Aviseringar
Rensa alla

Sexuella övergrepp


Ämnesstartare

Försöker skriva en artikel till en skoluppgift. Behöver lite input. Varför tror ni att så många kända profiler ’skyddas’ från att outas för deras brott/sexuella övergrepp dem begåtts? (Ex R-Kelly, chris Brown, Sean Penn, harvey weinsten) Ifall ni e intresserade så lämna gärna kommentar/lite tankar


   
Citera
shuna

Många ser upp till dessa människor och vill intala sig att de är oskyldiga. Sedan har kvinnor alltid setts som opålitliga lögnare, vilket inte hjälper när kvinnor vanligtvis är offer.


   
SvaraCitera

Mene, Harvey Weinstein har ju blivit krossad i media? Nu börjar flera andra kändisar att få problem pga sexism, övergrepp osv tack vare Metoo. Sen kan jag personligen tycka att MeToo går lite för långt men jag tycker att det i mångt och mycket är bra, det är fan inte okej att sexuellt utnyttja någon och bete sig som ett as.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:
Mene, Harvey Weinstein har ju blivit krossad i media? Nu börjar flera andra kändisar att få problem pga sexism, övergrepp osv tack vare Metoo. Sen kan jag personligen tycka att MeToo går lite för långt men jag tycker att det i mångt och mycket är bra, det är fan inte okej att sexuellt utnyttja någon och bete sig som ett as.

Ja jag har aldrig hört någon försvara Weinstein så vet inte vart man har fått för sig det.


   
SvaraCitera

Maymay:

Ja jag har aldrig hört någon försvara Weinstein så vet inte vart man har fått för sig det.

Jag förstår inte det heller, det vore rätt sjukt. Bra att han har åkt dit. Sen finns det andra som visserligen har gjort fel för typ 20 år sedan men som bättrat sig och gör allt för att vara en bättre människa men som ändå ska få sitt liv förstört. Jag har glömt vad han heter som jag tänker på, det är killen som är med i en massa memes i en film där han säger att han ''ska hitta sin kidnappade dotter och hitta förövaren' har jag för mig, han verkar som att han gör rätt för sig, men ändå så ska han få mer skit än vad han förtjänar.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Jag förstår inte det heller, det vore rätt sjukt. Bra att han har åkt dit. Sen finns det andra som visserligen har gjort fel för typ 20 år sedan men som bättrat sig och gör allt för att vara en bättre människa men som ändå ska få sitt liv förstört. Jag har glömt vad han heter som jag tänker på, det är killen som är med i en massa memes i en film där han säger att han ''ska hitta sin kidnappade dotter och hitta förövaren' har jag för mig, han verkar som att han gör rätt för sig, men ändå så ska han få mer skit än vad han förtjänar.

menar du i will find you and i will kill you memen eller?


   
SvaraCitera

Skåneärbäst:

menar du i will find you and i will kill you memen eller?

Exakt! 🙂


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Exakt! 🙂

Liam Neeson menar du? Skiten han har fått senaste tiden tycker jag är sjukt onödig.


   
SvaraCitera

Hobrick:

Liam Neeson menar du? Skiten han har fått senaste tiden tycker jag är sjukt onödig.

Menar Liam Neeson ja, glömde bort vad han hette. Håller helt med dig!


   
SvaraCitera

Oavsett om en person verkligen har begått ett sexualbrott så är det inte medier eller folk i sociala medier som bestämmer om personen är skyldig eller ej. Det behövs en rättegång med bevisning, där personen i fråga sedan visar sig vara skyldig eller oskyldig. 

Det finns flertal människor som blivit "out:ade" i medier som förlorat jobbet, blivit utfrysta från deras sociala kretsar, och så vidare. Och det är inte det rättssystem vi har eller ska ha. Om någon har fallit offer för sexualbrott så ska man anmäla det till polisen, inte till olika medier. 

Om jag säger såhär istället, hur skulle du känna om någon spred rykten om dig i skolan? Oavsett om det du blivit anklagad för ens har hänt och inte heller bevisats, så blir du helt plötsligt avstängd från skolan. Dina kompisar och klasskamrater pratar inte med dig längre. Och du blir totalt utfryst och håller dig för dig själv för ingen vill tro dig. Du får dessutom inget studiebidrag eftersom du inte går till skolan. 

Efter någon tid så visar det sig att allt bara var falska rykten... Men skadan är ju redan gjord... Vad ska man göra då liksom?

Visst kan man stämma personen som spridit rykten, och skolan som stängt av utan anledning som backas med bevisning... Men sina sociala kretsar är inget man kan "stämma tillbaka"... Det är ju liksom kört i den fronten. Vissa kanske inte ens hörde att ryktena var falska, och tror fortfarande det du blev anklagad för... Då är det ju att flytta stad...


   
SvaraCitera

Oavsett om en person verkligen har begått ett sexualbrott så är det inte medier eller folk i sociala medier som bestämmer om personen är skyldig eller ej. Det behövs en rättegång med bevisning, där personen i fråga sedan visar sig vara skyldig eller oskyldig. 

Det finns flertal människor som blivit "out:ade" i medier som förlorat jobbet, blivit utfrysta från deras sociala kretsar, och så vidare. Och det är inte det rättssystem vi har eller ska ha. Om någon har fallit offer för sexualbrott så ska man anmäla det till polisen, inte till olika medier. 

Om jag säger såhär istället, hur skulle du känna om någon spred rykten om dig i skolan? Oavsett om det du blivit anklagad för ens har hänt och inte heller bevisats, så blir du helt plötsligt avstängd från skolan. Dina kompisar och klasskamrater pratar inte med dig längre. Och du blir totalt utfryst och håller dig för dig själv för ingen vill tro dig. Du får dessutom inget studiebidrag eftersom du inte går till skolan. 

Efter någon tid så visar det sig att allt bara var falska rykten... Men skadan är ju redan gjord... Vad ska man göra då liksom?

Visst kan man stämma personen som spridit rykten, och skolan som stängt av utan anledning som backas med bevisning... Men sina sociala kretsar är inget man kan "stämma tillbaka"... Det är ju liksom kört i den fronten. Vissa kanske inte ens hörde att ryktena var falska, och tror fortfarande det du blev anklagad för... Då är det ju att flytta stad...

Om medier eller personer i sociala medier hänger ut folk, så kan de begå förtal. Till exempel Martin Timell. Han friades från anklagelserna för våldtäkt, men ändå är hans karriär över. Han blev uthängd flera gånger i tidningar och nyheter, så nu har han rätt till massvist av skadestånd. 


   
SvaraCitera

shuna: Sedan har kvinnor alltid setts som opålitliga lögnare, vilket inte hjälper när kvinnor vanligtvis är offer

lol, de har alltid tyckt synd om sig själva iaf

annars håller jag med, om att folk inte vill tro't om dem dvs. Minns när jag var liten och Michael Jackson-skandalerna började, visste ingenting om varesig pedofili eller hans fall specifikt men tyckte väl att han var oskyldig, bara för han gjorde bra musik liksom. Och som vi alla vet så växer många inte ifrån the mindset of a six year-old.


   
SvaraCitera
shuna

Tickstart: lol, de har alltid tyckt synd om sig själva iaf

Går lika bra att säga om män. Kvinnor har dock större anledning att inte vara så glada.


   
SvaraCitera

Såg precis att min redigering av min kommentar skapade en dubbel post istället. 😮 

shuna:

Går lika bra att säga om män. Kvinnor har dock större anledning att inte vara så glada.

Lust att förklara vad du menar "större anledning"? Vad för anledningar osv? 
Menar du större anledning att inte vara så glada över sexuella övergrepp, trakasserier och generell sexism? I så fall så visst, kvinnor är mer utsatta när det kommer till sexuella övergrepp och trakasserier.

Däremot skulle jag säga att män är mer utsatta för sexism idag. Och jag säger det eftersom det är väldigt ofta socialt acceptabelt att hata eller diskriminera män. Till exempel, på dagis/förskolor så blir män behandlade riktigt illa jämfört med sina kvinnliga kollegor. Däremot när det börjar närma sig mellan och högstadiet så blir det mera jämlikt. Sedan har vi också mansdominerade jobb, där män som ansöker till ett jobb och har mer erfarenheter och kunskaper inte får jobbet eftersom en kvinna, med mindre erfarenheter och kunskaper, istället får jobbet, för hon är kvinna. Det är väldigt destruktivt för unga män som försöker ta sig in i arbetsmarknaden. 

Men ja, vill inte komma alldeles för off-topic här, ville bara säga att man kan inte säga att kvinnor har "större anledning" att inte vara så glada. Det gäller helt och hållet på personen, inte könet. Om man påstår det, så kanske kvinnor som inte är glada skyller på deras kön. 


   
SvaraCitera
shuna

nicknick: Däremot skulle jag säga att män är mer utsatta för sexism idag.

Sexism innebär förtryck mot icke-män.

nicknick: Och jag säger det eftersom det är väldigt ofta socialt acceptabelt att hata eller diskriminera män.

Kvinnohat leder till att kvinnor våldtas, misshandlas och dödas. Manshat leder inte till något mer än just bittra män.

nicknick: Men ja, vill inte komma alldeles för off-topic här, ville bara säga att man kan inte säga att kvinnor har "större anledning" att inte vara så glada.

Du är dåligt påläst om att kvinnor alltid varit underordnade män i samhället.


   
SvaraCitera