Aviseringar
Rensa alla

Sex timmars arbetsdag?


höna

så aa jag e för


   
SvaraCitera

stoner:
Det är väl helt ok att sänka arbetstiden från 8 timmar per dag till 6 timmar per dag om de anställda accepterar att få motsvarande mindre lön i lönekuvertet. Däremot är det ju helt vansinnigt om de anställda kräver att få lika mycket lön för 6 timmar som för 8 timmar. Det skulle i så fall innebära en löneförhöjning med 25%. 

Detta är något som ska göras på lång sikt och inte över en dag. Men det är absolut inte orimligt som du skriver. På samma sätt som man kan sänka skatten kan man istället lägga pengar på sänkt arbetstid. Det har gjorts förr i snabb takt, dock har man slutat med det efter 70-talet, trots att produktiviteten har fördubblats sedan dess. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag säger 5 timmars arbetsdag, vad säger ni då?


   
SvaraCitera

då kan du lika gärna låta bli att komma in på måndag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm...


   
SvaraCitera
mens
 mens

Låter bra. Krävs ju dock en massa roddande innan men det  går väl att ordna. Såhär höll ju folk på när det var tal att sänka arbetsdagen till åtta timmar också. Kanske kan fler människor få jobb nu. Känns väl dock dumt med all elförbrukning som blir när branscher har öppet längre (pga känns ju dumt att ha folk inne för två timmar) men ah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Människor bör rimligtvis själva avgöra hur mycket de vill arbeta och försöka leta upp en arbetsgivare som uppfyller ens önskemål, oavsett om det är tolv, nio, åtta eller fem timmars arbete per dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Positivt på alla tänkbara sätt. Klart man är för. 


   
SvaraCitera

Scenic World:
Människor bör rimligtvis själva avgöra hur mycket de vill arbeta och försöka leta upp en arbetsgivare som uppfyller ens önskemål, oavsett om det är tolv, nio, åtta eller fem timmars arbete per dag.

De bör som de är idag givetvis finnas regler som säger ett maxtak för hur mycket man får jobba respektive måste vila. I fall ej så kan man ju bli utnyttjad av arbetsgivaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

De bör som de är idag givetvis finnas regler som säger ett maxtak för hur mycket man får jobba respektive måste vila.

Nej. Om jag kommer överens med min arbetsgivare att jag vill jobba elva timmar per dag ska jag naturligtvis få göra det. Det är orimligt att några andra ska diktera hur mycket jag ska jobba när jag har möjligheten att välja det själv i samråd med en arbetsgivare.

My dreams are her: I fall ej så kan man ju bli utnyttjad av arbetsgivaren.

Om du inte vill jobba de timmar som arbetsgivaren vill ha behöver du inte vara kvar där.

Jag tycker för övrigt att vi bör införa noll timmars arbetsdag. Staten bör inte reglera hur mycket människor ska jobba över huvud taget.


   
SvaraCitera

Scenic World: Nej. Om jag kommer överens med min arbetsgivare att jag vill jobba elva timmar per dag ska jag naturligtvis få göra det. Det är orimligt att några andra ska diktera hur mycket jag ska jobba när jag har möjligheten att välja det själv i samråd med en arbetsgivare.

Givetvis tycker jag också att man ska gemensamt med arbetsgivaren kunna komma överens om hur många timmar man vill jobba.  Lagarna är ju tillför att arbetsmiljön inte ska ohållbar på för arbetstagar aka att man inte blir uttnyttjad. Dessutom reglerar de nuvarande reglerna vilka vad som gäller vid OB och övertidsersättning.

Scenic World: Om du inte vill jobba de timmar som arbetsgivaren vill ha behöver du inte vara kvar där

Man kan ju inte bara sluta hur som helst sånt reglerars i avtal och andra regler. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Lagarna är ju tillför att arbetsmiljön inte ska ohållbar på för arbetstagar aka att man inte blir uttnyttjad.

Man behöver inte ett regelverk som säger när man ska tycka en arbetsmiljö är ohållbar. Det känner rimligtvis de människor som arbetar där själva.

My dreams are her: Dessutom reglerar de nuvarande reglerna vilka vad som gäller vid OB och övertidsersättning.

Det bör man själv, eller med hjälp av ett fack om man är med i ett sådant, förhandla om, och det bör inte ligga i statens intresse att reglera sådant.

My dreams are her: Man kan ju inte bara sluta hur som helst sånt reglerars i avtal och andra regler.

Min poäng var inte att uppmuntra avtalsbrott. Min poäng är att inte ingå avtal man inte tycker om. Om du inte tycker om att jobba sjutton timmar per dag bör du inte skriva på ett sådant avtal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att sänka till 6 timmar OCH samtidigt ha bibehållen lön vore en katastrof för Sveriges ekonomi. Svenskar är redan så fruktansvärt lata som de är, de jobbar mindre än de allra flesta andra folken. Ändå så ska så kallade ARBETARPARTIER som vänsterpartiet konstant komma med nya flummiga påhitt för att folk ska jobba ännu mindre. Det är helt absurt. Om något så borde svenskar jobba mera. Inte mindre.


   
SvaraCitera

det finns internationellt konkurensutsatta arbeten som liksom inte funkar med sex timmars arbetsdag. 

forskare tex. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sverige kommer förlora sin position i världen om vi blir latare än vi redan är.
Ju mer tryck vi lägger på vår ekonomi, desto hårdare måste vi jobba.


   
SvaraCitera