Aviseringar
Rensa alla

Sex efter akutpiller


Ämnesstartare

Hej!
Hade sex igår kväll, oskyddat dårå. Han kom ej i mig, vet att det finns risk ändå så jag gick till UMO och fick ett akutpiller morgonen efter. Jag och min kille träffades endast några timmar efter jag tagit akutpillret som ska fungera att ta de upp till 3 dygn, tog det ett halvt dygn efter sexet. Dock råkade vi ha sex IGEN några timmar efter jag tagit akutpillret. Vi hade det endast i 2 min för kom på sen att det var dumt gjort. Det var också oskyddat, han kom inte och var inte ens nära och komma men vi gjorde det fortfarande.

Kan det finnas en risk fast jag fick akutpillret några timmar innan, eller skyddar akutpillret ändå trots att han ej kom?


   
Citera

akut p-piller innehåller hormoner som förhindrar befruktning genom att tillfälligt skjuta upp ägglossningen. om du haft oskyddat sex bara ett par timmar efter att du tagit tabletten skulle jag gissa att effekten fortfarande kvarstår, det vill säga ägglossning och befruktning har inte hunnit ske. (jag baserar min gissning på att biverkningarna av pillret kvarstår i ett dygn.) däremot kan man riskera en senare befruktning eftersom spermier kan överleva i uppemot fem dagar i kroppen och ägglossningen kan ske tills dess. din kille kom dock inte den andra gången, och efter det första oskyddade samlaget då han gjorde det så tog du tabletten efteråt, vilket bör ha erbjudit tillräckligt skydd. så, kort svar: nej, risken är nog liten.


   
SvaraCitera

men 🙁 
se till att skaffa ppiller eller använd kondom pga gravidångest drar lätt ned både sexminnet och måendet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
akut p-piller innehåller hormoner som förhindrar befruktning genom att tillfälligt skjuta upp ägglossningen. om du haft oskyddat sex bara ett par timmar efter att du tagit tabletten skulle jag gissa att effekten fortfarande kvarstår, det vill säga ägglossning och befruktning har inte hunnit ske. (jag baserar min gissning på att biverkningarna av pillret kvarstår i ett dygn.) däremot kan man riskera en senare befruktning eftersom spermier kan överleva i uppemot fem dagar i kroppen och ägglossningen kan ske tills dess. din kille kom dock inte den andra gången, och efter det första oskyddade samlaget då han gjorde det så tog du tabletten efteråt, vilket bör ha erbjudit tillräckligt skydd. så, kort svar: nej, risken är nog liten.

Tack så mycket!!


   
SvaraCitera