Aviseringar
Rensa alla

Sigmund Freud


Hovnarren:

så det där med detet och överjaget kan jag inte säga om det är förlegat eller om det fortfarande håller.

Det är lite som platons idévärld fast med en till dimension och applicerat på psykologin. Du har dina drifter (detet), den du vill vara (överjaget, platon t.ex. stolens idé) och däremellan blir du (jaget, kopian av stolen).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Du har dina drifter (detet), den du vill vara (överjaget, platon t.ex. stolens idé) och däremellan blir du (jaget, kopian av stolen).

Det låter precis lika flummigt och tramsigt metafysiskt som Platons idévärld också. [bigsmile] Men jag vet inte, det kanske ligger nåt i det...


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Det låter precis lika flummigt och tramsigt metafysiskt som Platons idévärld också. [bigsmile] Men jag vet inte, det kanske ligger nåt i det...

Jag tycker det är vettigt, inte platons idévärld kanske, men Freuds teorier om jaget och överjaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Freud är sjukt överskattad och mycket av hans sanningar är ju fejkad och fabricerade tydligen, men han verkar dock nästan dyrkas som något slag Gud av amatörintellektuella. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

men han verkar dock nästan dyrkas som något slag Gud av amatörintellektuella. [zzz]

Jaså? Jag har inte stött på en enda sådan som dyrkar Freud som någon slags gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Jaså? Jag har inte stött på en enda sådan som dyrkar Freud som någon slags gud.

Jaja men jag känner en massa sådana, mestadels tjejer som älskar att ta upp diverse Freudianska teorier hela tiden. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

mestadels tjejer

typiskt tjejer [n] fast ändå lite knas med tanke på penisavund teorin. tjejer som är så bra på att ignorera gör väl just det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

usch, så trött på meningslös psykologi.... VARFÖR SITTA O KOMMA PÅ DUMMA SAKER SOM INTE HAR NÅGON BETYDELSE

Grundforskning måste ju ske för att man skall ha någon bas att bygga på, förklaringsmodeller att applicera på olika problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera