Aviseringar
Rensa alla

Sertralin


Ämnesstartare

Nu är det så att jag precis har fått sertralin 50mg som jag ska börja äta. Och jag är jätte orolig över biverkningarna och om det överhuvudtaget kommer bli bättre. Ni som tagit/tar skulle väl kunna berätta lite om det?


   
Citera
Åtta

Du kan inte tänka dig att leta upp fakta om det själv...? [cute]


   
SvaraCitera

Eh,om du får medicin så finns d en bipacksedel och en läkare ger inte ut sånt utan att gå igenom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo men jag vill höra andra människors upplevelse av medicinen.


   
SvaraCitera
Åtta

mmikaelaa:

Jo men jag vill höra andra människors upplevelse av medicinen.

Pro tip: Använd citeringsfunktionen.


   
SvaraCitera

mmikaelaa:

Jo men jag vill höra andra människors upplevelse av medicinen.

http://letmegooglethatforyou.com/?q=sertralin+biverkningar


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jag började äta sertralin för snart tre veckor sedan. Innan jag fick dem var jag också jätteorolig över biverkningarna, jag menar, de ser inte roliga ut när man läser bipackssedeln direkt. De vanligaste biverkningarna får fler än 1 av 10, så de är verkligen vanliga. Att man skulle få mer självmordstankar och vilja skada sig själv, speciellt om man haft sådana tankar innan, gjorde mig också rädd, eftersom jag varit självdestruktiv och haft mycket tankar på självmord.

MEN!

Jag har hittills inte mått så mycket sämre alls! De biverkningar jag känt av är illamående, trötthet och svårigheter att sova. Jag har även fått tinnitus, men det kan ha berott på min öroninflammation. Om det inte gått över tills nästa vecka ska jag byta medicin, eftersom tinnitus kan vara en biverkning av sertralin.
Jag har varit rastlös och haft svårt att koncentrera mig, men det börjar bli bättre. Det jobbigaste är att jag inte kan sova.

Jag hoppas att du mår bättre av sertralinet, men var beredd på att det kan ta ett tag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Jag hoppas att du mår bättre av sertralinet, men var beredd på att det kan ta ett tag!

Tack så mycket [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja precis som lindblom säger så kan ökad ångest, mardrömmar och en del sådana obehagligheter förekomma som biverkningar, detta är vanligast förekommande i samband med att man börjar ta medicinen (första 3-4 dagarna) och när man höjer upp dosen. Detta kan man ju dock förbereda sig på genom att be att få ut VB medicin för de första dagarna för att kapa ångesttopparna om man tror att det finns en risk för självskada.

Jag har gått på sertralin (i kombination med diverse andra läkemedel) i drygt ett år nu och jag har inte upplevt några allvarliga biverkningar av den. Lätt illamående och känslig mage känns ganska softcore när man jämför med en del andra SSRI-preparat.[y]


   
SvaraCitera

mmikaelaa:

Och jag är jätte orolig över biverkningarna och om det överhuvudtaget kommer bli bättre. Ni som tagit/tar skulle väl kunna berätta lite om det?

Jag fick mardrömmar, overklighethetskänslor, noll aptit och små synförändringar. Dessa gick dock över efter ett par veckor och återkom igen när jag höjde dosen till 100 mg.

Helt klart värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det funkade inte alls för mig med Sertralin. Blev ingen skillnad alls, inte ens en liten biverkning. Jag mådde precis lika kasst före som efter. Jag gav upp efter någon månad för jag kände att det var värdelöst. Man skulle väl fortsatt, men jag gillade inte min läkare så jag pallade inte springa dit på kontroll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Illamående, yrsel och huvudvärk var väl det jag fick mest i början.
Oro, ångest och svårt att sova. Men det gick över efter ett tag.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag mådde innan jag började ta Sertralin, så jag kan inte riktigt jämföra. Men jag har defentivt haft starkare självmordstankar och skadar mig mer, fast det ska ju vara en vanlig biverkning i början har jag hört?


   
SvaraCitera

mmikaelaa:

Nu är det så att jag precis har fått sertralin 50mg som jag ska börja äta. Och jag är jätte orolig över biverkningarna och om det överhuvudtaget kommer bli bättre. Ni som tagit/tar skulle väl kunna berätta lite om det?

Min kompis överdoserade det och har legat på sjukhuset i snart två veckor nu.


   
SvaraCitera

Lindblom:

haft mycket tankar på självmord.

NEJ ÄLSKLING TA HAND OM DIG [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

små synförändringar

mmikaelaa:

Nu är det så att jag precis har fått sertralin 50mg som jag ska börja äta.

Precis som uppenbar har jag fått synförändringar.
Har ätit just den sorten i 4 veckor nu, så är precis som du intresserad av andras erfrenheter.
Vad har du själv fått för biverkningar hittills?
extra trötthet, illamående, ena sekunden fryser jag så jag skakar - andra är jag jätte varm, extra huvudvärk, ser suddigt (känns som när man precis vaknar och gnuggar ögonen, med skillnaden att det aldrig försvinner. Sen har jag haft mer humörsvägningar också, samt förstärkta känslor...

buäh, vill inte ta medicin längre [cry]


   
SvaraCitera