Aviseringar
Rensa alla

Självmord, rätt eller fel?


Ämnesstartare

Som jag har förstått det så är väldigt många oense om är rätt eller fel att begå. Vissa tycker att människor som begår självmord är fega, vissa tycker att människor har som skyldighet till sina anhöriga att fortsätta leva, vissa tycker att folk får göra vad dom vill. Det finns säkert fler och mer detaljerade orsaker också..

Ofta när folk begår självmord så är man så mycket nere på botten att man inte tänker speciellt långt. Man vill bara dö, och man tänker definitivt inte på att kompisen eller familjen blir ledsen. Snarare är det så att man tänker att "dom skulle ändå inte bry sig, dom vill nog ha mig död..". Som sagt, psyket blir ofta lite rubbat när man är som mest inne i såna tankar.

Vad tycker ni? Jag tycker att alla har rätt att bestämma över sina egna liv.


   
Citera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

[rolleyes]


   
SvaraCitera

när det kommer till vänner jag bryr mig om:fel
när det kommer till mig:rätt


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

Dock lite själviskt


   
SvaraCitera
Åtta

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

Den enda som bör ha rätt till ens liv är en själv. Således bör det även vara ens eget beslut att avsluta det.


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har man vänner och familj är det fel. Har man inga nära och kära, visst. Då är det ingen som bryr sig, precis som den där tjejen som tog självmord på min skola - ingen brydde sig.


   
SvaraCitera

Yogi:

precis som den där tjejen som tog självmord på min skola - ingen brydde sig.

Det var jag. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Det var jag.

Omöjligt! [no-no]


   
SvaraCitera

0100:

vet inte (Du röstade på detta alternativ)

Beror helt och hållet på situationen.

Man kan inte leva sitt liv för någon annans skull, det är helt enkelt inte rätt. Så om man verkligen vill dö, så bör man få göra det.

Samtidigt är många personer med självmordstankar deprimerade, och oförmögna att se att det depressionen med största sannolikhet kommer att gå över. I detta tillstånd kan man inte ta rationella beslut och egentligen inte ta ansvar för sitt eget liv, därför bör dessa människor inte få begå självmord bara för att de känner för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan, orkar inte ens läsa hela tråden. Men om man inte får ta sitt liv, sitt eget liv, vad fan får man göra då? Frågade någon sina födda barn om de vill bli födda eller? Nej, på samma sätt så kan man väl inte kalla dem fega, omogna eller vad man nu än kallar dem som till slut tar självmord.

Ta inte det fel. Om någon tar självmord ligger vi långt bak i samhället. Massa fixeringar, perfektion, utseendefixering osv., sen finns det ju såna fall där livet bara är så low så det inte ens kan defineras som ett "liv". Men just i Sverige tycker jag att man ska kolla mer på de som är i skolan, när de är i skolan och lika mycket om de är hemma. Sen om det är några "coolingar" som skolkar bara för att dem vill sitta vid stranden och göra det som är tydligen så mycket viktigare, är en annan sak.

Då kommer diskussionen om dödshjälp in. Ska man eller ska man inte? Vem är det som bestämmer det? Någon måste göra det åt en, vem? Var går gränsen? Osv...

tramsnisse:

I detta tillstånd kan man inte ta rationella beslut och egentligen inte ta ansvar för sitt eget liv, därför bör dessa människor inte få begå självmord bara för att de känner för det.

Så, man får bara ta självmord när man är on top of the world, det du säger? [smile]

"ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH, FAN VAD JAG ÄR GLAD. Nej men vänta, förra månaden ville jag ta självmord. Men då kunde jag inte ta beslut eftersom jag var ledsen. Men nu när jag är så glad och inte så deprimerad länge kan jag ju ta det nu! Jaaa!"

I princip är det det du säger.


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

dock tycker jag att den som planerar att ta livet av sej borde tänka lite (ganska jävla mycket) på dom runt omkring. familj, vänner osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

Men samtidigt så är det en av de mest själviska sakerna en människa kan göra. Det är extremt egocentriskt och elakt mot ens familj och vänner.


   
SvaraCitera