Aviseringar
Rensa alla

Självmord


Ämnesstartare

Nej. Som tur är så har jag inte såna korkade vänner och ingen jag känner är så pass deprimerad, vad jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä, bara en UMare jag tyckte väldigt mycket om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller ja 1 jag kände flyktigt tog livet av sig och sedan har jag några gamla vänner som legat inne på bevakning efter misslyckade försök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Som tur är så har jag inte såna korkade vänner

när du inte vet vad en depression kan ställa till med ska du inte uttala dig..handlar inte om att va korkad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KristalleN:

när du inte vet vad en depression kan ställa till med ska du inte uttala dig..handlar inte om att va korkad

Jo, för mig handlar det enbart om att vara korkad då man oftast kan få hjälp, om inte av vänner eller familj så finns det andra.

Självmord är fegt sätt att ge upp på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Jo, för mig handlar det enbart om att vara korkad då man oftast kan få hjälp, om inte av vänner eller familj så finns det andra.

Det finns dock gott om folk som inte får hjälp utan bara skickas runt i systemet.

MikaelH:

Självmord är fegt sätt att ge upp på.

Det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just den saken är något jag verkligen stör mig på! Att vissa, eller snarare de flesta, inte tar de som lider av en depression på allvar. Jag menar, en depression är en sjukdom och en farlig sådan!
Folk som är otroligt deprimerade och självmordsbenägna får ofta höra "ryck upp dig din patetiska jävel, tänk på alla andra runt omkring dig!" eller "hur fan kan man vilja ta sitt liv?". Jaaa, allt blir ju jättemycket bättre av att man får höra så när man mår så dåligt att man inte bryr sig om familjen, flick/pojkvännen lever, vad polarna gör och allt man själv vill är att dö.[mad]

Man ska hjälpa personer som är självmordsbenägna, inte trycka ner dom.

jag tror jag skrev det där för att jag gick igång lite på mikaelH


   
SvaraCitera

Det finns många i den situationen.
I snitt 9 miljoner människor om året begår självmord.


   
SvaraCitera

KristalleN:

undrar bara om det är någon mer än jag som personligen drabbats av att någon nära har valt den utvägen?

min kompis brorsa, kände inte honom men jag såg hur det påverkade min kompis .. och enligt psykologerna har jag försökt [shake]


   
SvaraCitera

EHm. Jag måste rätta mig:
Drygt 1 miljon människor / år. Fast, det finns ett stort mörkertal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sheempancen:

ag tror jag skrev det där för att jag gick igång lite på mikaelH

du skrev det jag ville skriva[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Det finns dock gott om folk som inte får hjälp utan bara skickas runt i systemet.

Och det är hemskt! Men som sagt, vänner, familj, psykolog, läkare..något måste ju finnas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Och det är hemskt! Men som sagt, vänner, familj, psykolog, läkare..något måste ju finnas.

Ja det är det verkligen och vänner och familj räcker inte alltid i sådana situationer och istället för att få ordentlig och professionell hjälp så skickas personerna runt mellan olika läkare och psykologer och sen är ju inte Sveriges sjukvård direkt bra heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

istället för att få ordentlig och professionell hjälp så skickas personerna runt mellan olika läkare och psykologer

I vissa fall. Vi kan inte säga att alla här blir behandlade så illa..
Men det är hemskt om det nu är så.

DeathOrGlory:

Sveriges sjukvård direkt bra

Där misstar du dig! Jämför sverige med många andra länger så ligger vi på topp. Jag känner en del läkare samt vänner som just nu studerar medicin både i sverige och i Italien. Vi har det OTROLIGT bra i sverige kan jag säga dig.

Men vi kan få det bättre, och det är det skattepengar ska gå till istället för gratis abort & soc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Där misstar du dig! Jämför sverige med många andra länger så ligger vi på topp. Jag känner en del läkare samt vänner som just nu studerar medicin både i sverige och i Italien. Vi har det OTROLIGT bra i sverige kan jag säga dig.

Det är lätt att få sjukvård i Sverige ja men sjukvården är långt ifrån lika duktig som övriga Europa. Folk som opererades för nackskada i Sverige fick åka till Spanien och fixa felet svenska läkare gjorde för att sedan fixa ursprungs felet. Jag har själv en kompis som fick åka till Tyskland för att svenska sjukvården inte kunde hjälpa han ordentligt.


   
SvaraCitera