Aviseringar
Rensa alla

sexuella trakasserier


Ämnesstartare

Bööööörg: Slappade några tjejer på röven igår... det uppskattades

Situation, främlingar, vänner, förelåg en jargong?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vet inte om du riktade dig till mig, men är det en mildare form krävs väl en upprepning för att man ska känna till att det är ovälkommet. Grövre form räcker väl enstaka företeelse. Inte rent juridiskt, men allmänt.

Själva begreppet trakasserier innebär väl att det är upprepade företeelser, sexuellt ofredande är väl det man bör kalla det om det rör sig om ett enstaka fall.

men samtidigt så har jag inte vidare koll på hur det används juridiskt.. Och jag begriper dessutom inte varför sexuella trakasserier/ofredande ska vara olagligt men inte övriga typer av trakasserier/ofredande 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Situation, främlingar, vänner, förelåg en jargong?

uähh... blev lite överdrivet stöddig på en festival pga några grejer. i den situationen gick jag fram till en grupp tjejer och slappade hennes röv med en skumgummi grej innan jag presenterade mig själv. de skrattade sen hängde vi ett tag och  utbytte nummer osv så vi kunde träffas senare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

uähh...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: uähh... blev lite överdrivet stöddig på en festival pga några grejer. i den situationen gick jag fram till en grupp tjejer och slappade hennes röv med en skumgummi grej innan jag presenterade mig själv. de skrattade sen hängde vi ett tag och  utbytte nummer osv så vi kunde träffas senare

Okidoki.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty: Själva begreppet trakasserier innebär väl att det är upprepade företeelser, sexuellt ofredande är väl det man bör kalla det om det rör sig om ett enstaka fall.

Det kan vara möjligt. 

space kitty: . Och jag begriper dessutom inte varför sexuella trakasserier/ofredande ska vara olagligt men inte övriga typer av trakasserier/ofredande

Det är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Okidoki.

är det ett accepterat beteende inom queerfeministiska kretsar? ^_^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: är det ett accepterat beteende inom queerfeministiska kretsar? ^_^

Vet inte om jag känner så många queerfeminister, men spontant känner jag att det är en förmildrande omständighet att det var festival och så, och därav en allmänt lekfull stämning. Däremot tycker jag man ska dra sig för att ta sig friheter av den arten även om man misstänker att det kan uppskattas, av princip.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vet inte om jag känner så många queerfeminister, men spontant känner jag att det är en förmildrande omständighet att det var festival och så, och därav en allmänt lekfull stämning. Däremot tycker jag man ska dra sig för att ta sig friheter av den arten även om man misstänker att det kan uppskattas, av princip.

Allright, har inte så stor koll på vilka slags feminisiska rörelser som är populära. Men ja det var en engångsförteelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Allright, har inte så stor koll på vilka slags feminisiska rörelser som är populära. Men ja det var en engångsförteelse.

Umgås nästan bara med feminister, men det är mer en självklarhet, inte så mycket en rörelse. Jag är ju dock, som bekant, queerfeminist. Glädjer mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det kan vara möjligt. 
Det är det.

Är det? Jag menar på att ofredande av sexuell karaktär bedöms hårdare än annat ofredande, t.ex att det är okej att vara elak(så länge man inte är det mot en "utsatt grupp") men inte okej att vara milt sexuell (beroende på om personen känner sig ofredad och då anmäler)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty: Är det?

Sålänge det är utifrån diskrimineringsgrunderna. Allmän taskighet som inte behandlar dessa är nog lite svårt att påvisa, men då tangerar det väl mobbning istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Sålänge det är utifrån diskrimineringsgrunderna. Allmän taskighet som inte behandlar dessa är nog lite svårt att påvisa, men då tangerar det väl mobbning istället.

Förstår inte varför det skulle vara svårare att påvisa? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty: Förstår inte varför det skulle vara svårare att påvisa?

Man har inte ett underlag. Om du är svart är det mycket lättare att visa på att jag anspelar på din hudfärg än att påvisa att jag är allmänt elak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Man har inte ett underlag. Om du är svart är det mycket lättare att visa på att jag anspelar på din hudfärg än att påvisa att jag är allmänt elak.

Är väl lika lätt att påvisa att någon anspelar på ens utseende/intressen/livsstil/osv?


   
SvaraCitera