Aviseringar
Rensa alla

Sexuella fetischer


Ämnesstartare

mjölk:

Varför tänder en person på något och en annan på något helt annat?

Av samma anledning som vi är olika med att tycka om andra saker skulle jag säga. Sex är väl inte konstigare än att vi gillar olika maträtter och trivs i olika kläder.

mjölk:

Varifrån härstammar BDSM?

Tja, det har nog växt fram innan någon var medveten om varför nästan.

mjölk:

Varför är vissa pedofiler osv osv?

Min teori är att man föds med olika spärrar i kroppen för olika saker. Vissa föds och oavsett hur uppväxten ser ut kan det hända att en spärr som finns i majoriteten av människor inte finns. Något som hindrar "vanliga" från att gilla något, eller åtminstone ha spärr nog att inte utöva det, även om de gillar det. För jag tror samtidigt som det finns uttalade pedofiler att det finns de som tänder på det på något sätt, men håller sig ifrån det då de vet att det är fel.

mjölk:

Om nu man bara magiskt föds med en sexualitet aka hetero/bi/homo, borde inte andra sexuella preferenser också vara medfödda?

Är lite inne på det spåret, åtminstone i stora drag! Mycket lär man sig ju om sig själv om sig själv och sin sexualitet ju längre livet går. När jag var 12 år visste jag att jag såg fram emot att ha sex, men jag visste ju inte vad jag tyckte om varje enskiljt moment det kan innefatta, eftersom det finns oändligt av de. Det mesta visste jag ju inte ens om då.

Men någonstans har man i sig om man finner en person attraktiv. Vissa tillåter sig (undermedvetet) attraheras av någon av samma kön, andra inte.
Jag har själv försökt tänka mig i en situation med en kille, även om jag inte attraheras, och då blir det att det känns onaturligt, för mig.

Vissa märker däremot tydligt att de attraheras av det egna könet, och behöver inte ens ifrågasätta eller försöka fundera på OM de är homo eller bi. Bitarna sitter redan på plats om man säger så. Sen är det en fråga om att acceptera det. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara lätt när världen ser ut som den gör.

Så ser jag på saken!


   
SvaraCitera

yesyesknark:

Jag vet inte alls så noga vad Freud sa om detta men han menade väl att det grundläggs i barndomen?? och det var vad du sa också?? så du lyssnar ju mee på honom ju :PP eller?

Eh, Freud är inte direkt den enda som påstår att uppväxten påverkar oss... Jag pratar om vetenskap här. Freud pumpade ur sig sjukt mycket trams, lite av det råkar vara sanningsenligt, det betyder inte att man borde tro på Freud.

Det vi vet idag är att sexuell identitet bestäms av en kombination av gener och uppväxt. Inte en av dem: båda två.

Egentligen är ganska självklart. Några saker finns uppenbart inbyggda, andra lär man sig helt själv (lite svårt att få en fetisch för något som man inte vet finns).

Förövrigt bör man vara vääldigt försiktig med att göra påståenden om vårt "undermedvetna"... Allt för många verkar tro att det undermedvetna och det "medvetna" är två olika personer och liknande dumheter ála kristen dualism.


   
SvaraCitera

Vad är BDSM? Svara bara snabbt o inge google it 😛

Jag tror att allt sitter i våra gener och våra upplevelser. Vi har alla varit med om olika saker, har olika föräldrar, känner olika personer. Plus att vi har olika gener. Allt det formar den man är.

Att allt är så olika gör så att vi gillar olika saker också. Vad jag tror iaf ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukade bli slagen med termosar [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Tja, det har nog växt fram innan någon var medveten om varför nästan.

Syftade mer på hur det uppstår hos specifika personer.

Tobbish:

Så ser jag på saken!

Tack för svaret 😀

InteOkej:

Vad är BDSM? Svara bara snabbt o inge google it 😛

Typ bondage, dominans, våld osv osv

Wanking BC:

Brukade bli slagen med termosar [sad]

tiker sind om dej :(;:(:(;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Syftade mer på hur det uppstår hos specifika personer.

Ah! Svaret dök säkert upp i inlägget i övrigt. Men jag tror som sagt det är något man märker om man gillar med tiden. Man kommer i kontakt med det på något sätt och jag tror inte att det är något som påverkas speciellt av livet i övrigt. Det är klart att har man blivit våldtagen eller... bara behandlats illa på något sätt och så, då kan det sätta sina spår och man inte gillar det. Men i det stora hela tror jag att man kan gilla det, precis som vilken annan sak som helst som man gillar oberoende något annat. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att det grundläggs i barndomen. Det är mycket som spelar in. Förmodligen i väldigt tidig ålder. Andra personer har nog väldigt stor inverkan på det sexuella. Någon person kanske är väldigt närgången med någon kroppsdel som man då fattar tycke för.
Likväl att man får fobier på grund av någon händelse i barndomen kan man säkert få någon "fetishtiskläggning". Ursäkta ordvalet. Det var det bästa jag kom på.
Sånt som spelar på vad man tänder på kan vara hur man umgåtts med föräldrarna i tidiga åldrarna. Men hur vissa har fotfetishm, eller andra fetishar som påminner om denna, vet jag inte hur det kan ha uppstått. Inte exakt. Har svårt att ens föreställa mig hur det ungefär kan ha gått till.


   
SvaraCitera

Jag brukar stoppa in granbarr under förhuden samtidigt som jag äter en polkagris och kollar på kalleanka på julafton[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera