Aviseringar
Rensa alla

Sigmund Freud


Ämnesstartare

vilken teori av hans många teorier är den absolut dummaste?

och vilken är den som man inte ens tänker på att freud har "skapat" ?

(rekommendera gärna böcker som är värda att läsa)


   
Citera

Vad tycker du själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

freud

ändrade trådnamn för att få lite pers in hit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Vad tycker du själv?

jag har mina åsikter, men jag vill veta era, inför ett skolarbete [no-no]
roligare med citat från folk man inte känner än att sno från nån psykolog som bara e tråkig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penisavund är hans knäppaste påfund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Sigmund Freud said: Sometimes a cigar is just a cigar, well sometimes it's a big brown dick"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

"Sigmund Freud said: Sometimes a cigar is just a cigar, well sometimes it's a big brown dick"

"with a fat white business man on the wet end of it" [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxwinner:

"with a fat white business man on the wet end of it" [bigcheers]

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som jag tänker på först är väl drömtydningarna. Att allt avlångt skulle vara en penis och allt ihåligt skulle vara en slida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är lite arg på psykologin. dom verkar inte komma fram till något matnyttigt. var det tex inte freud som hela tiden whina om att man va indrekt kär i sin egen mamma? vem fan bryr sig? kom på något som verkligen spelar roll.

typ: varför blir människor mobbade EGENTLIGEN? och så vill jag att psykologerna ska komma med en emotionell förklaring utifrån mobbarens perspektiv. vad mobbaren känner och vad mobbaren inte känner.

eller så kan man gneom psykologi få ökad förståelse för olika händelser.

usch, så trött på meningslös psykologi.... VARFÖR SITTA O KOMMA PÅ DUMMA SAKER SOM INTE HAR NÅGON BETYDELSE

så nu har jag fått mitt sagt [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

jag är lite arg på psykologin. dom verkar inte komma fram till något matnyttigt. var det tex inte freud som hela tiden whina om att man va indrekt kär i sin egen mamma? vem fan bryr sig? kom på något som verkligen spelar roll.

Jo, det var det, men Freud var ju som sagt inte riktigt klok och det verkar inte som att hans teorier, om man ens kan kalla dem det, används speciellt mycket i dagens Sverige. Nu är inte jag jätteinsatt, men de flesta psykologer och psykiatriker jag haft har verkat mer inriktade på kognitiv psykologi och beteendepsykologi.

Freud: Du är rädd för hundar för att du hade en dålig relation med en mamma, men kan inte vara rädd för henne så tar ut det på hundarna.
Beteendepsykologi: Du är rädd för hundar för att du någon gång var jävligt rädd när du var i en situation med hundar, typ biten av en hund när du var liten eller något.

Typ så, om jag förstått det rätt. En fördel till med beteendepsykologi är att man faktiskt kan använda det mot t.ex. fobier och dylikt. Freuds trams tycks ju inte finnas mycket användningsområde för så att säga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

On topic måste jag hålla med nachac:

Nachac:

Det som jag tänker på först är väl drömtydningarna. Att allt avlångt skulle vara en penis och allt ihåligt skulle vara en slida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har hört att Freud var viktig på grund av att han påpekade att vi har undersystem i vårt mentala liv som vi har liten eller obefintlig kontroll över (om man nu vill kalla det för det undermedvetna, eller det omedvetna, spelar ingen större roll). Ingen hade väl tänkt på det innan, eller? Och det finns väl ingen modern psykologisk inriktning som motsäger det?


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Ingen hade väl tänkt på det innan, eller? Och det finns väl ingen modern psykologisk inriktning som motsäger det?

Tror du har rätt, ja. Det är vad jag har hört också. Detet och överjaget, de biologiska drifterna kontra våra ideal blir den vi är (jaget). Kort.

Eller menade du något annat?

Att man sedan förbiser hans teorier om att man egentligen vill ha sex med sina föräldrar så hade han mycket nytt att komma med, och revolutionerade psykologin. Sedan var han väl den första med att ha psykologsamtal med mentalt sjuka människor (vill minnas att den stereotypa bilden med en patient på en divan och psykologen [freud] kommer härifrån?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

a, får ta o läsa lite mer psykologi. men diggar kognitiv psykologi mer än den traditionella. även om jag tror att den traditionella kan hjälpa den kognitiva väldigt mycket.

det internet och hovnarren snackar om tror jag också på. jag har till o med själv börjat mixtra lite med det där men det är på en väldigt låg nivå. men har faktiskt börjat se ett mönster. förhoppningen är att kunna ändra lite saker hos mig själv framöver.

nu kommer jag ha mkt tid till mig själv(1.5år) 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Eller menade du något annat?

Jag menade kort och gott att människor har sidor och processer i hjärnan som de saknar kontroll över. Det är ju en revolutionerande idé. Jag är inte direkt insatt i Freuds psykologiska system egentligen, eller psykologi över huvud taget, så det där med detet och överjaget kan jag inte säga om det är förlegat eller om det fortfarande håller.


   
SvaraCitera