Aviseringar
Rensa alla

Självkänsla


Bakric

Michel de Montaigne hade väldigt jordnära tankar gällande självkänsla


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

varje dag skriva ner tre saker man gjort bra och tre saker man är tacksam över.

Mia Törnblom, is that you????


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är en bra grej att göra. Det är så lätt att glömma allt det fina man har och saker man är bra på och bara fokusera på det som är dåligt.


   
SvaraCitera

isola:

Har ej fått det därifrån, men förvisso kan det ju vara där personen som sagt det till mig fått det ifrån.


   
SvaraCitera

Gör något ballt.


   
SvaraCitera

aamine:

3 saker kanske jag inte kommer på varje dag, men minst 1 iallafall då.

Ja underskatta inte detta... det svåra är att faktiskt göra det. 


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Det är just det som är grejen, i början när man har dåligt självförtroende/självkänsla så kommer det vara svårt att hitta på tre saker, men efterhand blir det lättare. Dock SKA man redan från början skriva 3, även om det är jättesvårt och slutar med att man skriver larviga saker i stil med "jag gjorde en fin rosett på mina skor".

Bara det blir något liksom.


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

isola:

Jag tycker att det är en bra grej att göra. Det är så lätt att glömma allt det fina man har och saker man är bra på och bara fokusera på det som är dåligt.

Det blir liksom bara att man har fokus på sig själv och så upptagen med hur man ser ut osv. Och man kan säga att det kan ta väldigt mycket 'kraft' utav att tänka på det ständigt hela dagarna. Och ett lätt på trycket skulle aldrig var fel, har lätt att acceptera andra men inte mig själv. :/ 


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Jo, jag ser det som en svår grej. För brukar oftast se de mesta som negativt o då är det dom tankarna som kommer upp och ser allt som jag gör blir bara fel. Så vet inte riktigt med just den grejen :/


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

iddqd:

Gör något ballt.

Ballt? Som vadå? 


   
SvaraCitera

aamine:
Bara det blir något liksom.

alltid kan man hitta på något


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

Blivande_japan:
alltid kan man hitta på något

Yes det stämmer.


   
SvaraCitera

När jag gick hos kurator så sa hon till mig att "skriv ner tre mål varje månad och gör allt för att uppnå dem". Det gjorde jag, och ungefär ett halvår senare så märkte jag att oj shit jag är inte värdelös jag kan faktiskt göra saker om jag vill hehe. 

Men det är lite olika, funkar nog inte så för alla. Beror ju helt på vad den dåliga självkänslan kommer från. För mig handlade det om mobbning. 


   
SvaraCitera

aamine:

Det blir liksom bara att man har fokus på sig själv och så upptagen med hur man ser ut osv. Och man kan säga att det kan ta väldigt mycket 'kraft' utav att tänka på det ständigt hela dagarna. Och ett lätt på trycket skulle aldrig var fel, har lätt att acceptera andra men inte mig själv. :/ 

man är för det mesta sin egen värsta kritiker, kom ihåg det.


   
SvaraCitera

aamine:
Ballt? Som vadå? 

Vad som helst som du kan känna dig stolt över typ! 


   
SvaraCitera