Aviseringar
Rensa alla

sertralin?


Ämnesstartare

Hej jag undrar om det är någon som tar medecinen sertralin? Jag har använt mig utav den förut men slutade eftersom jag glömde ta den hela tiden, men nu undrar jag om den kanske skulle funka om man tar fler än vad man egentligen ska ta , alltså ungefär två på morgonen och och två på kvällen kanske? för att när jag väl tog den så pratade jag med min läkare och då sa han att den funkar bara en timme på morgonen[confused] men om jag tar två på morgonen och två på kvallen kanske den håller igång hela dagarna och nätterna? någon som vet?[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

ti-92:

för att när jag väl tog den så pratade jag med min läkare och då sa han att den funkar bara en timme på morgonen

antingen är din läkare dum, eller så missförstod du, för så funkar det inte.
och nej, du ska inte höja dosen utan att tala med din läkare.

om du lätt glömmer, skaffa dosett och ta tabletten samtidigt som någon rutin, tex frukost eller tandborstning. Förvara dosetten synligt, tex bredvid tandborsten eller vid matbordet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxdosen fungerade inte på mig, inte på min sambo heller... Tror det är få som den faktiskt fungerar på. Men OM den fungerar så ska den fungera hela dagen och hela natten.

Och nej, ta inte mer än läkaren rekommenderar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sätt lappar över allt.

Funkar inte dosen du har, så prata emd din läkare och be om att få en högre eller pröva något annat läkemedel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ätit sertralin

Mitt liv svängde otroligt, var antingen jätteledsen eller jätteglad
började på sertralin
blev varken ledsen eller glad
likgiltig

och nej, du ska inte äta mer än vad din doktor har sagt. Och att pillret ska fungera endast en timme är fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ti-92:

den funkar bara en timme på morgonen

Stämmer inte. Du ska ta dem en gång i dygnen för att upprätthålla rätt koncentration i kroppen. Maxdosen är 200mg, och eftersom du bara skriver hur många tabletter du tog så vet jag inte riktigt hur hög din dos faktiskt var. Var det tabletter på 50mg eller 100mg du tog?

Prata med din läkare innan du börjar med dem igen. Med tanke på eventuella biverkningar ska du heller inte börja med en maxdos direkt, utan gå från 50 mg till 100 mg, till 150 mg till maxdosen 200mg med ca 5 veckor mellan varje höjning.

Till sist: att ta en högre dos än 200mg/dygn har ingen som helst effekt på psyket.


   
SvaraCitera

Grief:

började på sertralin
blev varken ledsen eller glad
likgiltig

Kände samma effekt... det tog ner "topparna".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

effekt på psyket.

det är 50 mg, men jag stoppade i mig två och blev jätte trött. men sen när jag la mig för att sova ungefär vid tolv så somnade jag vid 6 tiden och började se konstiga mönster i mörkret. så det var ingen höjdare direkt.[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ti-92:

men sen när jag la mig för att sova ungefär vid tolv så somnade jag vid 6 tiden och började se konstiga mönster i mörkret.

Hallucinationer är en av de mindre vanliga biverkningarna av sertralin. Om du får problem med det när du använder dem är det inte rätt medicin för dig och då borde du prata med din läkare om att byta. Också insomni förekommer vid användning av sertralin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

. Om du får problem med det när du använder dem är det inte rätt medicin för dig

okey, men jag får inga konstiga syner om jag bara tar en om dagen, men jag har slutat hos psykolog och läkare och all den där skiten nu .


   
SvaraCitera