Aviseringar
Rensa alla

Shopaholic!!


Ämnesstartare

Hej!
Jag är en tjej som gillar att shoppa, som de flesta tjejer gör.
Det är ju normalt för en tjej att ha mycket kläder...
Det är ju inget ovanligt eller så, men jag känner att det håller på och gå över och att jag håller på att bli eller kanske jag redan är en shopaholic. Jag shoppar typ varenda vecka och ibland köper jag grejer som jag inte behöver. Jag vet t.ex att jag har redan 25 par skor, men ändå köper jag de 26-te. Visst köper jag mina kläder och skor på rea, visst får jag inte så mycket pengar varje månad, men ibland åker jag till stan med mamma och hon betalar för grejerna.

Vad ska man göra för att stoppa detta?
(Skriv bara inte att jag ska sluta shoppa, det funkar inte på mig).
Men kanske finns det några andra tips?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

annpeta:

Vad ska man göra för att stoppa detta?

Sluta shoppa. Allvarligt, det är meningslöst, oekologiskt och oekonomiskt. Det är inte svårare än att bara sluta med det. Hitta något meningsfullt att göra istället, eller något som åtminstone inte är destruktivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annpeta:

Vad ska man göra för att stoppa detta?
(Skriv bara inte att jag ska sluta shoppa, det funkar inte på mig).
Men kanske finns det några andra tips?

Vad ska man annars göra för att sluta shoppa annat än att sluta shoppa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annpeta:

som de flesta tjejer gör.

Wow, har du också gått på reklamen?

Att tjejer gillar shopping är bara marknadsföring från början. Grupptryck, osv. Där ser vi hur stor makt massmedia, och särskilt USA har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Att tjejer gillar shopping är bara marknadsföring från början. Grupptryck, osv. Där ser vi hur stor makt massmedia, och särskilt USA har.

Jaså? Intressant, jag har aldrig spekulerat runt kvinnor och deras shoppingvanor. Det skulle inte förvåna mig om det var så här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

det är meningslöst

Jasså, är det det?
Ska man gå i samma kläder hela tiden?

mediakatt:

oekologiskt

Det här kan jag hålla med om.

mediakatt:

oekonomiskt

Det beror väl på familjens ekonomi?[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annpeta:

Det beror väl på familjens ekonomi?

nej, att köpa nått du behöver är slöseri även om du är välställd eller inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Att tjejer gillar shopping är bara marknadsföring från början. Grupptryck, osv. Där ser vi hur stor makt massmedia, och särskilt USA har.

Alla gillar väl att ha nya saker, så även killar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Vad ska man annars göra för att sluta shoppa annat än att sluta shoppa?

Äh, jag vet inte, jag trodde att det fanns även andra sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Wow, har du också gått på reklamen?

Asså, reklam är väl inget farligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annpeta:

Jasså, är det det?Ska man gå i samma kläder hela tiden?

Väldigt meningslöst. Äger du så pass många kläder att du kan anpassa dem efter väder och fortfarande se någorlunda respektabel ut i olika sammanhang så räcker det alldeles utmärkt. Du kan knappast påstå att du behöver 25 par skor.

annpeta:

Det här kan jag hålla med om.

Bra.

annpeta:

Det beror väl på familjens ekonomi?

Nej. Överdriven konsumtion är oekonomiskt oavsett hur mycket pengar du har. Att det sedan inte leder till ekonomiska problem för din familj är en helt annan sak. Dessutom så är det knappast ett beteende du vill vara allt för fast i när du förväntas kunna ta hand om dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Väldigt meningslöst.

Men tjejer ska väl ha kläder? Om man som tjej går i samma kläder hela tiden, då är man ju okvinnlig.

mediakatt:

Dessutom så är det knappast ett beteende du vill vara allt för fast i när du förväntas kunna ta hand om dig själv.

Ja, det är ju en annan sak, då kanske kommer jag att ändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Alla gillar väl att ha nya saker, så även killar

Tja, jag känner inte så många killar som shoppar så som tjejer gör, faktiskt. Finns väl ett par, kanske tre stycken som jag känner till.

Min teori är att shoppinghysterin är ett försäljningsknep. Jag förstår hur det var förr i tiden med smycken och parfym och liknande, men idag har shopping ingenting med status att göra alls. Vanliga medelsvenssons ska shoppa nu för tiden. Något som förstärks av program ala SatC. Det är ju inget nytt, det har ju funnits ända sedan massmedians uppkomst, så jag anklagar inte alla nya programmen för att ha startat trenden. Men de har förstärkt den.

Exempel:

annpeta:

Men tjejer ska väl ha kläder? Om man som tjej går i samma kläder hela tiden, då är man ju okvinnlig.

Enough said.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annpeta:

Men tjejer ska väl ha kläder? Om man som tjej går i samma kläder hela tiden, då är man ju okvinnlig.

Nej.

annpeta:

Ja, det är ju en annan sak, då kanske kommer jag att ändras.

Varför skapa en tråd om du inte vill ändras nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Tja, jag känner inte så många killar som shoppar så som tjejer gör, faktiskt. Finns väl ett par, kanske tre stycken som jag känner till.

Det gör jag, fast då köper de inte kläder och accessoarer utan bilar och motorleksaker. Men min poäng var inte att det shoppas lika mycket utan att alla tycker om att ha nya saker, även om det bara är ett par jeans om halvåret.

Mawns:

Text

Ja det stämmer nog.


   
SvaraCitera