Aviseringar
Rensa alla

Självlärd gitarrist eller?


Ämnesstartare

Heej! Idag frågade jag mammas sambo om jag fick låna hans gitarr för att jag har varit rätt intresserad av att lära mig spela. Så nu undrar jag om någon har några tips på hemsidor/kanaler/videor/osv som lär ut hur man spelar, kan några ackord ensålänge och har typ lärt mig en och en halv låt 😀


   
Citera

kolla på youtube kanske är ett första steg.


   
SvaraCitera

Att lära sig låtar är skitbra, då kan du använda dom teknikerna när du improviserar. Kom ihåg att det inte ska vara för lätt heller, det är utmaningen som ger färdighet.

Upprepning är nyckeln, är nånting svårt så gör du det långsammare och sen ökar hastigheten i takt som du vänjer dig

Sen måste du också köpa minst en gitarr i månaden, och alla måste se exakt likadana ut... Annars är du ingen riktig musikerGlatt skålande


   
SvaraCitera

YouTube, finns säkert bra gratisappar också


   
SvaraCitera

sgt.sunshine

Annars är du ingen riktig musikerGlatt skålande

att säga att någon inte är riktigt musiker är ju elakt sagt, ha lite respekt han håller ju på att lära sig 😛


   
SvaraCitera

YouTube är perfekt! Skitkul att du försöker lära dig spela gitarr. 
Själv tycker jag att muskelminne är en av de viktigaste sakerna, du måste helt enkelt nöta ackorden om och om tills de sitter naturligt, utan att ens behöva tänka på det! Blink

Men på YouTube finns massvis med olika tutorials, kan tipsa dig om Björns Musikskola (Tror jag han hette? Rullar ögonen) som har superenkla Ted Gärdestad-låtar!

Det blir mycket roligare att öva på låtar som du själv tycker om, känslan när en låt sakta men säkert börjar sitta gör det hela så mycket mer värt det!

Lycka till!


   
SvaraCitera

agnesberg:

att säga att någon inte är riktigt musiker är ju elakt sagt, ha lite respekt han håller ju på att lära sig 😛

För det första så sa jag inte det, för det andra så är man inte en "riktig musiker" än om man precis plockat upp en gitarr för första gången, och för det tredje så skojade jag.


   
SvaraCitera

jag kan lära dig på 10 minuter 


   
SvaraCitera
loke
 loke

gör det inte ont i fingrarna?


   
SvaraCitera