Aviseringar
Rensa alla

SJ tåg inställda, idag,igen!


Ämnesstartare

mopsen:

Skillnaden är också att de valt att bo där. [smile]

Jo självfallet! Men det var ju inte riktigt det mitt inlägg handlade om utan varför tågen i södra Sverige får sådana problem när inte tågen får några problem alls uppe i Norrland???

Nu handlar nästan halva nyhetssändning varje dag om SJs tågproblem i södra Sverige. Men Norrland då? Dom har likadan vinter varje år!

Blivande_japan:

nog för att jag inte ofta åker tåg till norrland, men samtliga gånger jag gjort det vintertid har det varit något problem iaf.

Detta är sällan man hör någonting i TV om? Ska ärligt erkänna att jag aldrig varit norr om in- o utflygningsramparna på Stockholm Arlanda. [blush] ... [blush] ... [blush]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Detta är sällan man hör någonting i TV om? Ska ärligt erkänna att jag aldrig varit norr om in- o utflygningsramparna på Stockholm Arlanda. [blush] ... [blush] ... [blush]

har inte varit det ofta heller, så vet inte om jag bara haft otur el nått... men dåligt av dig att uttala dig om du inte vet![no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

har inte varit det ofta heller, så vet inte om jag bara haft otur el nått... men dåligt av dig att uttala dig om du inte vet![no-no]

Dåligt o dåligt??? Jag uttalar mig inte av egen erfarenhet utan enbart av det media sprider. SVTs TV utsändningar ska väl vara objektiva... eller?

Man behöver inte vara på plats för att ha en åsikt! Hur många var på plats vid jordbävningen i Haiti men det är tusentals svenskar på olika forum som haft tusentals o åter tusentals med åsikter om händelsen. [smile]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Dåligt o dåligt??? Jag uttalar mig inte av egen erfarenhet utan enbart av det media sprider. SVTs TV utsändningar ska väl vara objektiva... eller?

aha, men lät först som att du bara gjorde egna antaganden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

aha, men lät först som att du bara gjorde egna antaganden

Ja, självfallet var mina "egna antaganden" enbart baserade på det media sprider. Jag har inte åkt tåg på kanske... 10 år... kanske 15 år... när jag var barn. Det är säkert flera år sedan jag såg ett tåg IRL. Men jag har ju sett tåg på bild o i TV.

Med bakgrund av att halva nyhetssändningarna de senaste dagarna enbart handlat om alla tågproblem i södra o mellersta Sverige så drar jag den slutsatsen att... antingen har de aldrig några tågproblem o norra Sverige genom att man aldrig hör talas om på TV att tågen har isat igen i Norrland, tågen har svårt att komma fram på grund av för mycket snö mm mm mm.

Eller kan det ju vara av den enkla anledningen att de inte har några tåg i Norrland!? Vad vet jag??? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ ALLA SOM GNÄLLER PÅ SJ OCH SL ATT JAG VILL DÖDA ER

SJ kan inte ens komma i tid även om det är solsken och världen är ritad i pastellfärger, så man får gnälla hur mycket man vill på dom. Det är helt klart delvis deras fel, eftersom att de suger.

Fast här nere i Skåne så har de faktiskt varit helt okej, jag är van vid att deras tåg alltid är runt 40 minuter försenade så jag har inte märkt någon större skillnad.


   
SvaraCitera

jag hoppas bara det fixar sig till helgen så jag kan ta mig från Stockholm till Göteborg. Annars ska nån seriöst få lida! [badgrin]


   
SvaraCitera
KSENIA

tycker att sj är sämst bara för att de är så himla dyra, men i dessa tider är de t faktiskt banverket som är sämst :S:S


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Är det inte samma tåg som går i nordligaste Norrland som går här nere i södra o mellersta Sverige?

Tror SJ går upp till Umeå, ungefär. Där jag bor har vi ett tågbolag vid namn Veolia istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

kul att mamma gråter bara för att man har ingen chans att komma upp -,- blir jävligt lack

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Tror SJ går upp till Umeå, ungefär. Där jag bor har vi ett tågbolag vid namn Veolia istället.

Tåg går väl tom mellan Kiruna och Narvik - jag tänker på järnmalmstransporterna från världens största järnmalmsgruva i Kiruna ut till norska kusten.


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Tåg går väl tom mellan Kiruna och Narvik - jag tänker på järnmalmstransporterna från världens största järnmalmsgruva i Kiruna ut till norska kusten.

Ja, klart det går tåg i nordligaste Sverige också. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Ja, klart det går tåg i nordligaste Sverige också. [zzz]

Det är det jag menar. Kylan här nere i södra Sverige går ju inte att jämföra med den "arktiska" kyla som råder uppe i norra Norrland. När vi klagar på att vi får en halvmeter snö så kanske de har ett snötäcke på 2 meter i norra Norrland. Men man hör aldrig talas om på TV att tågen uppe i Norrland strejkar. Men så fort det blir några grader kallt här nere o det kommer några snöflingar så är det rena kaoset hos SJ.

Nu minns jag inte exakt siffrorna men de nämnde bl a hur många tusen ton med is ett tåg (de nya moderna X2000 heter de väl) får frakta runt på här nere i södra Sverige... till ingen nytta på grund av att de blir igenisade!?!?!?

Blir inte tågen igenisade uppe i Norrland? I'm fuckin' surprised. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HA HA


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Det är det jag menar. Kylan här nere i södra Sverige går ju inte att jämföra med den "arktiska" kyla som råder uppe i norra Norrland. När vi klagar på att vi får en halvmeter snö så kanske de har ett snötäcke på 2 meter i norra Norrland.

Jag tror att du har en aning överdriven bild av Norrland. Detta var mest bara skrattretande:

TheSpookyMan:

skillnaden är att då snackar vi om temperaturer under både 30 minusgrader o 40 minusgrader

Jag har varit med om att det har varit -40 en gång i hela mitt liv. Det hör verkligen till ovanligheterna. [zzz] Visst kan det hända att temperaturen sjunker till omkring -30 några dagar under vintern, men det är även det något som är rätt ovanligt. Och över 1,5 meter snö? Nja, snarare 30-40 cm.

Jag åker tåg så sällan så jag kan inte riktigt uttala mig angående hur de klarar sig på vintern. Grejen är den att det är betydligt mycket färre som åker tåg här. Ska man ta sig till eller från jobb eller skola och bor en bit bort åker man buss eller bil, tåg är något man åker om man ska åka långt. Därför blir det långt ifrån samma problem om tågen inte kan gå om det är för mycket snö här som det blir i Stockholm och liknande. Sedan får vi ju snö varje år, utan undantag - det är en självklarhet, medan det i Stockholm och söderut inte är säkert att man får någon snö alls under året. Det är väl inte så konstigt att det söderut blir större problem om det kommer väldigt mycket snö än vad det blir här eftersom vi har både vana och antagligen är bättre rustade inför mycket snö, snöoväder och liknande.

Oj. Långt.


   
SvaraCitera