Aviseringar
Rensa alla

Sirnica behöver recept!! snälla någon som vet :D:D


Ämnesstartare

Hittade precis namnet på pajen Sirnica som min killkompis från bosnien bjöd på när ja va liten det var så himmelskt gott, och nu hittade jag namnet på det men inget recept.
om det finns någon där från bosnien eller något land som brukar laga den här pajen, please ge mig receptet!


   
Citera

rocka_billy:

Hittade precis namnet på pajen Sirnica som min killkompis från bosnien bjöd på när ja va liten det var så himmelskt gott, och nu hittade jag namnet på det men inget recept.
om det finns någon där från bosnien eller något land som brukar laga den här pajen, please ge mig receptet!

Fråga passaro om du vågar. [cool] Fakear hit honom åt dig. [blush]

passaro:

Bosnienstyle


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Fakear hit honom åt dig.

ggreeeaat 😉


   
SvaraCitera

Jag är gift med en man ifrån bosnien och hjälper dig gärna med burek begreppet som jag har fått det berättas... Först och främst namnet burek betyder köttfärspaj... Ostpaj= sirnica... och grön paj ex spenatpaj= seljanica... Samlings namnet på dessa olika pajer är PITA.... Receptet du har fått passar till burek, alltså köttfärspaj och till sirnica ostpaj, seljanica har jag själv inte provat på.... Sirnica är också väldigt gott du gör degen precis på samma sätt och tar 500 gr keso med ca 200 gr cream freish och 2 ägg blanda ihop till en massa och lägg ut som en stringa över degen och rulla in det, och gör bullar...

Pensla bullarna med matolja och sätt in i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 20 min eller tills de fått färg... Ta sedan cream freish och pensla över bullarna och sätt in i ugnen igen ca 5 min...

Smaklig måltid

Sedan har jag ett annat väldigt gott recept på köttfärspaj alltså burek.... här kommer det

BUREK

En halv dl matolja "raps"
två teskedar salt
5 dl vatten..

Blanda ihop detta

Häll upp det i en ganska stor bunke sen lägger du i vetemjöl under omrörning tills det blir lagom som till en bröddeg tex långfranska... Knåda degen en stund...

Smält ca 100-150 gram margarin.
Sedan tar du och delar degen i 22 lika stora bitar och rullar ihop till små bullar. Sen kavlar du ut dem till tunna plattor på ca 15 cm i diameter. Lägg ut 4 stycken brevid varandra och pensla de med margarin... Sedan bygger du en hög med tio plattor en med 8 och två med 2... Pensla med margarin mellan varje platta men ej den översta... När det är klart kan du ta ca 500 gr köttfärs bland eller nöt... fräs med lök och krydda efter smak...

Ta en ugnsplåt och pensla med margarin sedan tar du den största högen med 10 plattor och kavla ut tills den täcker hela plåtens insida och upp en bit över kanterna...

Häll över ca en tredjedel av köttfärsen jämt över degen...

Kavla ut en av de högar som har två plattor och kavla ut tills den täcker köttfärsen och lägg över som ett lock och lägg över lika mycket köttfärs igen, sedan den andra högen av två plattor gör likadant.... Till sist kavlar du ut högen med 8 plattor och täcker sedan viker du över degkanterna från den understa degen som gick över kanterna. Pensla med margarin och sätt in i ugnen 200 grader ca 20-30 min tills färgen blir gyllenbrun....

Gott med grönsallad till med tomat, gurka och lite citronsaft tex...

Jag lovar det blir jättegott....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Smaklig måltid

tackar 😀


   
SvaraCitera

Hejhej. Jag har inget att tillägga till det som inglorious skrev, det är i princip så man gör det hela. Och, hja, det är väldigt gott, speciellt sirnica.

Smaklig måltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

du gör degen precis på samma sätt

så den väldigt tunna sprödiga degen jag i så många år gott runt och funderat på hur fasen man gör den består alltså av vatten olja , mjöl och salt? ^^


   
SvaraCitera

rocka_billy:

så den väldigt tunna sprödiga degen jag i så många år gott runt och funderat på hur fasen man gör den består alltså av vatten olja , mjöl och salt? ^^

Testa köp färdig smördeg i butik, skitgott!


   
SvaraCitera

Kan vara snäll och fixa ett lättföljt recept

Sirnica:
Fyllning:
500 gram keso
Tre ägg
En burk crème fraiche
250–500 gram grekisk ost (till exempel Feta )
Deg:
Ett kilo vetemjöl
Uppemot en liter ljummet vatten
Salt
Blanda alla ingredienserna, anpassa vattenmängden så att degen blir smidig och inte klibbig. Lägg sedan ett stort tygstycke på bakbordet och mjöla det ordentligt. Arbeta sedan ut degen till en stor rundel, cirka en halv centimeter tjock. Ringla olja över rundeln och bred ut så att degen täcks ordentligt. Skär degen i rutor, cirka en och en halv kvadratdecimeter stora. Smöra en plåt och smält cirka 150 gram smör i en kastrull. Sedan doppar du en degruta i smöret och drar ut den över plåten, försiktigt så att den blir riktigt tunn. Dra ut den ända till kanterna så att du kan trycka fast degen i plåtens kanter. Fortsätt med degbit efter degbit, doppa dem i det smälta smöret innan du drar ut dem över plåten. Efter att ha lagt på cirka åtta deglager brer du ut fyllningen över degen. Sedan bygger du på ovanpå fyllningen med resterande degrutor som du drar ut över fyllningen så att de bildar ett lock.
Pajen gräddas sedan i ugnen i 250 grader i 30 minuter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

seljanica

det är framför allt zeljanica jag var ute efter 😀 det var i alla fall den ja fick smaka hos min vän ^^ å nu googlade ja å dom såg exakt ut så här:

dessa måste jag bara kunna laga , nu blir jag riktigt hungrig ^^


   
SvaraCitera

Fan också, nu blev jag ju sugen... [sad]

Härligt att någon postade recept i alla fall, orkar inte leta upp färdiglagad.


   
SvaraCitera

inglorius:

Jag är gift med en man ifrån bosnien

[crazy]


   
SvaraCitera

iddqd:

Härligt att någon postade recept i alla fall, orkar inte leta upp färdiglagad.

Vart hittaru färdiglagad? Inte för att jag skulle ta och käka på restaurang då jag kan få det hemma, men kul att veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha shit alltså ni gjorde min kväll! 😀 jag älskar er, fan ska baka 10000 pajer med alla fyllningar ^^ å hoppas på att dom smakar lika gott som dom ja åt när ja var liten!


   
SvaraCitera

passaro:

Vart hittaru färdiglagad? Inte för att jag skulle ta och käka på restaurang då jag kan få det hemma, men kul att veta.

Tror det finns på den där affären som har en jävla massa utländska grejer och ligger bredvid ÖoB i Gamlestaden. Har i alla fall för mig det, längesen nu.


   
SvaraCitera