Aviseringar
Rensa alla

självkänsla?


Ämnesstartare

Hej! Vad brukar ni göra för att få bättre självkänsla? [smile]


   
Citera

Ta mig i kragen[no-no]


   
SvaraCitera

försöker bli av med lite självkänsla snarare, kan tänka mig att jag i sånt fall skulle jämföra mig med andra och konstatera att de är idioter och att det är ett under att dem fortfarande vet hur man andas.


   
SvaraCitera

Gå ut och träna på något sätt, adrenalinkicken och det ökade testosteronet ger en automatiskt bättre självförtroende/självkänsla. Plus att man känner sig bättre över att man faktiskt gjort något produktivt.


   
SvaraCitera

eppesen:

Hej! Vad brukar ni göra för att få bättre självkänsla? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

försöker bli av med lite självkänsla snarare, kan tänka mig att jag i sånt fall skulle jämföra mig med andra och konstatera att de är idioter och att det är ett under att dem fortfarande vet hur man andas.

På vilket sätt konstaterar du att alla andra är idioter genom att skaffa sämre självkänsla?


   
SvaraCitera

everybody:

På vilket sätt konstaterar du att alla andra är idioter genom att skaffa sämre självkänsla?

Hör inte ihop, beskrev mitt problem först, gav sen ts lösningen på hans problem, sorry om detta ej framgick.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

försöker bli av med lite självkänsla snarare, kan tänka mig att jag i sånt fall skulle jämföra mig med andra och konstatera att de är idioter


   
SvaraCitera

everybody:

dazed: försöker bli av med lite självkänsla snarare, kan tänka mig att jag i sånt fall skulle jämföra mig med andra och konstatera att de är idioter

ja det var klantigt skrivet


   
SvaraCitera

1. Avstå från positivt tänkande. Du kan tänka istället något i stilen med: ”Än sen om jag inte duger till och inte är så intelligent som jag trodde, jag struntar i det.”

2. Kämpa inte emot dina negativa tankar, acceptera dem. Tänk på att acceptans inte är samma sak som att ge upp och bli passiv utan är ett sätt att förhålla dig till dina negativa tankar. Du tar beslutet att acceptera att de finns där samtidigt som du ändå gör det som är viktigt för dig och gynnar dig, med andra ord du låter dig inte styras av dina negativa tankar. Ett exempel: ”Jag accepterar att jag inte har några höga tankar om mig själv just nu, dessa tankar får finnas där men jag kommer att fortsätta med mina studier ändå.”

3. Tänkt de värsta negativa tankarna om dig själv och stanna, följ upp och överdriv dem in i absurdum. När du exponerar dig för dina värsta tankar på detta sätt förlorar de kraft och minskar i intensitet på sikt.

4. Betrakta dina negativa tankar som bara tankar som kommer och går. De är som molnen på himlen eller löv som flyter i floden. Du kan säga till dig själv: ”Där kommer en negativ tanke om mig själv, men den här är bara en tanke, jag noterar att jag tänker den men låter den passera som molnen färdas genom himlen eller lövet som flyter förbi.”


   
SvaraCitera

tror på oföränderlighetsprincipen.


   
SvaraCitera

kan inte få bättre självkänsla


   
SvaraCitera