Aviseringar
Rensa alla

Självmord, rätt eller fel?


0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

adfcadsf


   
SvaraCitera

0100:

vet inte (Du röstade på detta alternativ)

beror helt på situationen. tycker inte att självmord kan placeras på en "rätt och fel"- skala. de flesta självspillare är gamla och sjuka och har ändå inte mycket att leva för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle säga att det är fel. Varför skulle man få ta sitt eget liv men inte någon annans? Njä, men visst har alla rätt att bestämma över sitt egna liv iofs... Har man dock tagit självmord så kan man ju inte själv straffas utan då är det familj och vänner som får ta smällen istället.


   
SvaraCitera

0100:

vet inte (Du röstade på detta alternativ)

Alldeles för komplicerat för att framställas som en ja- eller nejfråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om man vill hamna i helvetet (troligtvist) så kan man ju ta sitt liv.. men tror inte att någon vill det! Om man tar sitt liv så kommer man få ta sitt liv på samma sätt i helvetet i en evighet.. Någonting att tänka över.

Gud vet bäst!


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

man får bara ta självmord när man är on top of the world, det du säger?

Nu tycker jag du borde tänka lite mindre svartvitt. Det finns mellanstadier mellan depression och eufori.

Att ta självmord är troligtvis det största beslutet man gör under hela sitt liv, och att ta det beslutet bara för att man är inne i negativ period och inte kan se vägen ut är bara korkat, men tyvärr både mänskligt och vanligt.

Om man däremot lungt kan konstatera att man inte tycker livet är värt att leva, baserat på fakta och noggranna funderingar, så tycker jag det är ett bra beslut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Alldeles för komplicerat för att framställas som en ja- eller nejfråga.

Word.

Självmordstankar är symptom på flera psykiska sjukdomar som kan botas, bättre att bota folk som är sjuka än att låta dem dö.

Däremot så tycker jag att man om man är gammal och skröplig själv skall få välja om man vill fortsätta leva med sina krämpor eller om man vill låta livet sluta, eutanasi.


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

Ska man böta offrets familj eller.


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Ska man böta offrets familj eller.

Är väl mer en moralisk fråga än med lagstiftning och rättskipning att göra.


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Hampie:

Däremot så tycker jag att man om man är gammal och skröplig själv skall få välja om man vill fortsätta leva med sina krämpor eller om man vill låta livet sluta, eutanasi.

Eutnasi är jag helt för, om man inväntar en någorlunda snar död så borde man få ta valet själv.

Hampie:

Självmordstankar är symptom på flera psykiska sjukdomar som kan botas, bättre att bota folk som är sjuka än att låta dem dö.

Håller med där också, samtidigt så förstår jag att någon med psykiska problem och djupa depressioner som inte svarar på behandling under längre tid inte orkar längre. Om man inte har en anledning eller vilja att leva - varför skulle man?


   
SvaraCitera

Självmord är ju väldigt egoistiskt, men jag tycker ändå att man själv får bestämma över sitt eget liv.


   
SvaraCitera

0100:

helt upp till var och en att bestämma (Du röstade på detta alternativ)

[zzz]


   
SvaraCitera

Jag är väldig kluven.
Jag anser att varje människa ska vara en fri individ som själv har rätt att bestämma över sitt liv och genom det sin död.

Men jag tveksam på om folk verkligen _vill_ ta sitt liv, ofta kan det ju bero på tillfälliga saker, som drepession. Skulle tankarna om självmord verkligen finnas kvar om depressionen försvann?
Är det något som kan botas, då är självmord "fel".

Men i grund och botten så tycker jag att man ska få bestämma själv vad man vill göra med sitt liv, men personligen tycker jag att självmord är moraliskt fel, speciellt när man är ung.


   
SvaraCitera