitbra om man lyckas lura till sig själv en världsbild fylld med trygghet, nästan något jag beundrar istället för att förakta.

Precis min tanke. Tack. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Ni som är ateister, ser ni ner på kristna? Typ anser dem vara mindre intelligenta

Till viss mån ja. Men det är inget jag talar högt om eller uttrycker via handling.

z i n:

mer omoraliska

Nej verkligen inte, snarare tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inte alls. Stör mig på sådana som bestämt hävdar att kristna, eller personer som tror på någon gud öht, är dumma i huvudet bara på grund av det.
Sedan är ju fundamentalism inte så bra, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Nej, inte alls. Stör mig på sådana som bestämt hävdar att kristna, eller personer som tror på någon gud öht, är dumma i huvudet bara på grund av det.

Varför stör du dig på det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Varför stör du dig på det?

Därför att jag inte tror att man är dum i huvudet bara för att man bekänner sig till en viss tro. Dum för att man blivit lurad, möjligtvis, men inte dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Dum för att man blivit lurad, möjligtvis, men inte dum i huvudet.

Orsaken till att man är dum förändrar väl inte det faktum att man faktiskt är dum?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Anledningen till att man är dum förändrar väl inte det faktum att man faktiskt är dum?

Kanske ska förtydliga att med dum i huvudet så menar jag helt dum i huvudet. Man är inte dum i huvudet för att man är dum [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Ja, jag tror att man måste vara ganska ointelligent för att tro på kreationism och dylikt, men för det behöver inte alla som är kristna vara ointelligenta.

Detta betyder ju inte att alla kristna tror att jorden skapades på 7 jordliga dygn, jorden är några tusen år gammal, big bang och evolutionen skedde aldrig o.s.v.

Vad jag tror:
Gud var orsaken till Big Bang som skedde för 13-14 miljarder år sedan så som vetenskapen visat. Jag vet inte om hela evolutionen skedde, däremot kan ju mikroevolutionen observeras i naturen idag, alltså att levande varelser utvecklas. Bibelns skapelsedagar var längre tidsperiod och jorden är 4,5 miljarder år gammal. Som stöd för detta finns vetenskap men faktiskt även bibeln. Kan kanske vara obekant för många att skapelseberättelsen kan harmoniseras med vetenskap, sidor som stödjer detta är: http://www.godandscience.org/ och http://www.leestrobel.com/ Man behöver faktiskt inte övertolka bibeln för att få det att stämma överens, snarare tycker jag det finns starka argument i bibeln.

Unexpected:

Dum för att man blivit lurad, möjligtvis, men inte dum i huvudet.

Man kan ju förståss vända på det hela. Antingen har majoriteten av jordens befolkning blivit lurade att sin religion är sann eller så är ateisterna "blinda".

z i n:

mer omoraliska osv?

Bibeln har en mycket hög standard på etik. Reglerna verkar vara för svåra att följa för människor i dagens värld. I vårt samhälle gör man snarare straff mildare och och allt mer som tidigare ansetts omoraliskt så börjar accepteras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

believeroflight:

Man kan ju förståss vända på det hela. Antingen har majoriteten av jordens befolkning blivit lurade att sin religion är sann eller så är ateisterna "blinda".

Ja [smile]


   
SvaraCitera