Aviseringar
Rensa alla

Sexuella trakasserier: utomhus/på allmäna platser


Ja, det händer lite då och då (och folk säger att vi har bra kvinnosyn i Sverige...). Det var värre när jag var yngre och inte vågade säga ifrån, nu är det nog inte kul att tafsa på mig, senast åkte personen in i en vägg.

Men värsta sexuella trakasserierna jag varit med om var hemma hos mig och det var jobbigare att komma över. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: frågeställningen verkar utgå ifrån att det enbart hänt en gång, men i sådana fall är det väl upp till besvararen att välja ut ett tillfälle, noterar jag.

jo det var inte meningen att den skulle det

GraGo: Definiera sexuella trakasserier.

tafs, sexuella anspelningar och beröringar man mår dåligt av?


   
SvaraCitera
reben

m finns så mkt man kan göra


   
SvaraCitera

mynona: Under min värdighet att låtsas om.

det är väl snarare mer "värdigt" att stå upp för sig själv?


   
SvaraCitera
mynona

isola:

det är väl snarare mer "värdigt" att stå upp för sig själv?

Jag hävdar inte att jag gjorde rätt. Jag rekomenderar andra att säga ifrån. Själv är jag alldeles för distanserad till min personlighet för att göra annat än dra upp överläppen en aning i avsmak, sätta näsan i vädret och dra mig därifrån. Det beror i mitt fall inte på en känsla av skrämd underlägsenhet som det kanske gör för andra då de inte låtsas om saken, utan snarare på att jag inte anser vissas existens är värdigt min uppmärksamhet och tid. Men ett sådant resonemang tror jag inte är den vanliga vid en reaktion som min. 


   
SvaraCitera

mynona:

Jag hävdar inte att jag gjorde rätt.

Det påstod jag inte heller.


   
SvaraCitera
mynona

isola:

Det påstod jag inte heller.

Tumme upp


   
SvaraCitera
GraGo

Aldrig i livet:
tafs, sexuella anspelningar och beröringar man mår dåligt av?

Ok.dessa definitioner är bara löjliga. 


   
SvaraCitera

flera gånger...

var flera år sedan det hände senast dock

vill tro att jag i nuläget skulle bli förbannad och sopa till personen, men senast skedde det under en snedfylla under en period jag mådde rätt kasst så blev ba ännu ledsnare

värsta var dock när jag gick i trean (på mellanstadiet (!)) då en kille regelbundet tafsade på mig och andra tjejer i klassen. de vuxna brydde sig knappt och jag kände mig sjuuuuukt kränkt. slog till honom, han slog tillbaks och jag började gråta av frustration. ville inte gå till skolan under den perioden.

förstår ej vad det var för fel på de vuxna, en 9-åring som tafsar på andra 9-åringar är fan störd, och det är inte ett ok beteende även om man haft en jävlig uppväxt


   
SvaraCitera

GraGo:

Ok.dessa definitioner är bara löjliga. 

är du dum i huvudet på riktigt eller låtsas du?


   
SvaraCitera

ja och jag vill inte tänka på det - det är min reaktion


   
SvaraCitera
GraGo

amsi:

är du dum i huvudet på riktigt eller låtsas du?

Jag är helt seriös.
Att någon visslar efter en eller att någon stirrar på en är för fan inte sexuella kränkningar.
Om man känner sig kränkt för att någon stirrar på en så kommer man få det svårt i livet.

Med de definitionerna så har ju alla som gått grundskolan blivit utsatta för sexuella kränkningar.


   
SvaraCitera

GraGo:

Jag är helt seriös.
Att någon visslar efter en eller att någon stirrar på en är för fan inte sexuella kränkningar.
Om man känner sig kränkt för att någon stirrar på en så kommer man få det svårt i livet.

Med de definitionerna så har ju alla som gått grundskolan blivit utsatta för sexuella kränkningar.

man kan stirra på olika sätt. välkommen tillbaka, förresten. är mycket glad över att hon inte är med dig längre. 


   
SvaraCitera
GraGo

amsi:

man kan stirra på olika sätt. 

Ja, man kan stirra på olika sätt, men dessa definitioner så är precis vad som helst en sexuell kränkning bara den "utsatta" vill att det ska vara det.

amsi:  är mycket glad över att hon inte är med dig längre. 

Vem?


   
SvaraCitera

GraGo:

Ja, man kan stirra på olika sätt, men dessa definitioner så är precis vad som helst en sexuell kränkning bara den "utsatta" vill att det ska vara det.

Vem?

haha nej.

du vet vem.


   
SvaraCitera