Aviseringar
Rensa alla

Sertralin och Alkohol


Ämnesstartare

Tjena! =)

Ska hålla i en helt jävla grym fest i helgen med massa folk, men undrar dock en liten sak. Har hört från folk som tar att det inte är så farligt men hur blir sertralin med alkohol om man tar säg ungefär 5-6 smirnoff och nån öl eller så. Om man tar det lugnt alltså. Inte häver i sig. Pratar då också under kvällen och inte dagen efter då jag hört att det kan bli lite hursomhelst xD

Tack på förhand =)


   
Citera

sickinhead:

Tack på förhand =)

Det later lite sick in the head.


   
SvaraCitera

Åt det förr.
Min läkare sa: Drick ej alkohol.
Min pyskolog sa: Det gör inget om du dricker alkohol med måtta.

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testa. Du lär inte dö. Skriv här sen hur det gick 😉


   
SvaraCitera

det är inga problem. men du behöver ju inte överdriva


   
SvaraCitera

Det gör inget, sertralinet kan i början göra din ångest värre, precis som alkoholen. Men de har ingen effekt på varandra.


   
SvaraCitera

Drick hur mycket du vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta bipackseldar säger att man inte skall dricka alls, de flesta psykiatrar är realister och säger ‹drick lite du, men var försiktig›. Det Sertralin är precis som Achtung säger att göra effekten av alkoholen starkare. Du kommer bli full på mindre, baksmällan blir värre, etc. etc., men om du bara håller dig till salongsberusning, vilket annars är att rekommendera om du är värd för festen, så tror jag inte att du kommer lida större problem.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

skulle ej rekommendera att bli stupfull, men det skulle jag förvisso aldrig rekommendera.

det jag kan tänka mig är att du får en större effekt på alkoholen så om du håller i festen så drick lite långsammare än normalt så att du inte helt plötsligt blir alldeles för full.


   
SvaraCitera

Äh. Jag har tagit sertralin snart två år och har inte tänkt på det alls när jag har druckit. Jag har blivit stupfull flera gånger och inte märkt av sertralinen.


   
SvaraCitera

Jag har heller aldrig märkt nånting av att kombinera sertralin och alkohol, oavsett vilken dos jag stått på eller hur mycket jag druckit.

På FASS skrivs det att sertalin inte förstärker effekten av alkohol. Vidare står "intag av alkohol i samband med sertalinbehandling rekommenderas ändå inte", och man kan väl anta att rekommendationen bottnar i att folk som är så deprimerade att de måste medicinera inte borde göra saken värre med att dricka..?


   
SvaraCitera
blum
 blum

annoyed:

man kan väl anta att rekommendationen bottnar i att folk som är så deprimerade att de måste medicinera inte borde göra saken värre med att dricka..?

Förmodligen.

Drick inte för snabbt, ifall medicinen skulle göra dig mer lättapåverkad (har aldrig upplevt det själv dock), och tänk på att alkohol gärna gör ångesten värre. Jag brukade må bättre när jag drack till en viss gräns, men sen vände det snabbt utan någon riktig förvarning och allt slutade i panikångest.. Så ja, det är inte farligt att dricka på sertralin, men ta det ändå försiktigt om du nu är lite svajig psykiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Provade i helgen och måste säga att tillsammans med medicinen så gick det bra i alla fall. Blev inte så enormt lättpåverkad av alkoholen tillsammans med medicinen, men kände dock även av det ganska så snabbt så medicinen kanske gör att effekten av alkohol blir lite starkare. Eller bara för att jag inte dricker så enormt ofta.

Tog det ganska lugnt också dock, då jag inte vågade bli full då jag hade fest hemma i min villa. Men annars så gick det ganska bra, på en skala på 1-10 då 1 är inget och 10 full så var det väl ungefär 6-7 kanske. Och det gick bra dagen efter, va fortfarande lite halvt borta på morgonen då jag hade druckit typ hela natten lite smått och shottat lite och fick endast typ 3h sömn, men det blev ingen huvudvärk eller något iaf. Bara att jag kände mig lite sådär halvt småborta men ingen huvudvärk alls. Skönt det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sickinhead:

5-6 smirnoff och nån öl eller så. Om man tar det lugnt alltså.

Det där är nog inte vad jag kallar att ta det lugnt... Men det är väl olika för alla.


   
SvaraCitera