Aviseringar
Rensa alla

Seriösa problem med att skriva. [shake]


kachin
Ämnesstartare

Nu sitter man här igen, med ett tomt word-dokument. Ett oskrivet arbete som ska in i pappersform senast imorgon.

Jag förstår verkligen inte mig själv. Det går bara inte att komma igång med att skriva. Oftast har jag väldigt svårt för att hitta ämne att skriva om också (om det är valfritt, och det är det nu). Men nu har jag i alla fall hittat ämne. Problemet är som sagt att skriva, få fram ord och fortsätta skriva.

De flesta säger ju "Det är alltid jobbigt att komma igång, men när man väl gjort det så flyter det på".
Men det är inte alls så för mig. För mig är det svårt att komma igång, fortsätta och avsluta. Vet inte varför. Jag har inte direkt några höga krav på mig. Jag vet att jag inte skriver som en gud. MVG är absolut inget måste, ett svagt VG skulle jag bli nöjd med.

faan. Går ettan i gymnasiet och kan inte skriva 3 sidor text, det är ju inget mot hur det blir sen..

Någon som känner igen sig?
Hur i alla gudars-som-ej-existerars-namn skriver man?
[sad]

hjeölp


   
Citera
Ämnesetiketter
kachin
Ämnesstartare

min text är motsägelsefull:

kachin:

Jag vet att jag inte skriver som en gud.

kachin:

gudars-som-ej-existerars-namn

hehe precis som min krönika jag fick G på [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

Något som jag brukar finna hjälpsamt är att dela upp mitt dokument i många tydliga sektioner innan jag börjar skriva.

Nu beror det ju lite på vad det är du ska skriva, men om det är någon typ av rapport så kan du ju som ett absolut minimum dela upp det i: introduktion, resultat, diskussion. Sedan kan du ju dela upp introduktionsdelen i t.ex. en sammanfattningsdel och en teoridel (som då behandlar de texter eller det material som resten av din rapport bygger på). Resultatet kan du dela upp i delar utefter hur ämnet är strukturerat. Orsak-verkan, skulle t.ex. vara ett sätt att dela upp det.

Poängen är att desto fler små delar du delar upp det i, desto enklare blir det att bara beta av varje del för sig.

kachin:

Går ettan i gymnasiet och kan inte skriva 3 sidor text, det är ju inget mot hur det blir sen..

Visserligen förväntas du skriva betydligt mycket mer senare i gymnasiet och under eventuell eftergymnasial utbildning, men desto mer vetenskapligt det blir (vilket det generellt sett blir, längre fram i utbildningen) desto fler olika moment kommer dina rapporter att bestå utav - vilket automatiskt gör dem längre. Svårare blir det ju, men inte väldigt mycket svårare.


   
SvaraCitera

är likadan, klarade mig igenom hela gymnasiet, fast hade förstående lärare. som min svenskalärare sa "det viktiga är att jag ser att du försöker" vill ha fler såna lärare


   
SvaraCitera

Skriv kortfattat om hur en dag för en akvariefisk kan vara.

Börja med ett par meningar, och se vart det tar dig.


   
SvaraCitera

Mina texter brukade bli ungefär så här lå


   
SvaraCitera
kachin
Ämnesstartare

Åtta:

dela upp det

tack för tipsen, ska försöka med det.

OF 5:

är likadan, klarade mig igenom hela gymnasiet, fast hade förstående lärare.

kul är det ju inte. men vad bra 🙂 min lärare vet väl knappt vem jag är, bytte efter jul så har inte ens haft henne en hel termin.

shajjn:

Skriv kortfattat om hur en dag för en akvariefisk kan vara.

Det skulle ju gå [crazy] men det blir en helt annan sak när man ska skriva om något man varken är intresserad av eller tycker är roligt..

Mow Skwoz:

Mina texter brukade bli ungefär så här lå

[love]


   
SvaraCitera

kachin:

men det blir en helt annan sak när man ska skriva om något man varken är intresserad av eller tycker är roligt..

fördel om man då tycker om att skriva, oavsett ämne


   
SvaraCitera
kachin
Ämnesstartare

shajjn:

fördel om man då tycker om att skriva, oavsett ämne

Den fördelen har jag icke tyvärr [crazy]


   
SvaraCitera

kachin:

Någon som känner igen sig?

Jag. [sad][love]


   
SvaraCitera
kachin
Ämnesstartare

Macktorsken:

Jag. [sad][love]

jag beklagar [love]


   
SvaraCitera

kachin:

jag beklagar

Tack.


   
SvaraCitera

Känner igen mig väldigt mycket. Det är hemskt, jag kunde sitta i timmar utan att lyckats prestera någonting.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jag är likadan 🙁 Har fem skrivuppgifter som väntar på att bli gjorda men det går bara inte


   
SvaraCitera

Jag är med dig alltså. Det spelar ingen roll hur påläst jag är eller hur intresserad jag är av ämnet, det går bara inte.


   
SvaraCitera