Aviseringar
Rensa alla

Sinneslagsetik


Ämnesstartare

Jag tänkte på det här som Jesus sa någon gång. Var det inte han som skärpte de där smarta snubbarnas lag och sa att det var tanken/avsikten som räknas vilket gjorde det i princip omöjligt att vara syndfri?

Jag tror inte på Gud eller så, men vi säger att det föds en... Jonas i... Göteborg. Och Jonas har fått för sig att han måste döda alla med blont hår för att hans mamma, som hade blont hår gick igenom en enoooorm kris så nu tror Jonas att alla med blont hår måste bli räddade (läs: dödade) av honom. Hans avsikt/tankar är ju inte så onda.. vad säger Gud?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Vad du krånglar till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vad du krånglar till det.

jag dricker te. då tänker jag på religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

jag dricker te. då tänker jag på religion.

Vilken otroligt värdelös ritual!

Jag antar att du pratar om Gud som är beskriven i bibeln. Den guden vill åtminstone att ingen ska bryta mot budorden eller mot dödssynderna. Att de sedan blir frestade är helt okej, de kan ju inte hjälpa att de har syndiga tankar.

I fallet med Jonas så har det inget alls med gud att göra. Det är handlingen som är ond, även om avsikten är god. Om han skulle dödat i guds namn skulle det dock vara okej [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vilken otroligt värdelös ritual!

nej! te är ju gott! [surprised]

Mawns:

Jag antar att du pratar om Gud som är beskriven i bibeln. Den guden vill åtminstone att ingen ska bryta mot budorden eller mot dödssynderna. Att de sedan blir frestade är helt okej, de kan ju inte hjälpa att de har syndiga tankar.

Aa den snubben.

Mawns:

I fallet med Jonas så har det inget alls med gud att göra. Det är handlingen som är ond, även om avsikten är god. Om han skulle dödat i guds namn skulle det dock vara okej [y]

Så om jag råkar tappa en kökskniv från fönstret klyver nån människas skalle... då är det ju fortfarande en ond handling, men avsikten var ju god (om vi säger att jag typ.. tog kniven från min kompis som försökte döda min andra kompis.. )


   
SvaraCitera

Du skall inte dräpa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

Så om jag råkar tappa en kökskniv från fönstret klyver nån människas skalle... då är det ju fortfarande en ond handling, men avsikten var ju god (om vi säger att jag typ.. tog kniven från min kompis som försökte döda min andra kompis.. )

Nej, det där är ju inte en medveten handling. Det är kanske lite dumt i huvudet, men inte en ond gärning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Du skall inte dräpa

Du skall inte um:a

Mawns:

Nej, det där är ju inte en medveten handling. Det är kanske lite dumt i huvudet, men inte en ond gärning.

Då är ju Jonas oskyldig. Han dödar ju blonda tjejer för att han TROR det är bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

Då är ju Jonas oskyldig. Han dödar ju blonda tjejer för att han TROR det är bra!

Han må tro att det är bra, men han är fullt medveten om att han mördar folk. Det är inte du när du tappar en kniv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Han må tro att det är bra, men han är fullt medveten om att han mördar folk. Det är inte du när du tappar en kniv.

men innerst inne är jag medveten att jag kastar en kniv ut på en gata där det är fullt med människor? inre mördare inom mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

men innerst inne är jag medveten att jag kastar en kniv ut på en gata där det är fullt med människor? inre mördare inom mig?

Kanske. Men det här var väl en religiös fråga?


   
SvaraCitera
Gifted

Att skada andra är elakt, oavsett. Behövs ingen religion för att jag skall inse det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Kanske. Men det här var väl en religiös fråga?

aa.. eller ajg vet inte. men aa. vi säger det.

Gifted:

Att skada andra är elakt, oavsett. Behövs ingen religion för att jag skall inse det.

ofc. men om man inte förstår att det är elakt, är det fortfarande elakt då?


   
SvaraCitera

Mjälte:

Du skall inte um:a

Du skall inte citera


   
SvaraCitera

Mjälte:

ofc. men om man inte förstår att det är elakt, är det fortfarande elakt då?

Att ta någons liv är väl alltid elakt? Förutsatt att personen är emot det och egentligen vill leva.


   
SvaraCitera