Aviseringar
Rensa alla

Ser ni felet i denna kod?


Ämnesstartare

juste "Visual" e det.. det e jag som e snurrig och använder det aldrig...

men python kan jag lite grann på. Men ska jag va ärligt så tycker jag att "python" värkligen är pyton. Det är ett ganska kasst program. Gämfört dem Visual Basic. Eller något annat.


   
SvaraCitera

armagan:

men python kan jag lite grann på. Men ska jag va ärligt så tycker jag att "python" värkligen är pyton. Det är ett ganska kasst program. Gämfört dem Visual Basic. Eller något annat.

Du måste vara en ganska skicklig programmerare, som är kvalificerad att göra den bedömningen! Har du kanske skrivit något program man kan få titta på? Man kanske kan lära sig ett och annat...


   
SvaraCitera

k1337oris:

Visual basic är för lägre stående människor.

Judar som vill tjäna pengar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

armagan:

men python kan jag lite grann på. Men ska jag va ärligt så tycker jag att "python" värkligen är pyton. Det är ett ganska kasst program. Gämfört dem Visual Basic. Eller något annat.

Program? Det är ett språk för helvete. Och att jämföra python med Visual Basic...

Ja, du är onekligen en av de där lägre stående människorna.


   
SvaraCitera
Gifted

armagan:

Gämfört dem Visual Basic. Eller något annat.

Tja, Visual basic har inte samma krav på att man skriver rätt, så det passar dig?
Många andra språk är nämligen känsliga för gemener och versaler.

Man kan inte säga att ett språk är kasst, man kan säga att vissa språk är värdelösa för att göra vissa saker.

Visual Basic suger när det gäller att göra annat är plugins/extensions till Microsoftprogram, men när man väl vill göra något sådant finns inte många alternativ...

Iaf, C/+C++ är nästan det enda man kodar i om man vill göra något seriöst, så som en linuxkärna, ett OS, ett 3D-spel, eller dylik.

Jag föredrar Java, då det är såpass plattformsoberoende, och är lättare att debugga än C++.

Vill man däremot göra beräkningar och hantera data, föreslår jag mathematica, (eller kanske Matlab, men det har jag ingen erfarenhet av).

Python är ett schysst scripstråk, och ypperligt första program att lära sig OOP och imperativ programmering i.

Scheme är trevligt om man vill lära ut closures och funktionell programmering. Det är väldigt elegant, och med schemekunskap kan man utnyttja mathematica bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

armagan:

Det är ett ganska kasst program

Vilket program pratar du då om? Interpretern? Varför är den kass, den gör väl sitt jobb utmärkt? Eller menar du något IDE, som t.ex IDLE?

Vad har dessa med själva språkets kasshet att göra?


   
SvaraCitera

Gifted:

Man kan inte säga att ett språk är kasst

Brainfuck, QBASIC och C++ säger att du har fel.

Gifted:

Iaf, C/+C++ är nästan det enda man kodar i om man vill göra något seriöst, så som en linuxkärna, ett OS, ett 3D-spel, eller dylik.

Brotip: uttala dig inte om saker du inte vet någonting om. Inte nog med att du klumpar ihop två otroligt helt olika språk, du har dessutom helt missförstått vad respektive språk är bra till, när det används och i princip allting annat som har med språken att göra. Allt "seriöst" skrivs i C++? /facepalm

Gifted:

Jag föredrar Java, då det är såpass plattformsoberoende, och är lättare att debugga än C++.

Java plattformsoberoende? I teorin, möjligtvis. Att säga att Java är lättare att debugga än C++ är ungefär som att säga att vinterkräksjukan är att föredra framför att få en fritt roterande stålborste upptryckt i analen. C++ må vara den mest förståndshandikappade skit som någonsin uppfunnits, men Java är knappast något fantastiskt exempel på användbarhet själv.

Exempel:

import java.util.ArrayList;

public class Main {
private static class Base {}
private static class Child extends Base {}

public static void main(String[] args) {
// wut lol
ArrayList<Integer>[] listA = new ArrayList<Integer>[100];

// vad pågår? Child är ju en underklass till Base!
ArrayList<ArrayList<Base>> listB = new ArrayList<ArrayList<Base>>();
listB.add(new ArrayList<Child>());

Integer a = 127, b = 127, c = 128, d = 128;
if(a == b)
System.out.println("a == b");
if(c == d)
System.out.println("c == d");
}
}

(Not för den som är trög: nej, det är inte meningen att den koden ska kompilera, meningen är att du, javaförespråkare, ska förklara varför denna kod beter sig som den gör, och få den att kompilera.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej jag har faktiskt aldrig gjort klart någonting. Men jag håller på med en projekt som ska vara en fullscale editor för mount & blade moddning.

Jag jobbar inte själv på den dock. Det är ett team med mig, min kompis och min datanörd till far...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Brainfuck, QBASIC och C++ säger att du har fel.

Påstår du att C++ är kasst?

Gentlernen:

Brotip: uttala dig inte om saker du inte vet någonting om. Inte nog med att du klumpar ihop två otroligt helt olika språk, du har dessutom helt missförstått vad respektive språk är bra till, när det används och i princip allting annat som har med språken att göra. Allt "seriöst" skrivs i C++? /facepalm

Påstår du att C++ inte är bra till 3D-spel och att C inte är bra till att skapa operativsystem? Låter som helt passande områden tycker jag. Ska man göra ett avancerat 3D-spel så är nog C++ det enda vettiga alternativet. För övrigt så är ju C++ industristandard, klart att de mesta seriösa applikationer skrivs i C++ då.


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Brainfuck, QBASIC och C++ säger att du har fel.

Brainfuck är ett ypperligt exempel på minimalt programmeringsspråk som är turingkomplett, och har alltså en trevlig tillämpning.
QBASIC var ett av de första språken som var lätta att lära sig, så det var oerhört bra på sin tid, och jag personligen tycker att det är ett schysst nybörjarspråk. Dialekter av det är perfekta till miniräknare så som TI-83 etc.
C++ är ett helt ok språk, om man vill ha OOP och samtidigt snabb exekvering

Gentlernen:

Allt "seriöst" skrivs i C++? /facepalm

Jag skrev C/C++, jag är medveten om att C är mycket större än C++.

Gentlernen:

Att säga att Java är lättare att debugga än C++ är ungefär som att säga att vinterkräksjukan är att föredra framför att få en fritt roterande stålborste upptryckt i analen.

Ehm, med den tillhörande precompilern adderar man ett lager abstraktion som är omöjligt för kompilatorn att felsöka. Orka dessutom skriva minneshantering som inte läcker, det har jag inte tid med. Tacka vet jag GC....

Gentlernen:

är att du, javaförespråkare, ska förklara varför denna kod beter sig som den gör, och få den att kompilera.)

Jag förespråkar inte java som universalspråk, läste du inte mitt inlägg?
Dessutom säger jag inte att allt med java är bra, jag stör mig som satan på att de inte har "const"-variabler...

Men jag tycker att det är lättare att koda enkla grafiska spel i java. Jag har även kodat med SDL i C++, och det är en massa skräp man måste koda innan man är igång. i java finns det i standardbiblioteken.


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Inte nog med att du klumpar ihop två otroligt helt olika språk,

C är en delmängd till C++, så jag skulle inte säga olika.
Kodar man i C, kodar man ju också samtidigt i C++.

C är f.ö det språket jag föredrog på programmeringstävlingar, väldigt lite gegga man behöver skriva för att få ihop ett fungerande program.


   
SvaraCitera

Gifted:

C är en delmängd till C++, så jag skulle inte säga olika.
Kodar man i C, kodar man ju också samtidigt i C++.

Fail less next time:

#include <stdio.h>
int main(int argc, const char *argv[]) {
const char *new = "Hello world!";
printf("%s
", new);
return 0;
}

Gifted:

C++ är ett helt ok språk

Ehm, nej.

Gifted:

Men jag tycker att det är lättare att koda enkla grafiska spel i java. Jag har även kodat med SDL i C++, och det är en massa skräp man måste koda innan man är igång. i java finns det i standardbiblioteken.

Som sagt, jämför du Java med C++ jämför du klamydia med HIV. Java må vara bättre än C++, men är rent ut sagt katastrofalt jämfört med C#, Python, LISP, Haskell, etc.

Har du någon förklaring till kodexemplet jag postade än, förresten?


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Som sagt, jämför du Java med C++ jämför du klamydia med HIV. Java må vara bättre än C++, men är rent ut sagt katastrofalt jämfört med C#, Python, LISP, Haskell, etc.

Du påstår att lisp är bättre än java? På vad? Om man vill ha ett snyggt, elegant och enkelt språk, så är lisp det. Men då det inte har OOP, så är det ytterst svårt att förstå vad någon annan kodat, då man isf måste gå igenom varje funktion och kolla hur strukturen som returneras ser ut....

Gentlernen:

Har du någon förklaring till kodexemplet jag postade än, förresten?

ArrayList<ArrayList<Base>> listB = new ArrayList<ArrayList<Base>>();
listB.add(new ArrayList<Child>());

ser ju skumt ut. new ArrayList<Child> ärver ju inte av ArrayList<Base> bara för att Child ärver av Base.

Men jag påstår mig inte vara någon expert på java, jag frågar ideligen min mer javakunniga gf massa basic frågor varje dag...


   
SvaraCitera

Kodar endast i maskinkod. [cool]


   
SvaraCitera
Gifted

Anarkandi:

Kodar endast i maskinkod.

Ah, sånt är kul...


   
SvaraCitera