Aviseringar
Rensa alla

Ser du SD som ett rasistiskt parti?


Ämnesstartare

NiklasW: "Sverigedemokraternas nationalism är öppen och ickerasistisk. Eftersom vi definierar nationen i termer av kultur, språk, identitet och lojalitet, och inte i termer av genetisk grupptillhörighet eller historisk nationstillhörighet , så är vår nationella gemenskap öppen även för människor med bakgrund i andra nationer."

"Vi är inte rasister meeen..."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cairne: Ja

I smyg. 


   
SvaraCitera

Eftersom de i sitt principprogram förnekar att det existerar människoraser är de ju per definition inte rasister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

"Vi är inte rasister meeen..."

Finns inget "men". SD är inte rasister och det kan vilken idiot som helst förstå ifall man läser det politiska innehållet, inklusive du. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1009: Rasism behöver inte nödvändigtvis riktas mot icke-vita (även om det är det vanligaste), även begrepp som "white trash" är i högsta grad rasistiskt

"White trash" är mycket riktigt en blandning av klassförakt och rasism, men rasismen riktas mot svarta, eftersom det i begreppet impliceras att alla svarta är "trash", medan det behöver påpekas vad gäller vita.

I övrigt ett mycket bra inlägg.


   
SvaraCitera
mynona

cairne: Nej, men "främlingsfientliga"

... dock leder ju främlingsfientlighet och deras generaliseringar av muslimer vidare till rasism som konsekvens. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wBShIIp.gif

NiklasW


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cairne: Nej, men "främlingsfientliga"

För det är precis vad dom är. Sen finns det en minoritet (ja, de är nog mindre än hälften) av de som är med i partiet som är rasister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SD:are som är snabba med att hänvisa till vad SD skrivit i sitt partiprogram påminner om en händelse från min barndom, då jag misstänkte att en tjej hade snott en hockeybild av mig och hon lät mig gå igenom hennes bildalbum för att se att den inte fanns där. 


   
SvaraCitera
Correh

Nej nej och åter nej, folk som svarar ja är ju tappade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cairne: Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

champuss: och deras enda fraga e just om invandrare.

Konstigt då att de har frågor om brottslighet, välfärd, EU osv också då om deras enda fråga är om invandrare.


   
SvaraCitera

20140513_143023000_iOS.jpg 


   
SvaraCitera

Tycker min bilden ovanför säger ganska mycket om SD åsikter. Det är EU-kandidaterna som fått svara på frågor i en undersökning på Aftonbladet.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmelieEme:
Tycker min bilden ovanför säger ganska mycket om SD åsikter. Det är EU-kandidaterna som fått svara på frågor i en undersökning på Aftonbladet.se

Att anse att en antidemokratisk religion är ett hot mot svenska demokratiska värden är ju inte jätte konstigt och verkligen inte rasistiskt.


   
SvaraCitera