Aviseringar
Rensa alla

Självmordsförsök?


Ämnesstartare

Själv kan jag inte förstå hur man kan vilja ta självmord. Varför inte bara beställa en biljett och åka till andra sidan jordklotet för att visa att man menar allvar/vill komma bort från allt? Hur kan man välja att DÖ? Man har bara ett liv, en chans. Tänk att ALDRIG få komma tillbaka igen. Aldrig få se, känna, tänka och uppleva.. Allt som vår värld har att erbjuda. Det mest vardagliga som att gå ner och köpa en tidning i kiosen. Att få ta ett dopp i havet på sommaren. Hur kan man välja bort livet?? Själv har jag enda sedan jag var liten varit rädd för döden. Varje gång jag fokuserar på att man verkligen bara försvinner från allt man har här i all evighet får jag ofta panikattacker. Jag har själv haft problem som gjort att jag isolerat mig, tänkt mycket på döden, men aldrig ville jag dö. Jag har alltid tänkt att någonstans finns livet, precis så man vill ha det. Ni som överlevt era självmordsförsök, ville ni verkligen DÖ DÖ DÖ eller bara få bort det som var "fel" i era liv? Jag kan verkligen inte förstå hur ni tänker. Jag försöker, men det går inte. När allt känns dystert och de negativa tankarna äter upp en inifrån brukar jag tänka "det kan inte bli värre".. alltså måste jag hålla ut tills allt blir bättre. Jag vet hur det känns när man bara ser mörker. Men jag vet även att det alltid finns ett ljus, någonstans. Även om man inte ser det.


   
Citera
blum
 blum

Elmas:

Varför inte bara beställa en biljett och åka till andra sidan jordklotet för att visa att man menar allvar/vill komma bort från allt?

Man kan inte komma från sig själv genom att resa.


   
SvaraCitera

Vissa tror ju på reinkarnation och hoppas på ett bättre liv. [wink]


   
SvaraCitera

jag ser den väl ungefär som du, man får aldrig uppleva dom där härliga elr helt vanliga sakerna med livet igen, men dom som tar självmord, dom tar den risken för att vad som än händer efter döden måste vara bättre än hur dom har det i livet.

Man kommer inte bort från sig själv eller sina problem genom att fly, man kommer endast bort ifrån dom genom att ta tag i dom elr att ja dö...


   
SvaraCitera

Om man inte tycker att det är kul att leva är det väl anledning nog. Man kanske inte tycker det är skoj att gå och köpa tidningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Man kan inte komma från sig själv genom att resa.

Nej, men man kanske kan släppa taget för en stund och fokusera på annat. När jag råkade ut för Något.. gick jag 3 mil dagen efter och kom till ett ställe jag aldrig varit på. När jag gick släppte tankarna lite och det var underbart att bara gå och gå utan att veta vart jag var på väg. Det hjälpte mig jättemycket. Då fanns inte bara de negativa känslorna (även om de fanns kvar), utan även en ny känsla och det gjorde att jag klarade mig igenom situationen. Det är ju olika från person till person beroende på vilka känslor man har inom sig. Man kan inte komma bort från sig själv, men det finns saker man kan göra för att inte vända sig inåt hela tiden.


   
SvaraCitera

Elmas:

ville ni verkligen DÖ DÖ DÖ eller bara få bort det som var "fel" i era liv? Jag kan verkligen inte förstå hur ni tänker

Jag tror inte jag ville dö men man gör saker ibland när man är ledsen eller arg. Jag hade gärna vilat se vilka som som brydde sig om jag dog för de känns som så många är falska i livet.

Och att vilja dö beror på flera olika saker .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elmas:

Varför inte bara beställa en biljett och åka till andra sidan jordklotet för att visa att man menar allvar/vill komma bort från allt?

Har du självmordstankar så försvinner dem inte bara för att du flyttar.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Man kan inte komma från sig själv genom att resa.

Elmas:

Jag vet hur det känns när man bara ser mörker

Mörkret du pratar om är solsken i en självmordsbenägen persons ögon.


   
SvaraCitera

Mår man tillräckligt dåligt så gör livet ondare än man kan ana! Tänk dig smärtan när någon kommer och mosar in dina ögon en gång i minuten, men mer, psykiskt. Att bara resa iväg, vara ute och gå eller något i den stilen kan också vara svårt om man inte har kraft till det. heller så finns det inget imorgon, inget igår och inget ikväll. man lever JUST NU, och för tillfället vill man ju dö så varför inte? jag tror att man själv måste ha upplevt det för att förstå

Det finns gånger när jag har velat ta självmord men inte ens haft orken att gå upp ur sängen och göra det.

om man säger såhär, jag vet hur det känns att känna synen försvinna, att sluta känna av sin kropp sakta men säkert, att förlora hörseln och att tillslut förlora medvetandet helt - för att vakna upp med kramper ett tag senare.. det är så det känns när man dör, när hjärnan får så lite syre att den inte klarar sig. det känns underbart, bättre än något annat!

anledningen att man vill ta livet av sig är ju för det mesta att man är deprimerad. depression är en sjukdom och som många andra sjukdomar kan man äta medicin till även den här[y]. allt antidepp knarkande är i alla fall anledningen till att jag inte är död just nu


   
SvaraCitera

Elmas:

Ni som överlevt era självmordsförsök, ville ni verkligen DÖ DÖ DÖ eller bara få bort det som var "fel" i era liv?

jag ville DÖ. blev tom besviken när jag vaknade upp och insåg att jag inte hade lyckats (och nej det var inte något fjantigt fjortis-självmord-försök) höll på att lyckas men insåg ett bra tag EFTERÅT att det inte var värt det helt enkelt. jag tycker det är bra att du uppmanar folk till att se mening i dom allra minsta sakerna, försöker själv göra det nu.

men samtidigt så är människor olika starka. alla är inte som du. det vissa anser vara en "bagatell" kan vara en jättejobbig sak för någon annan tex. för det finns fan inget värre än folk som tror att dom har det värst hela tiden samt ser lösningar på allting och klagar på andra som inte gör det fastän dom inte har en jävla aning om vad andra går igenom.

och dessutom så handlar det inte om att "välja bort livet" det handlar om att vilja göra slut på smärtan. att bada i havet känns tex inte lika roligt längre när man mår riktigt dåligt. det saknar mening helt enkelt.


   
SvaraCitera

döden är en jävla befrielse,jag vill dö,men är för feg än sålänge när jag är nykter.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Man kan inte komma från sig själv genom att resa.

Precis. När man är självmordsbenägen så tror man att det enda som löser allt är att sluta existera, och upphöra allt som ställer till sig i livet.


   
SvaraCitera
Gifted

Elmas:

Men jag vet även att det alltid finns ett ljus, någonstans.

Låter väldigt religiöst.

Observera att självmordstankar inte bara uppstår, utan det är en lång process...


   
SvaraCitera

alltså är man djupt deprimerad så kan man väl fan inte radera det hela genom att bli bazzad av surfare down under. ifall du snackar om att du har sett mörker och kommer med såna banala ideer måste jag säga att jag är övertygad om att du är en mesig liten medelklassunge som kände dig lite ensam när du var fjorton.


   
SvaraCitera