Aviseringar
Rensa alla

SJ`s misslykande


Ämnesstartare

SJ har misslyckats med att agera som den Svenska statliga järnvägen, SJ skapades för att hålla en hög standard på Sveriges rälsar, men denna standarden har försvunnit, speciellt efter att SJ förlorade sitt 100% monopol på järnvägen, men även innan det såg man att standarden långsamt sjönk.

I dag (denna månaden över huvudtaget) så har SJ-tågen kommit försenat nästan varje gång (samma sak med bussar i vissa delar av Sverige, fast inte där jag bor, tack och lov) eller att de till och med blir inställda p.g.a snöoväder, och visst det är en trovärdig anledning, MEN, detta problem existerar i stort sett inte i varken Norge eller Finland, varför?

Jo, för att SJ-Vagnar och lok börjar på att bli utslitna och deras standard var låg redan när de byggdes, istället för att vara hållbara så ville de göra dem snygga så att fler skulle åka tåg istället för att ta bilen, men se nu hur det gick (i längden) de faller sönder och måste ersättas, det är bara onödigt att försöka renovera sånt som bara kommer falla sönder igen om ett år!

För er som tycker som jag kan gå med i Facebook-gruppen "Vi som vill återinföra gamla SJ"

Fast detta är vad jag tycker, vad tycker ni? Vad tycker ni om det Statliga monopolet på järnvägen (SJ)?


   
Citera
Ämnesstartare

AdamVikingen:

eller att de till och med blir inställda p.g.a snöoväder, och visst det är en trovärdig anledning, MEN, detta problem existerar i stort sett inte i varken Norge eller Finland, varför?

kollektivtrafik i allmänhet nu.
ibland kommer inte min buss. då ringer jag det där servicenumret, men där säger en inspelad röst att man inte kan ringa dit för de kan inte svara. den tjänsten är väl nedlagd för att dehelt enkelt inte orkar bry sig om alla fel. då får jag vänta som bäst en timme men oftast typ två eller tre på nästa buss:S
när sen den bussen jag skuloe ta tillslut, kom. var den försenad och busscahuffören ägnar typ en kvart åt att hålla på med kvitton och växel, jag bad hyan åka för jag hade en tid att passa ( ljug men VAFAN) så sa han

"men du vet! det är snö ute idag! heheheh!!!!! det är halt ute! alla har tider att passa, inte bara DUUUUUU [mad]"

jag: det är väl ingen nyhet direkt??

det ör faktiskt ingen jävla ny


   
SvaraCitera

Statligt monopol är i vissa fall bra, SJ är ett sånt fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AdamVikingen:

Fast detta är vad jag tycker, vad tycker ni? Vad tycker ni om det Statliga monopolet på järnvägen (SJ)?

Tycker det ska avskaffas. Förjävligt att skattemedel ska pumpas in i ett företag som inte kan se till att trafiken fungerar. Mina pengar kan gå till bättre saker än det. Avskaffa monopolet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Avskaffa monopolet.

det är redna avskaffat quew


   
SvaraCitera

det hjälper inte om dom får monopol igen om staten fortsätter vägra att satsa på järnvägen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

det är redna avskaffat quew

Jaså? Jag hade för mig att det var under utredning och att det ska avskaffas men inte att det redan är det. Aja bra i vilket fall och man får gärna sälja ut hela SJ för min del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

det är redna avskaffat quew

Inte till 100%

OF 5:

det hjälper inte om dom får monopol igen om staten fortsätter vägra att satsa på järnvägen

"De Rödgröna" har en plan om att lägga en hel del pengar på just kollektivtrafiken (lite sent att ta upp nu men bättre sent än aldrig)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Tycker det ska avskaffas. Förjävligt att skattemedel ska pumpas in i ett företag som inte kan se till att trafiken fungerar. Mina pengar kan gå till bättre saker än det. Avskaffa monopolet.

Eftersom staten inte ens lägger några pengar på SJ längre, därav varför jag har startat facebook-gruppen: "Vi som vill återinföra gamla SJ"[y] där staten lägger pengar på kollektivtrafiken istället för på sprit[crazy] (Som Fredde Reinfeldt gjorde)


   
SvaraCitera

Men herregud, om ni skulle ersätta TIDEN då ni KLAGAR eller ens TÄNKER på SJ med att JOBBA och TJÄNA PENGAR så skulle ni ha råd med BIL eller TAXI och där har ni lösningen - då SLIPPER NI klaga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Men herregud, om ni skulle ersätta TIDEN då ni KLAGAR eller ens TÄNKER på SJ med att JOBBA och TJÄNA PENGAR så skulle ni ha råd med BIL eller TAXI och där har ni lösningen - då SLIPPER NI klaga.

Majoriteten av alla på UM är ungdomar, d.v.s under 18 och folk under 18 arbetar inte.


   
SvaraCitera

AdamVikingen:

Majoriteten av alla på UM är ungdomar, d.v.s under 18 och folk under 18 arbetar inte.

Folk under 18 jobbar visst, eller kanske inte lata människor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Folk under 18 jobbar visst, eller kanske inte lata människor

Inte med fast anställning, för i sådana fall skulle det vara barnarbete (om inte sommararbete)


   
SvaraCitera

Sen kanske ni ska klaga mer på regeringarna som varit innan som satsat mer på vägar, även om det är bra det med, istället för järnvägen. Först nu med den nuvarande regeringen man börjat satsa mer på järnvägen, återstår att se hur det kommer att gå.

En annan fråga: Sen borde väl SJ ha en hel del money att satsa själva på järnvägen med tanke på deras ibland skyhöga priser? [tard]


   
SvaraCitera

AdamVikingen:

Inte med fast anställning

beror ju på vilket jobb 😛
en polare till mig hade fast anställning på McDonalds innan han fyllt 18 😛


   
SvaraCitera