Forumet - Sexuella övergrepp

Sexuella övergrepp

2094 0 41
Försöker skriva en artikel till en skoluppgift. Behöver lite input. Varför tror ni att så många kända profiler ’skyddas’ från att outas för deras brott/sexuella övergrepp dem begåtts? (Ex R-Kelly, chris Brown, Sean Penn, harvey weinsten) Ifall ni e intresserade så lämna gärna kommentar/lite tankar

Trevlig-Snubbe: Mene, Harvey Weinstein har ju blivit krossad i media? Nu börjar flera andra kändisar att få problem pga sexism, övergrepp osv tack vare Metoo. Sen kan jag personligen tycka att MeToo går lite för långt men jag tycker att det i mångt och mycket är bra, det är fan inte okej att sexuellt utnyttja någon och bete sig som ett as.
Ja jag har aldrig hört någon försvara Weinstein så vet inte vart man har fått för sig det.

Spana också in:

Maymay:
Ja jag har aldrig hört någon försvara Weinstein så vet inte vart man har fått för sig det.
Jag förstår inte det heller, det vore rätt sjukt. Bra att han har åkt dit. Sen finns det andra som visserligen har gjort fel för typ 20 år sedan men som bättrat sig och gör allt för att vara en bättre människa men som ändå ska få sitt liv förstört. Jag har glömt vad han heter som jag tänker på, det är killen som är med i en massa memes i en film där han säger att han ''ska hitta sin kidnappade dotter och hitta förövaren' har jag för mig, han verkar som att han gör rätt för sig, men ändå så ska han få mer skit än vad han förtjänar.

Trevlig-Snubbe:
Jag förstår inte det heller, det vore rätt sjukt. Bra att han har åkt dit. Sen finns det andra som visserligen har gjort fel för typ 20 år sedan men som bättrat sig och gör allt för att vara en bättre människa men som ändå ska få sitt liv förstört. Jag har glömt vad han heter som jag tänker på, det är killen som är med i en massa memes i en film där han säger att han ''ska hitta sin kidnappade dotter och hitta förövaren' har jag för mig, han verkar som att han gör rätt för sig, men ändå så ska han få mer skit än vad han förtjänar.
menar du i will find you and i will kill you memen eller?
Oavsett om en person verkligen har begått ett sexualbrott så är det inte medier eller folk i sociala medier som bestämmer om personen är skyldig eller ej. Det behövs en rättegång med bevisning, där personen i fråga sedan visar sig vara skyldig eller oskyldig. 

Det finns flertal människor som blivit "out:ade" i medier som förlorat jobbet, blivit utfrysta från deras sociala kretsar, och så vidare. Och det är inte det rättssystem vi har eller ska ha. Om någon har fallit offer för sexualbrott så ska man anmäla det till polisen, inte till olika medier. 

Om jag säger såhär istället, hur skulle du känna om någon spred rykten om dig i skolan? Oavsett om det du blivit anklagad för ens har hänt och inte heller bevisats, så blir du helt plötsligt avstängd från skolan. Dina kompisar och klasskamrater pratar inte med dig längre. Och du blir totalt utfryst och håller dig för dig själv för ingen vill tro dig. Du får dessutom inget studiebidrag eftersom du inte går till skolan. 

Efter någon tid så visar det sig att allt bara var falska rykten... Men skadan är ju redan gjord... Vad ska man göra då liksom?

Visst kan man stämma personen som spridit rykten, och skolan som stängt av utan anledning som backas med bevisning... Men sina sociala kretsar är inget man kan "stämma tillbaka"... Det är ju liksom kört i den fronten. Vissa kanske inte ens hörde att ryktena var falska, och tror fortfarande det du blev anklagad för... Då är det ju att flytta stad...

Om medier eller personer i sociala medier hänger ut folk, så kan de begå förtal. Till exempel Martin Timell. Han friades från anklagelserna för våldtäkt, men ändå är hans karriär över. Han blev uthängd flera gånger i tidningar och nyheter, så nu har han rätt till massvist av skadestånd. 

shuna: Sedan har kvinnor alltid setts som opålitliga lögnare, vilket inte hjälper när kvinnor vanligtvis är offer
lol, de har alltid tyckt synd om sig själva iaf

annars håller jag med, om att folk inte vill tro't om dem dvs. Minns när jag var liten och Michael Jackson-skandalerna började, visste ingenting om varesig pedofili eller hans fall specifikt men tyckte väl att han var oskyldig, bara för han gjorde bra musik liksom. Och som vi alla vet så växer många inte ifrån the mindset of a six year-old.
Såg precis att min redigering av min kommentar skapade en dubbel post istället. :o 

shuna:
Går lika bra att säga om män. Kvinnor har dock större anledning att inte vara så glada.
Lust att förklara vad du menar "större anledning"? Vad för anledningar osv? 
Menar du större anledning att inte vara så glada över sexuella övergrepp, trakasserier och generell sexism? I så fall så visst, kvinnor är mer utsatta när det kommer till sexuella övergrepp och trakasserier.

Däremot skulle jag säga att män är mer utsatta för sexism idag. Och jag säger det eftersom det är väldigt ofta socialt acceptabelt att hata eller diskriminera män. Till exempel, på dagis/förskolor så blir män behandlade riktigt illa jämfört med sina kvinnliga kollegor. Däremot när det börjar närma sig mellan och högstadiet så blir det mera jämlikt. Sedan har vi också mansdominerade jobb, där män som ansöker till ett jobb och har mer erfarenheter och kunskaper inte får jobbet eftersom en kvinna, med mindre erfarenheter och kunskaper, istället får jobbet, för hon är kvinna. Det är väldigt destruktivt för unga män som försöker ta sig in i arbetsmarknaden. 

Men ja, vill inte komma alldeles för off-topic här, ville bara säga att man kan inte säga att kvinnor har "större anledning" att inte vara så glada. Det gäller helt och hållet på personen, inte könet. Om man påstår det, så kanske kvinnor som inte är glada skyller på deras kön. 

nicknick: Däremot skulle jag säga att män är mer utsatta för sexism idag.
Sexism innebär förtryck mot icke-män.

nicknick: Och jag säger det eftersom det är väldigt ofta socialt acceptabelt att hata eller diskriminera män.
Kvinnohat leder till att kvinnor våldtas, misshandlas och dödas. Manshat leder inte till något mer än just bittra män.

nicknick: Men ja, vill inte komma alldeles för off-topic här, ville bara säga att man kan inte säga att kvinnor har "större anledning" att inte vara så glada.
Du är dåligt påläst om att kvinnor alltid varit underordnade män i samhället.

shuna:
Sexism innebär förtryck mot icke-män.
Åh herregud... Hjärntvättad eller? Sexism innebär fördomar, stereotyper eller diskriminering mot personer på grund av deras kön.

Att du tror att sexism inte kan hända män... Är ironiskt nog sexistiskt. 

shuna:
Kvinnohat leder till att kvinnor våldtas, misshandlas och dödas. Manshat leder inte till något mer än just bittra män.
Kvinnohat leder säkert till de sakerna, men behöver nödvändigtvist inte göra det. Samma sak gäller manshat. Det är inte en hemlighet att kvinnor utsätts för våldtäkter mer än män. Men att du säger att kvinnohat leder till att de dödas... Men manshat leder inte till "något mer än just bittra män"? Män utsätts ju för mycket mer dödligt våld än kvinnor, samt misshandel... Varför skulle inte manshat kunna kopplas till det? 

shuna:
Du är dåligt påläst om att kvinnor alltid varit underordnade män i samhället.
Osäker på hur du får det jag sa, till att jag är dåligt påläst om kvinnor? Jag sa att om du säger att kvinnor inte är glada pga. deras kön, så kommer de skylla på just deras kön. Men det är endast en onyttig inbillning som du skapar. 

Och nej. Det är nästan bara inom "lyxjobb" där kvinnor varit "underordnade". Om du går in på typ vilket som helst vanligt jobb, så ser du att det är mer jämlikt än vad folk får det att låta. 

Skådespelare och andra tv/film-branscher, politiker eller maktpositioner är ett bra exempel på just dessa "lyxjobb". Det är oftast på de platserna som kvinnor blir sexuellt trakasserade, orättvist behandlade osv. Personerna som leder dessa lyxjobb tror de står över samhället och beter sig då som de är någon typ av härskare.

Men, som sagt, om du tittar på, till exempel, butiksjobb, typ ICA, så är det jämställt. Eller andra "vanliga", "simpla" jobb. 

nicknick: Åh herregud... Hjärntvättad eller? Sexism innebär fördomar, stereotyper eller diskriminering mot personer på grund av deras kön.

Att du tror att sexism inte kan hända män... Är ironiskt nog sexistiskt.
Nej, diskriminering på individnivå är inte detsamma som strukturellt förtryck, dvs. sexism.

nicknick: Varför skulle inte manshat kunna kopplas till det?
För att det inte finns någon koppling? Det är män som dödar andra män. Det har inget med manshat att göra. Däremot finns kopplingar till patriarkatet och mansrollen.

nicknick: Men, som sagt, om du tittar på, till exempel, butiksjobb, typ ICA, så är det jämställt. Eller andra "vanliga", "simpla" jobb.
Så kvinnor inte är underordnade för att de kan få "simpla" butiksjobb lika lätt som män? Trevligt resonemang.

shuna:
Nej, diskriminering på individnivå är inte detsamma som strukturellt förtryck, dvs. sexism.
Sexism betyder bokstavligen nervärdering av en person med anledning att de är av ett visst kön. 

shuna:
För att det inte finns någon koppling? Det är män som dödar andra män. Det har inget med manshat att göra. Däremot finns kopplingar till patriarkatet och mansrollen.
Vad för grund har du för det påståendet, att det inte finns någon koppling? Vi har ju till exempel yxmordet från 2017 där en kvinna mördade sin man. Tror det också fanns ännu ett mord från 2017 där frun blev misstänkt för att ha mördat sin man. 

Män som dödar andra män så är det oftast gäng-konflikter. 

shuna:
Så kvinnor inte är underordnade för att de kan få "simpla" butiksjobb lika lätt som män? Trevligt resonemang.
Oj, visste inte att du hade dyslexi och blandar ihop rader. Jag nämnde ICA som ett exempel. Sedan sa jag också "Eller andra "vanliga", "simpla" jobb.". För att tillägga vad jag menar med "vanliga", "simpla" jobb så menar jag de flesta jobb som inte är "lyxjobb". Och då menar jag McDonalds arbetare, eventarrangör, svetsare eller arkitekt.  

nicknick: Sexism betyder bokstavligen nervärdering av en person med anledning att de är av ett visst kön.
Men sexism är egentligen ett strukturellt problem som det maktöverordnade könet inte drabbas av.

nicknick: Vad för grund har du för det påståendet, att det inte finns någon koppling?
Bevisbördan ligger på dig om du påstår att något finns.

nicknick: Vi har ju till exempel yxmordet från 2017 där en kvinna mördade sin man. Tror det också fanns ännu ett mord från 2017 där frun blev misstänkt för att ha mördat sin man.

Män som dödar andra män så är det oftast gäng-konflikter.
Kvinnohat är ett gammalt, strukturellt och globalt samhällsproblem som gör att kvinnor våldtas, misshandlas, stympas och mördas i stor omfattning. Du kan inte ta några enstaka fall där kvinnor mördat män och påstå att manshat är att jämställa med kvinnohat därav, det blir bara pinsamt.

nicknick: Oj, visste inte att du hade dyslexi och blandar ihop rader. Jag nämnde ICA som ett exempel. Sedan sa jag också "Eller andra "vanliga", "simpla" jobb.". För att tillägga vad jag menar med "vanliga", "simpla" jobb så menar jag de flesta jobb som inte är "lyxjobb". Och då menar jag McDonalds arbetare, eventarrangör, svetsare eller arkitekt.
Nu missar du poängen. Du kan påstå att minoriteter alltid haft lätt att få "enkla" jobb likväl och att rasism därför inte existerar. Grymt korkat resonemang, men jag förvånas inte över det.

shuna: Men sexism är egentligen ett strukturellt problem som det maktöverordnade könet inte drabbas av. 
Nej, sexism är av definition diskriminering av en person med anledning att de är av ett visst kön. Definitionen av sexisms ändras inte bara för ett kön anses som det mest "maktöverordnade".

Du skulle nog hålla med om att det vore sexistiskt att säga att kvinnor ska hålla sig i köket. Då bör det ju vara lika sexistiskt att säga att männen ska hålla sig i garaget? 

Men låt mig gissa... Du tycker väl också att racism endast kan hända "icke-vita" människor? 

shuna: Bevisbördan ligger på dig om du påstår att något finns.
Mitt påstående var att kvinnohat, samt manshat, inte nödvändigtvist behöver vara anledningen till trakasserier, misshandel, mord eller andra brott. Självklart finns det gärningsmän som driver sitt kvinno- eller manshat till att utföra vissa brott mot just det könet, men det är också människor som far illa utan att kvinno- eller manshat har varit den drivande faktorn. 

Ditt påstående är att "Kvinnohat leder till att kvinnor våldtas, misshandlas och dödas. Manshat leder inte till något mer än just bittra män.". Du gör ett påstående att ett visst hat orsakar brott, men inte det andra. Bara för det hatet är riktat mot män. Det var du som startade det påståendet. Därför bör inte bevisbördan ligga på mig, utan dig. 

shuna: Kvinnohat är ett gammalt, strukturellt och globalt samhällsproblem som gör att kvinnor våldtas, misshandlas, stympas och mördas i stor omfattning. Du kan inte ta några enstaka fall där kvinnor mördat män och påstå att manshat är att jämställa med kvinnohat därav, det blir bara pinsamt. 
Kvinnohat behöver nödvändigtvist inte vara orsaken till våldtäkter, misshandel, stympning och mord. Kan vara att gärningsmannen hatat personen, och inte deras kön. Finns säker flera andra anledningar man kan rabbla upp. 

Tycker också det är lite lustigt hur du säger att våldtäkter, misshandel, stympning och mord är ett "globalt samhällsproblem" för kvinnor. Men hallå? Pojkar och män som utsätts för våldtäkt får näst intill ingen hjälp. Män som blir misshandlade(mentalt och fysiskt) i ett heterosexuellt förhållande blir oftast hånad och förlöjligade. Pojkar blir onödigt stympade (omskärelse) hela tiden, och det anses inte ens vara ett problem. Det kan skapa flertal problem, och det är helt emot pojkens vilja. Det är också helt omöjligt att återskapa förhuden efter stympningen. Och ja, som sagt så faller ju män offer för dödligt våld mycket mer än kvinnor. Så hur du ser det som ett kvinnligt globalt samhällsproblem förstår jag inte. 

shuna: Nu missar du poängen. Du kan påstå att minoriteter alltid haft lätt att få "enkla" jobb likväl och att rasism därför inte existerar. Grymt korkat resonemang, men jag förvånas inte över det.
Nej, det är du som totalt missförstår det jag säger. Jag säger att dessa "enkla" jobb har givit exakt samma chanser för kvinnor och män, och att de också behandlas som människor. De har samma lön (beroende på löneförhandling, erfarenhet osv.) och samma arbetsuppgifter.

Det du tror jag menar är att minoriteter ska bara få söka till dåliga jobb, men det är inte alls det jag menar. Jag menar att de jobb som oftast rapporteras ha sexistiska/problematiska chefer och/eller medarbetare brukar oftast vara de mer lyxiga jobben, som producent, skådespelare, tv/film-programledare, politiker, osv. Alltså jobb där det mest handlar om offentliga personer och/eller personer med maktpositioner.