Aviseringar
Rensa alla

Självkänsla


aamine
Ämnesstartare

Funderar mycket på hur man ska kunna få sin självkänsla och höja sitt självförtroende, för det är verkligen något man behöver för att kunna försöka ta sig igenom saker lättare och inte ta in så mycket skit.

Försökt ett antal gånger att ta in allt posetivt, eller försöker helt enkelt men det kan försvinna snabbt, har ni något tips eller hur ni gjort för att få er en självkänsla? Och försöka att inte ta in allt runtom och att acceptera sig själv som den person man är och visa sig stark. 


   
Citera
zercko

Något jag själv försöker att använda mig av är en sorts liten adressbok där jag skriver för varje bokstav minst EN sak om mig själv som jag gillar och som är allmänt bra. Det är något som jag själv har fått råd till så jag försöker med det.


   
SvaraCitera
zercko

Komplimera sig själv är också en grej


   
SvaraCitera

Acceptera att man är tillräcklig.


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

zercko:

Något jag själv försöker att använda mig av är en sorts liten adressbok där jag skriver för varje bokstav minst EN sak om mig själv som jag gillar och som är allmänt bra. Det är något som jag själv har fått råd till så jag försöker med det.

Har också gjort så innan, men dock inte skrivit i en andressbok. Men ska nog ta & börja med det igen, iallafall ge det en chans.


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

Burg:

Acceptera att man är tillräcklig.

Ja, såklart man försöker det, men inte så lätt.  Men som du säger är att man får bara acceptera, man kan inte något mer än det, att acceptera sig själv kan bli en stor förändring, att kunna vara stolt över sigsjälv och vem man är.


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

zercko:

Komplimera sig själv är också en grej

Jo, det är en av dom bästa saker man kan göra. Men har väldigt lätt att ta in allt såkallat negativit om mitt utseende och ser mig själv efter vad dom sagt. 


   
SvaraCitera

sätta gränser
inte låta folk trycka ner en
inte tro det är dåligt att acceptera sig själv
göra saker man tycker är bra


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

ennie:

sätta gränser
inte låta folk trycka ner en
inte tro det är dåligt att acceptera sig själv
göra saker man tycker är bra

Tycker verkligen inte att de är dåligt att tycka om sig själv. Och det som är svårt är just det med att folk trycker ner en, kan ta åt mig en del för ofta. 


   
SvaraCitera

varje dag skriva ner tre saker man gjort bra och tre saker man är tacksam över.


   
SvaraCitera

aamine: Tycker verkligen inte att de är dåligt att tycka om sig själv. Och det som är svårt är just det med att folk trycker ner en, kan ta åt mig en del för ofta.

försök att inte lyssna på dem. de är säkert bara osäkra och rädda som gör så och kanske inte ens menar det de säger.


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

Blivande_japan:

varje dag skriva ner tre saker man gjort bra och tre saker man är tacksam över.

3 saker kanske jag inte kommer på varje dag, men minst 1 iallafall då.


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

ennie:

försök att inte lyssna på dem. de är säkert bara osäkra och rädda som gör så och kanske inte ens menar det de säger.

Det är väll något sådant man kan kalla det.


   
SvaraCitera
zercko

aamine:

Jo, det är en av dom bästa saker man kan göra. Men har väldigt lätt att ta in allt såkallat negativit om mitt utseende och ser mig själv efter vad dom sagt. 

tyvärr så är våran hjärna skapad på det viset att vi lättare tar till oss all negativitet, men ta en chans iallafall. Du kommer antagligen inte ens märka när det börjar funka.


   
SvaraCitera

aamine:

3 saker kanske jag inte kommer på varje dag, men minst 1 iallafall då.

Det är just det som är grejen, i början när man har dåligt självförtroende/självkänsla så kommer det vara svårt att hitta på tre saker, men efterhand blir det lättare. Dock SKA man redan från början skriva 3, även om det är jättesvårt och slutar med att man skriver larviga saker i stil med "jag gjorde en fin rosett på mina skor".


   
SvaraCitera