Aviseringar
Rensa alla

Självskadebeteende


Ämnesstartare

Jag är i en svår depression just nu och då skär jag mig för att få bort smärta men jag har typ alltid haft en grej med att skära mig när jag blir arg och ledsen. Till exempel i förrgår skulle jag hänga upp en lampa och då gick det inte som jag ville så då skrek jag och grina. Jag vart väldigt arg så jag vart skit ledsen och böla så jag började slå och boxa mig själv. Men det hjälpte inte så jag tog fram en vass nagel sax och tryckte ner och drog flera gånger i mitt lår. Jag tog också 50 doser av min astma medicin för att få bort smärtan(ska bara ta 2 egentligen)
jag vet inte hur jag ska göra när jag blir arg och ledsen/14 årig tjej


   
Citera

Hej, så angående depressionen, så påverkas det mest av en virus. Alla har det inom sig. Men om man vill inte att virus ska börja bli aktiva, så är det tre viktiga saker man ska tänka på. Att inte vara utmattad, inte vara deppig och att inte har svagt immunförsvar. Det brukar hjälpas då.


   
SvaraCitera

Pratar du med någon ang. ditt mående och dina problem? T.ex. BUP, kurator osv


   
SvaraCitera
YungG

ThundWind:
Hej, så angående depressionen, så påverkas det mest av en virus. Alla har det inom sig. Men om man vill inte att virus ska börja bli aktiva, så är det tre viktiga saker man ska tänka på. Att inte vara utmattad, inte vara deppig och att inte har svagt immunförsvar. Det brukar hjälpas då.

Så ditt tips mot depression är att "inte vara deppig"? Och vad är det för virus du dillar om?
Informera gärna mer angående detta "virus" med källa.

Till TS: Det är viktigt att du får prata med någon om du inte mår bra. Om du inte vill prata med dina föräldrar så ta i kontakt med skolkuratorn. De finns där för ditt välmående och vill bara ditt bästa. Jag vet att detta kanske kommer låta naivt, men det kommer bli bättre. Men för att det ska bli bättre så måste du komma till bott med grundproblemet, och det är precis det som skolkuratorn och psykologer är till för.

Ta hand om dig.


   
SvaraCitera

ThundWind:
Hej, så angående depressionen, så påverkas det mest av en virus. Alla har det inom sig. Men om man vill inte att virus ska börja bli aktiva, så är det tre viktiga saker man ska tänka på. Att inte vara utmattad, inte vara deppig och att inte har svagt immunförsvar. Det brukar hjälpas då.

what the


   
SvaraCitera
L Y S

En tonåring : jag vet inte hur jag ska göra när jag blir arg och ledsen/14 årig tjej

Hej, det är svårt det där. Försök ta 10 st djupa andetag innan du bestämmer dig för om du vill skära dig eller liknande. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Det kan hjälpa dig till ett tillräckligt lugn så att du får tillbaka kontrollen och inte måste skada dig själv. Sen när du är lite lugnare, prata med någon eller skriv av dig alla känslor i en dagbok eller liknande.

Sköt om dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

faphomet:
Pratar du med någon ang. ditt mående och dina problem? T.ex. BUP, kurator osv

Nej jag vågar inte berätta 


   
SvaraCitera

En tonåring :

Nej jag vågar inte berätta 

Finns det ingen du litar på? Jag vet att det kan kännas jättejobbigt att prata med andra om det här men det är också ett steg för att kunna må bättre. Det kommer bli jättesvårt om du ska försöka göra allt ensam.

När jag mådde dåligt så skrev jag ett brev till min mamma och förklarade hur jag kände mig då. Jag tyckte det var lättare att skriva än att prata om det. Så om du tycker det är jobbigt att prata "face to face" så kan du testa att skriva till någon du litar på och känner dig trygg med.


   
SvaraCitera

YungG:

Så ditt tips mot depression är att "inte vara deppig"? Och vad är det för virus du dillar om?
Informera gärna mer angående detta "virus" med källa.

Till TS: Det är viktigt att du får prata med någon om du inte mår bra. Om du inte vill prata med dina föräldrar så ta i kontakt med skolkuratorn. De finns där för ditt välmående och vill bara ditt bästa. Jag vet att detta kanske kommer låta naivt, men det kommer bli bättre. Men för att det ska bli bättre så måste du komma till bott med grundproblemet, och det är precis det som skolkuratorn och psykologer är till för.

Ta hand om dig.

https://www.nhs.uk/news/genetics-and-stem-cells/genetic-link-for-depression-found/
http://www.asahi.com/sp/ajw/articles/13459674
Ja. Att vara deprimerad och ha depression är två olika grej. Av vara deprimerad kan gå över, och man kan fake to be happy för att det ska gå över. Dock så går det inte när man är väl inom depression, för då är man redan inom symptomen.


   
SvaraCitera

ThundWind:

https://www.nhs.uk/news/genetics-and-stem-cells/genetic-link-for-depression-found/
http://www.asahi.com/sp/ajw/articles/13459674
Ja. Att vara deprimerad och ha depression är två olika grej. Av vara deprimerad kan gå över, och man kan fake to be happy för att det ska gå över. Dock så går det inte när man är väl inom depression, för då är man redan inom symptomen.

Psykologen finns mest bara för att dämpa den deppiga delen. Resten så måste man hållas på och lösas av andra sätt. Varför behöver man annars äta medicin i vissa fall?


   
SvaraCitera
YungG

ThundWind:

https://www.nhs.uk/news/genetics-and-stem-cells/genetic-link-for-depression-found/
http://www.asahi.com/sp/ajw/articles/13459674
Ja. Att vara deprimerad och ha depression är två olika grej. Av vara deprimerad kan gå över, och man kan fake to be happy för att det ska gå över. Dock så går det inte när man är väl inom depression, för då är man redan inom symptomen.

Det står ju klart och tydligt i första länken att depression kan vara genetiskt. Det står absolut ingenting om något "virus" som alla har. Andra länken påstår att depression är kopplat till ett virusbaserat protein som kan orsaka depression. Ingenting som tyder på att depression är ett virus. Depression är en psykisk sjukdom. Du borde nog träna på din läsförståelse.

Att vara deprimerad är verbet av att ha depression. Dvs. samma sak.


   
SvaraCitera
YungG

ThundWind:

Psykologen finns mest bara för att dämpa den deppiga delen. Resten så måste man hållas på och lösas av andra sätt. Varför behöver man annars äta medicin i vissa fall?

Man kan behöva äta medicin för när man är deprimerad så kan seratonin och dopamin nivåerna ligger lågt. Medicinen hjälper till för att balansera ut värdena. Vad tror du att medicinen gör egentligen? Bekämpar ett depressions-virus?


   
SvaraCitera

YungG:

Det står ju klart och tydligt i första länken att depression kan vara genetiskt. Det står absolut ingenting om något "virus" som alla har. Andra länken påstår att depression är kopplat till ett virusbaserat protein som kan orsaka depression. Ingenting som tyder på att depression är ett virus. Depression är en psykisk sjukdom. Du borde nog träna på din läsförståelse.

Att vara deprimerad är verbet av att ha depression. Dvs. samma sak.

... är du läskunnigt då? Jag har inte sagt att depression ”är” ett vidrigt. Jag sa ju att det är orsakad av det. Men sen finns det andra faktor som orsakar att viruset ger depression. Det är ju en ny forskning så man måste leta litet. Men dock finns det folk som alltid är fast på det gamla, exakt som depression.

Det andra hade du rätt. Tänkte mer på nedstämd.

Och det tredje, nä, vi har inte medicin för det än. Om vi hade det så skulle det inte vara så många med depression. Men saken har du rätt på allafall. Fast det är också för att hjälpa som sagt dämpa utmattning. 


   
SvaraCitera
YungG

ThundWind:

... är du läskunnigt då? Jag har inte sagt att depression ”är” ett vidrigt. Jag sa ju att det är orsakad av det. Men sen finns det andra faktor som orsakar att viruset ger depression. Det är ju en ny forskning så man måste leta litet. Men dock finns det folk som alltid är fast på det gamla, exakt som depression.

Det andra hade du rätt. Tänkte mer på nedstämd.

Och det tredje, nä, vi har inte medicin för det än. Om vi hade det så skulle det inte vara så många med depression. Men saken har du rätt på allafall. Fast det är också för att hjälpa som sagt dämpa utmattning. 

I din andra källa så står det ju bara att det viruspaserade proteinet KAN orsaka depression.

Antideppresiva är inte så enkelt. Det är inte bara att ta en medicin så att det löser sig. Detta beror på att en depression har en bakomliggande orsak och därav finns det inte en universell medicin som hjälper allas depression. För att antideppresiva ska hjälpa måste du först hitta den medicin som passar just dig och även den dos och stämmer för dig. Det kan ta fler månader, om inte år för att hitta den korrekta kombinationen för en individ.


   
SvaraCitera

YungG:

I din andra källa så står det ju bara att det viruspaserade proteinet KAN orsaka depression.

Antideppresiva är inte så enkelt. Det är inte bara att ta en medicin så att det löser sig. Detta beror på att en depression har en bakomliggande orsak och därav finns det inte en universell medicin som hjälper allas depression. För att antideppresiva ska hjälpa måste du först hitta den medicin som passar just dig och även den dos och stämmer för dig. Det kan ta fler månader, om inte år för att hitta den korrekta kombinationen för en individ.

”A research team has CONFIRMED that a virus-derived protein holds the key to determining why overfatigue and major stress can lead to depression.”

Ditt ”KAN” handlar om varför stress och utmattning ”kan”, och inte om självaste protein. Protein är redan konfirmerad.

Ja, det är ju därför. Men om de kan hitta problemet till viruset, så har man löst majoritet av problemet till depression. 
Tänk som en bil. Du kan ta bort olika grejer från den, men den kan fortfarande köras på. Men om du tar bort självaste hjulet, då hur du än gör så körs den inte. Viruset ”sprider” ut, men är inte självaste depression. Och depression är orsakad av olika faktorer som aktivera viruset. Så som sagt de tre är de viktigaste orsak. 
Du kan har två av de, men om du har tre, så har du garanterat depression.

Sen ifall du har argument om t.ex. att det finns andra stora anledningar, tyvärr så cirklar de mesta runt dessa tre. 
Förlorat en familj/ familjeproblem: nedstämd.
Psykiskt problem: nedstämd.
Vardag: stress.
Ekonomiskt och sånt: stress och kanske nedstämd också beroende på sammanhang.
Sjukdom och sånt: Dåligt immun.


   
SvaraCitera