Aviseringar
Rensa alla

Sexuellt utnyttjande?


Ämnesstartare

Hej!

Jag är en 18-årig tjej som länge kämpat mot depression. Idag kan jag ärligt säga att jag ändå mår relativt bra.

Som 15-åring fick jag kontakt med en 30 år äldre man via chatthemsida. Han arbetade och arbetar än idag som lärare på en gymnasieskola.

Vi träffades över 2 år. När vi träffades rörde han mig och hånglade med mig. Första gången han låg med mig var jag 16, och han tog i analen. Jag sa aldrig nej men mådde dåligt.

Fick reda på att han bor med en kvinna som är 16 år yngre och att han är gift med en annan kvinna. Gjorde mig ledsen och sviken.

Bör kanske tillägga att jag har Asperger och ADD om det har betydelse.

Känns idag som han utnyttjade mig, träffas inte idag. MEN bör jag anmäla mannen med tanke på att han är lärare och det känns högst olämpligt?

Tack i förhand!


   
Citera
major

Ja, han bör speciellt anmälas med tanke på att han är lärare. 


   
SvaraCitera

jag skulle anmäla det


   
SvaraCitera

Säger som de andra, anmäl. Vänta inte för länge med det, gå till polisen, berätta din historia, sen får du se vad det är som händer, det kanske inte händer något då tyvärr endast 1% av sexualbrotten klaras upp.


   
SvaraCitera

men euww så äcklig han är xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan det räknas som beroendeställning då jag mådde som jag gjorde? Eller vilken kategori skulle detta tillhöra?


   
SvaraCitera
sies
 sies

Ni som säger att han bör polisanmälas för att han är lärare... Han har alla rättigheter att ha en sexuell relation med en 16 årig tjej. Varför ska ni försöka förstöra hans liv? Bara för att HashtagLame ångrat sexet efteråt så betyder det inte att han våldtagit henne. 

Och till @HashtagLame, du har alltså träffat flertal äldre män på chatthemsidor, träffat dem och haft sex med dem. Du kan inte skylla på honom för det ni gjort tillsammans. Du får helt enkelt acceptera det du gjort och göra bättre enligt dig själv i framtiden. Sluta gå in på chatthemsidor, sluta ta kontakt med dessa äldre män. Sluta träffa främlingar du träffar på internet. 

Om du inte klarar av att hålla dig borta från chatthemsidor och från att chatta med äldre män så kanske du ska hålla dig borta från Internet helt och hållet. Eventuellt blockera dessa hemsidor mm.

För att svara på din fråga, NEJ, du bör inte anmäla honom. Vad du bör göra är att du lär dig från dina misstag. Om du känner att din Asperger och ADD hindrar dig från att hålla dig borta från dessa chatthemsidor och äldre män så bör du söka hjälp. Förstör inte andras liv.


   
SvaraCitera

Förutsätter att inte läraren var din lärare!??

När du var 15 år och fick kontakt med mannen som var 30 år äldre än vad du var dvs han var 45 år så bör du väl vetat om hans ålder? Varför gav du dig in i ett sexuellt förhållande med en 45-åring när du själv bara var 15 år? Enl hur jag tolkar ditt inlägg så våldtog han dig inte utan ni umgicks en tid. Varför? Du borde väl själv insett är det var väldigt "udda" även om det inte var olagligt enl svensk lag. Förutsatt att du inte fick pengar som betalning för ert umgänge.

Om du ska polisanmäla har jag ingen uppfattning om. Vet inte ens vad du ska polisanmäla honom för? Hans dåvarande eller nuvarande yrke har inte med saken att göra såvida han inte varit DIN lärare under den aktuella tiden.

Dina sjukdomar (Asperger och ADD) vet jag inte om det har någon betydelse eller inverkan på rubriceringen som sådan.


   
SvaraCitera
sies
 sies

Verkar svårt att förstå. 

Eran värld är inte perfekt. Personer är otrogna, de har oseriöst-, meninglöst sex. Det finns de äldre som vill ha sex med äldre tonåringar/yngre vuxna(15+). Och det är helt lagligt i Sverige. 

Det finns också de äldre tonåringar/yngre vuxna som själva vill ha sexuella relationer med äldre män/kvinnor. Det är bara något ni får acceptera eftersom de har alla rättigheter i Sverige att ha dessa relationer. 

Det enda som stoppar någon från att ha dessa relationer är ifall de är i beroendeställning. Alltså, om de är ens EGNA lärare, personlig assistent, osv. De kan fortfarande ha dessa yrken och ha sexuella relationer med samma målgrupp. Men såvida det inte är relevant till deras klienter/elever. 

Som TS(Tråd Skapare) förklarat så träffade hon denna äldre man på en chatthemsida. För att komma till att ha en sexuell relation under 2 års period så har TS haft flera val för att hålla denna relation med mannen. Bara för att hon nu ångrat samlaget så betyder det inte att någon gjort fel, och det är något man måste gå vidare med.

TS skriver också att hon träffat flera andra äldre män och haft sexuella relationer med dem, jag tror stark att detta problem ligger hos TS och det är något hon själv måste inse. Hon måste lära sig att sluta kontakta dessa äldre män, hon har inget med dem att göra. Om hon såklart inte vill träffa dem. Eftersom att om man fortsätter att sätta sig i samma situation om och om igen så är det inte den andre partens fel utan TS själv. 


   
SvaraCitera

Han låter inte som den trevligaste typen, och jag håller med om att det inte är speciellt lämpligt för en lärare att bete sig så, däremot så har han inte begått något brott. Visst verkar det ringa varningsklockor, men eftersom att du var 15 eller över, och att ni båda samtyckte vid samlaget så finns det ingenting att anmäla honom för. Det går inte att ångra sig. Det ända du skulle kunna anmäla honom för skulle vara vet säkert, att han har/hade barnporr på sin dator, eller faktiskt har våldtagit någon. Att han hade våldtäktsfantasier och fantasier om att du var ännu yngre gör det honom ännu äckligare som person, men man kan inte straffa folk för att tänka, så länge han inte utförde sina fantasier. Eller om du sitter på information som vi inte har. Däremot så har han inte gjort något fel, om man ser till den informationen som du har gett ut.


   
SvaraCitera

Du kan fortfarande anmäla honom och även vända dig till Lärarnas ansvarsnämnd. De är i praktiken den enda instans som kan ge dig upprättelse eftersom du var 15år när ni hade samlag. (Sexuellt utnyttjande prioriteras inte av polismyndigheten och så som fallet framstår så står ditt ord mot hans + en längre tid har gått - vilket nog leder till att fallet avskrivs.)

Lärarnas ansvarsnämnd inrättades för några år sedan. Ledamöterna utses av regeringen.
Nämnden har två kraftiga maktmedel att sätta in mot lärarna: varning eller indragen lärarlegitimation.
En lärare som säljer alkohol till elever kan till exempel varnas.
En som begår grova våldsbrott, narkotika- eller sexuallbrott kan få legitimationen indragen.

Blir hans legitimation indragen så kommer han i praktiken inte kunna utnyttja någon annan inom skolsystemet. Vidrigt att en individ kan utnyttja sin maktposition över unga personer som han gjort.


   
SvaraCitera