Aviseringar
Rensa alla

Självkörande bilar i Sverige


Ämnesstartare

Självkörande bilar i Sverige är inte allt för långt ifrån verklighet. Men hur ska vi förhålla oss till detta? Vem är skyldig när en självkörande bil skapar en olycka? är det förarens fel? eller tillverkaren?

(Svara gärna på denna enkäten som används i en C-uppsats. det är 12 kryssfrågor samt 4 scenarion.
där frågor som "Jag skulle känna mig trygg vid att sätta mitt barn i en bil utan mänsklig förare som automatiskt kör honom/henne till skolan" och "Jag skulle känna mig mer trygg till att dela trafiken med självstyrande bilar gentemot andra manuellt styrda bilar." förekommer.
här är länken till enkäten: https://forms.gle/qKdNUCGpuqHkd1jL6 )

Man kan alltid säga: "ja men det beror på vad som står i avtalet". bortse från detta och tänk, vem tycker du ska bära ansvar?


   
Citera

När allt självkörande tar över så kan vi bara skylla på oss själva för att vi inte satte stopp på galenskaperna. Olyckor är inte en så stor grej enligt mig eftersom det redan sker i enormt stor utsträckning och det går helt enkelt inte att undvika med självstyrande bilar. 

Problemet är de hundratusentals som blir arbetslösa och i princip värdelös på jobbmarknaden. Det handlar inte bara om självstyrande bilar. 


   
SvaraCitera
Cobrak

bara bojkotta idén öh


   
SvaraCitera

Jag skulle inte lita på det.


   
SvaraCitera

Hade alla haft en självkörande bil så hade det inte funnits några olyckor där två bilar ska ha varit inblandade. Sen kommer det såklart finnas avvikelser gällande vilda djur eller idioter som bara klivet rätt ut. Det går inte att undvika oavsett om det är en självkörande bil eller en människa som kör.


   
SvaraCitera

Om elektroniken fungerade till 100% och aldrig någonsin kunde gå sönder, bli fel på eller manipuleras utifrån så skulle jag "kanske" tro på idén med självkörande fordon. Men vi vet att all elektronik kan det bli fel på och all elektronik kan gå sönder och all elektronik kan manipuleras så mitt svar är ett BESTÄMT NEJ TACK!

På frågan vem som blir ansvarig när en självkörande bil skapar en olycka? Ja, vad tror du själv? Den enskilda lilla bilägaren som inte har råd med duktiga advokater som kostar tusentals kronor i timman eller den miljardstinna biltillverkaren som kan anlita hur många duktiga advokater som helst utan att det påverkar deras ekonomi det minsta?


   
SvaraCitera

Självklart måste vi vara emot utveckling! Vi måste vara bakåtsträvare! Nej till elbilar, självkörande bilar, allt som gör att färre olyckor sker överlag, inte bara i trafiken!!!

Skämt åsido - OM tillverkaren själv säger att bilen är självkörande och kan användas på sådant sätt och inte bara ska användas som ett hjälpmedel för att undvika olyckor så är tillverkaren skyldig. MEN - idag så är självkörande tekniken inte fullständig och alla biltillverkare varnar att man alltid ska vara uppmärksam på vägen och aldrig släppa ratten - dom flesta (alla?) tillverkare har till och med sett till att man inte kan låta sin bil vara helt självkörande. Händer en olycka under dom omständigheterna är det 100% föraren som är skyldig.

jsvensson:
Hade alla haft en självkörande bil så hade det inte funnits några olyckor där två bilar ska ha varit inblandade. Sen kommer det såklart finnas avvikelser gällande vilda djur eller idioter som bara klivet rätt ut. Det går inte att undvika oavsett om det är en självkörande bil eller en människa som kör.

Det funkar inte riktigt så. Den självkörande tekniken kommer aldrig att vara helt felfri - men - antalet olyckor och allvarliga olyckor kommer drastiskt att minska - på alla områden (bil-djur, bil-människa, bil-bil).

Vi ska absolut utveckla den självkörande tekniken - men - inte glömma att anpassa lagen därefter. För detta kommer att spara enorma mängder pengar när mycket färre dör och skadas allvarligt i olyckor. Valet ska dock alltid finnas att själv köra bilen om man nu vill det. Vissa gillar trots allt att köra.

Sist men inte minst: Jag tror inte på att ens den självkörande tekniken kommer att kunna se till att dödsolyckor i trafiken blir 0 per år - men jag tror att det närmaste vi kan komma 0 dödsolyckor är med självkörande teknik.

Hjärta


   
SvaraCitera

Självkörande bilar kommer att skapa kaos under Svenska vintrar så jag tror knappast att det kommer att vara särskilt populärt de närmsta 10-20 åren. Där jag bor är det trafikkaos varje dag på morgon, vid lunch och på eftermiddagen, dessa självkörande saker kan knappast ta säkra beslut när det är totalt kaos. Det är sedan ägaren till fordonet som får stå till svars för att denne äger fordonet som skapade skadan. Förare är opålitliga och en självkörande bil kan knappast läsa tanken på medtrafikanter som inte kör som robotar.


   
SvaraCitera